Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 3299 ggr
Kiara
0

Avel häst, hund katt och iller

Jag har funderat lite och Gråter över CBA's katt. Just vad vi kan ställa till med, grunden till att det uppkommer rastpiska sjukdomar är just att vi avlar och styr-> en färg, ett extremt utseende eller något annat som närhet eller pris. Det styr hur vi avlar, under många år så har hund och katt aveln inte haft något egentligt avelsprogram gentemot sjukdomar man har kunnat avla på vilka hundar/katter som helst inom rasen och fått stamtavla på valparna/katt ungarna. Dom oseriösa dom som avlar för snabba pengar dom har kunnat producera mycket och därigenom infektera aveln med dolda ärftliga sjukdomar mm. Nu har hund och kattföreningarna fått upp ögonen för dessa sjukdomar och arbetar aktivt för att få bort de ärftliga gener som ligger bakom.

Vad har nu detta med hästar att göra? Jo, det är dags att fundera på hingst till sina ston eller kanske går man i tankar att köpa ett färdigt föl till våren. Mitt råd till er som går i dessa tankar värdesätt rasföreningarnas arbete och stamtavlan på en häst. Vist är dom söta och ofta friska dom små fölen men har dom inte fått en god start med friska gener och bra foder då är risken stor att man kommer att få Gråter några år för tidigt.

Speciellt viktig är detta om man köper/gör ett föl med en exrem färg, jag vet att både inom skimmel, skäck (föl kan födas utan ändtarm t.ex.) och tiger aveln så finns mer eller mindre stora defekter. Dom godkända hingstar som används i avel är testade och bedömda för att generna inte ska finnas, stamtavlan är ett sätt att få en frisk individ.

Välj alltid en premierad hingst och använd alltid ett friskt och hållbart sto. Använd aldrig ett sto som inte har hållit för träning i avel eller som har dåligt temperament.

För det är inte roligt att behöva skiljas från en vän för att vi avlat kortsiktigt. Hjälp till att hålla hästarna rena och vist finns det fina individer utan stamtavla men ta nytta av vårat suveräna/unika premierings system. Hästaveln har kommit långt när det gäller att ha friska individer i aveln, hos hästen är det samtavlan som varudeklarerar en fisk individ.

Vist är det dyrare med kvalité en stamtavla kostar nog 4-8000 kr extra men om fölet håller 5-15 år längre och är friskare så är det lite pengar och en god investering.

När det gäller hund och katt kräv även här stamtavla och ta reda på att det är friska gener bak. Fuska inte med den veterinära undersökningen hos valpen/kattungen. Köp även här bara av seriösa uppfödare och var beredd att betala. Nu är jag helt övertygad om att CBA har gjort vad hon kunnat och att det att hennes älskling blev sjuk är sviterna efter gammal avel.

Wanilj
0

Tänkte på katter… jag har nästan alltid haft "bondkatter" de har varit suveräna individer! Glada..snälla..pigga och friska!!!! De vi har nu är mkt fina pissar! Den absolut raraste katten jag haft var en korsning skogskatt/bondkatt… Perser har däremot haft mkt mkt problem pga hård drivning av rasen! Se schäfer, mopsar, bulldog, alla tunga raser med höftproblem!! Bullterrier har haft mkt mkt problem.. Vi köpte en tung hund när jag var liten.. hon var efter meriterade föräldrar, friröntgade båda två… Hon och flera av hennes kullsyskon fick höftledsproblem, hon togs bort när hon var 11 månader.. Trots mkt nogrannhet vid fodring och motionering så höll det inte!

Sen undrar jag vad ni tycker om hingstar som Zeb och Sambesi.. skäckar som är visade men ej godkända i svensk halvblodsavel? Hade ingen aning om att de kan födas utan ändtarm!!!!! Jag håller med om att högre krav borde ställas på stona!! Många ston sätts i avel då de inte håller för ridning/tävling… Här nere säljer de ett fyraårigt sto med pålagringar till avel..        Vi har även flera tyska hingstar som ej är godkända i ASVH.. Grannox är en… Dessa hingstar ger grå papper.. Vart går gränsen? Jag hade tänkt betäcka med Zeb… jag har träffat honom flera gånger och han är en mkt trevlig individ.. Jag vet att många förespråkar renrasigt men jag planerar även att låta betäcka vbl med honom då han lämnar mkt bra avkommor med mkt hopp i sig.. Jag har träffat två vblkorsningar som hoppar som små gudar… Alla känner vi ju till den lille fransosen som var med i VM finalen! Samt det franska varmblodet har mkt travarblod i sig.. Pessoas vackre fux är en av dem!Givetvis vill jag ha kvalitet samt veta vilket blod jag använder… Till lilla araben blir det fullblod eller halvblod… Hennes avkommor får reggas med gröna papper som halvblod eller anglo.. Men ska man hårddra det så är ju det korsningsavel det med!!!

