Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2184 ggr
PonnyAnnie
0

Kli,hur mycket?

Hej!
Vet ni på ett unigefär hur mkt kli man ska ge en islänning?
Hon går ca 2-4 dagar i veckan och är ganska rund om magen:)Annars får hon ca 4 dl krafft om dagen + ca 4 kg hö.Nu går hon ju på bete men på vintern får hon hö.

//Annie

[Angel88]
0

4kg hö, det låter extremt lite, menar du att hon får det pluss betet eller på vintren?

PonnyAnnie
0

Hon får det på vintern,får hon mer så blir hon för tjock.Eller det blir kanske lite mer för hon får en bal som hon delar med min ponny och en annan liten ponny på morgonen och ca 2 kg senare på dagen.

[Angel88]
0

du vet hästen SKA ha ca 1,5 kg hö per 100kg kropps vickt. så väger din isis ca 500kg ska den ha 1,5 x 5= 7,5 kg minst.. 4 kg är för lite. ta istället bort all kraft, dom ska altid ha mer grov foder ä kraft, 4 kg är typ till en skättis. den kommer att få tand problem.. och tarm problem.. har du hösilage eller ensilage så ska man lägga till 0.5 kg efter som det är mer vatten. jag tror inte din häst väger 240 kg eller?

gejsa
0

Håller med dom andra. Varför ska du ge kli förresten?

Mandysan
0

Först och främst, ge mera grovfoder! Hästen ska ha minst 6 kg, gärna mer. Ta även en grovfoderanalys, så vet du om du behöver ge kli.

Loa-bg
0

Om hästen blir tjockare av mer hö, är det inte ett tecken på att hästen inte ska ha mer?

tezzie
0

4 kg hö om dagen??? Det låter extremt lite tycker jag! Hästen behöver grovfoder även om den är rund om magen, då får du väl försöka rida lite oftare/hårdare med den!

Varför vill du ge kli?

*** Kärleken övervinner allt ***

Mandysan
0

#6 När en häst är tjock är den tjock överallt, då är det för mkt. Men många tyucker att hästen är tjock när den har en höbuk. Höbuk kommer utav för lite näring.

Ahnna
0

Vad glad jag blir att så många har så mycket vettiga svar här! (Jämfört med flera andra hästforum.) Jag tänkte precis svara samma som flera ovanstående, men det behövdes inte.

Tillägg; det är inte antalet kilo mat som gör hästen tjock, det är näringsinnehållet kontra vad hästen gör av med i form av motion. Du måste inte ge kli till din islänning bara för att någon annan gör det, men som någon redan har skrivit kan du göra en höanalys och se vilka näringsämnen din häst behöver mer eller mindre av.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PonnyAnnie
0

Okej!Tack för svaren:)

Men om ni läser #2 så ser ni att det blir ca 6 kg.Hon mår bra på det,och blir rjock om man ger henne mer.Eller hon är alltid tjock men hon blir ännu tjockare om man ger mer.Hon får ju inte bli för tjock liksom,det sliter ju på senor och ligament.

#9 Jag ger inte henne kli för att ngn annan gör det.Vi ger henne kli för att hon har mkt gaser i magen,och innan när hon var utlånad på foder så gav dom henne kli och det funkade.

Men vet ingen hur mkt kli man ska ge henne?

MVH Annie

PonnyAnnie
0

putt

Ove-D
0

VARFÖR får hon gaser? Tex äter hon äpplen? Och VARFÖR får hon inte ha gaser?

PonnyAnnie
0

#12 nej,hon får inga äpplen just nu.Hon fiser väldigt ofta nu och då visar det att allt inte står helt rätt till i hennes mage ju.

PonnyAnnie
0

puttar igen^^

DojoKelder
0

men då tycker jag att ni ska börja med att leta upp anledningen till att hon inte mår bra i magen först..
Sedan kan man börja titta på vad man ska göra åt det.

shirley
0

max halva givan av resterande kraftfoder hästen får…

gejsa
0

Pröva att bara ge din islänning minst 6 kg hö i vinter. Vänta och se om inte magen blir bättre. Kli är också väldigt farligt att ge. Har ett halvblod som jag gav och han fick kolik 2 ggr på två veckor. När jag slutade med kli så blev han bättre.

Pröva att profeed det stabiliserar magen på en häst som har mycket gaser.

PonnyAnnie
0

Okej :) Tack igen för svaren!

#17 Vart köper man Profeed då ?

gejsa
0

Sök på profeed. Det är inte alls dyrt. Man får provburkar med först. Betalar bara portot.

PonnyAnnie
0

#19 Okej:) Tack så mycket!