God jul på er!!!!

Mvh Wanilj

Wanilj
0

förespråkar inte ohämmad korsningsavel utan det ska vara precis lika avvägt där!

Många använder i korsningar oprövade individer!

Det jag ville belysa är att bondkatterna är många gånger sundare än en perserkatt för 10 000..

En viss del korsning är bra…. eller vad tycker ni?

Jag förstår precis vad du menar Kiara med prövade hingstar och ston samt jag håller med dig…

Mvh Wanilj

Rökkvadis
0

Jag skulle alldrig drömma om att andvända mig av en något sämre hingst eller någon som inte är godkänd för att det kostar lite mindre, har jag engång valt o ta föl så ska jag oxå veta att det finns pengar att kosta på till en riktigt fin hingst med bra lynne o gener…. jag är inte mycket för färg avel visst kanske jag skulle kunna få en anna färg än fux, men då väljer jag hellre en riktigt bra fux hingst istället o få en bra avkomma…

När det gäller katter så håller jag med wanilj många bondkatter är sundare än ras katter… vi tog hem en stor bondkatt som var runt 2år han bodde i en lada hos en bekant, han har varit otroligt frisk o en urtrevlig katt…o så fångar han många råttor har inte en enda inne eller i källaren o inte i stallet heller för den delen…

Hundar har jag bara skaffat med stamtavla, men där kan man inte vara säker mot sjukdommar o dyligt det är mer som ett lotteri det gäller o ha tur..Där kan man ha tur o köpa en blandras som är mycket sundare än en ren rasig så det är bara ett lotteri.

Rökkvadis
0

Jag skulle alldrig drömma om att andvända mig av en något sämre hingst eller någon som inte är godkänd för att det kostar lite mindre, har jag engång valt o ta föl så ska jag oxå veta att det finns pengar att kosta på till en riktigt fin hingst med bra lynne o gener…. jag är inte mycket för färg avel visst kanske jag skulle kunna få en anna färg än fux, men då väljer jag hellre en riktigt bra fux hingst istället o få en bra avkomma…

När det gäller katter så håller jag med wanilj många bondkatter är sundare än ras katter… vi tog hem en stor bondkatt som var runt 2år han bodde i en lada hos en bekant, han har varit otroligt frisk o en urtrevlig katt…o så fångar han många råttor har inte en enda inne eller i källaren o inte i stallet heller för den delen…

Hundar har jag bara skaffat med stamtavla, men där kan man inte vara säker mot sjukdommar o dyligt det är mer som ett lotteri det gäller o ha tur..Där kan man ha tur o köpa en blandras som är mycket sundare än en ren rasig så det är bara ett lotteri.

gejsa
0

Vi har nu 2 blandrashundar och har haft 2 innan. Sedan har vi haft 2 st renrasiga. Men dom renrasiga var bra mycket sjukare än blandraserna.

Vi har ägt en korsningsponny som var halvblod/russ. Hon blev 27 år gammal. Så ibland kan nog korsningar vara bra. Har alltid hört och märkt att just korsningar på hästar och hundar gör att dom oftast är mycket friskare än renrasiga. Men visst kan man ha otur med dom också. Men vi har mest haft tur. Kan säga att korsningsponnyn var inte sjuk dom sista 7 åren överhuvudtaget. Tills hon bara slutade äta och ville inte vara med längre.

*L*
0

varför kommer man få avla på vilken hingst man vill!? nu kommer ju alla oseriösa slå till nej ush!

Wanilj
0

Kruxet är att Sambesi är godkänd i Tyskland även Grannox är det… Tyskland producerar otroligt många fina sporthästar så man kan ju inte säga att deras förbund har fel?

För min del handlar det inte om färg utan om mentalitet samt givetvis extriör.. Zeb har 38p han har dock tidigare använts enbart för färgen och inte prestation. Nuvarande ägare har börjat träna mer.

Double o seven fick på bruksprovet 34 extriör poäng men fick dispens så han är godkänd!!!! Han är fransk ättad. Så vilken av hingstarna är egentligen bäst om man vill ha en hållbar kuse???

Zeb är en gamling och har lämnat många fina ridhästar, Double o seven är 5 år  2006 tror jag…

Tycker att det är ett spännande ämne då det inte alltid är svart eller vitt!!!

Arabhingstarna godkäns bara de visas såvida de inte kasseras. Jag har sett att de använder klass III hingstar i aveln!!!

Wanilj
0

Det handlar om att vi är en demokrati och att stoägarna är myndiga nog att kunna välja själva. EU som bestämt!!! Som medborgare tycker jag att det är rätt. Jsg är emot all form av monopol och toppstyrning. Samma krav för gröna papper osv kommer väl finnas kvar???

Jag kommer personligen använda en prövad hingst.

Glöm ej att rasklubbarna har kvar sina bruksprov osv. Så man blir inte "lurad" att använda vilken hingst som helst. Jag har uppfattat det som att vi kommer ha kvar ngn typ av avelsvärdering ändå?

Kruxet är väl att det kommer ut en hel del pållar med olika typer av svagheter.

Som jag skrev ovan så finns det riktigt dåliga arabhingstar som får användas redan idag…

Wanilj
0

Halvblodsaveln och angloaveln har höga krav på sina hingstar vilket jag tycker är bra..

Om man kikar på den hingst som CBAs lilla/lille är efter så hittar man en riktig kanon så bredden är mkt stor när det gäller araben. Jag hittade en annons om en arabkille som skulle användas i avel, det var ett lite för billigt pris så jag sökte och fann att han hade 32 poäng!!!! Men han var godkänd för avel, inga prestationer heller. Nej tack sa vi då!!

Om alla rasförbund hade en enkel betäckning på de hingstar de godkänt så kan man sålla bort andra hingstar nu när de nya kommer. Det är ju vi… du och jag som stoägare som bestämmer vilken hingst vi vill använda…

Ledsen för dessa noveller:o)

Mvh Wanilj

Eve
0

Mycket bra tråd, måste jag säga. Jag håller medtill punkt och pricka. :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Rökkvadis
0

O jag fick in två inlägg av samma sorry!!

Kiara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zeb har inte heller anlag för vit födda föl (ihop vuxen ändtarm) sen krävs det två skäckar med anlag (alla skäckar har inte anlag), för att få syndromet och Zeb har inte något anlag.

Jag vill påpeka att jag inte har något emot korsnings avel men planerad avel utan stamtavla och kontroll det är jag emot. Hela Knabstrupper rasen är nästan bara korningar om man ser det så, men vi har koll på hur och med vad vi avlar. Allt tigrerat är inte Knabstrupper utan mycket är avlat enbart för prickarna. Ett prickigt föl är mer lättsåld än en enfärgad utan stam, pengar och människans vinst intresse igen.

Om man inte har en stamtavla på sin häst hur vet man då vad som finns bakom? Det blir som i Kalle Anka, Kajsa och Kalle är ett par och dom har en farbror som heter JoakimGenerad

#6 Pappan till detta föl bär på anlaget detta fölet kan om hon korsars med fel hingst utan koll få ett föl som föds utan ändtarm för hon bär på genen i enkel upplaga möter hon då en hingst som också bär på genen och fölet får dubbla gener. Då dör fölet med en enorm smärta efter någon timme eller två ofta innan veterinären har hunnit fram och fått avliva. Det är därför jag förespråkar stam, inte renrasigt utan stam så man vet hur man avlar. Hingstar kan också bli pappa till över hundra hästar i ett liv vilket gör att många felaktiga gener kan spridas det är därför vi premierar.

Wanilj
0

he he he…många Jockar kan det bli! Håller med dig fullständigt. Själv är man medveten om vad man gör men det finns ju de som inte kan/bryr sig om vad de avlar på!

Skönt att Zeb är ok..

Jag är för premieringar och tycker att man ska ställa krav på hingstarna men även på stona.. Arabaveln borde även ha ett bruksprov samt vid prestation belönas för detta..

Det blir ju mer rättvist eller hur?

Kiara
0

Jag tror att Araben som ras skulle vinna på att göra kraftigare markering vilka hingstar som är i toppskiktet. Araben är ju en bra ras att även korsa med för att få snabba och intelligenta hopp ponny.

Wanilj
0

Absolut! Tyvärr är vissa hingstar bara i topp när det gäller utställningsringen. Det finns en hingst som hoppar hus men han har "bara" silver på utställning…

jen
0

jag håller HELT till fullo med er vad ni skriver, att avla på okända hingstar och ston är INTE bra eftersom man inte vet vad resultatet blir av det….

för vad blir det i framtiden om folk avlar för att få fram billiga hästar?? jo hästar som ej håller till något till slutFundersam

Faxlin
0

Usch ,jag tycker detta låter lite som det man brukar läsa om inom brukshundsklubbarna. Att man ser ner på korsningarna (blandraserna). Missförstå mig rätt nu bara, jag framhåller också avel med stamtavle djur, men jag ser inte ner på de individer som inte har det. Kämpar hår för detta inom både hund och iller aveln, men samtidigt får man inte glömma att alla djur är individer och i mina ögon värda lika mycket oavsett.

Om man tittar på mina ston, så har jag mitt varmblod med helt schysst stam, hon är betäckt med en hingst med helt schysst stam. Hennes föl är redan bokat och hon har redan sin väg utspikat på banan (förhoppningsvis).

Så tittar man på lill tösen, hon har inga papper, ingen vet något om henne. Men hon kom till mig och troligen är hon betäckt. Hingst utan papper. Vad gör man åt det då? Som vissa avlivar fölet/valpen/ ungen. Det är ju inte rätt stam/färg på den.

Nej, jag har svårt för det där. Fast jag håller med om själva grundprincipen. Vet dock att stamtavler och planerad avel inte behöver betyda att det blir bra. Min kull som Bonita kom ifrån. Riktigt fina stamtavler på både tik och hane, blodgrupperna skulle stämma och det borde genom konstens alla regler med dessa två individer som hade stammar som var friröntgade så långt man kunde följa dem inte bli några problem. 9 valpar, 8 med något problem. Snacka om miss. Dock har alla kunnat levt sina liv aktiva men det spelar ingen roll. Inget mer avlande på den linjen. Fast det borde blivit så bra.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

*L*
0

Haha Åsa jag har märkt en sak du anväder ordet iller i nästan alla inlägg XD

gejsa
0

Du får inte vara så knysslig. Det var ju bara en gång hon skrev iller i det förra inlägget. Skrattande

*L*
0

haha det har du rätt i xD

gejsa
0

Fast det är klart du är ju så intresserad så du ser väl illrar överallt. Glad

Eftersom hon inte svarat nu så gissar jag att hon är på kattsidan och skriver. Tror att hon varit där mer än här i dag faktist.

Nej, nu ska jag gå ner och ta in 7 hästar för natten. Sedan är det Tv kl 20. Vi hörs. ha det gott alla.

*L*
0

ha det bra :)

Kiara
0

Förlåt men jag har skrivit massa häst på katt sidanGenerad

men dom är tigrarSkrattande

Faxlin
0

Japp du har så rätt gejsa jag har varit på kattsidan en sväng, men det gick fort. Var inne på Hemmet och pratade element:-) (utan iller, fniss)

Ja vid närmare efter tanke skriver jag nog väldigt mycket om illrarna. Men det är nog för att intresset är så stort och för att det är väldigt mycket som är liknande med illern som med tex hund och katt. Detta trots att det är stor skillnad på djuren. Japp, så har jag gjort det igen. Börjat skriva om illrarna. fniss undrar om jag verkligen behöver få igång iller sajten.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Har också gjort det Kiara. Men det är förlåtligt. Alla är så snälla mot varandra överallt här tycker jag. Gör inget om man dansar ut lite. Nej hej då så länge.

*L*
0

haha äsh vi gillar när du skriver om illrar :)

Faxlin
0

#26 Du jaSkrattande

Men visst märks det att man spårar ur och pratar om fler djur än vad just den sajten ska handla om. Det finns hundsidor både här och på katt sidan så varför inte.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

jen
0

nej,jag har inte emot korsningar för eget syfte. men att avla på korsningar utan stam har jag emot om man bedriver avel i större skala. dvs att tjäna pengar "hästhandlare" som "avlar billigt" och säljer billiga hästar som inte är korrekta…. DET har jag nåt emot. Tycker att man ska försöka värna om de fina hingstar

(som är godkända) istället så att man vet vad det blir…

för i framtiden…  hur kommer då hästarna att se ut till slut? hästar som ej håller, hästar som blir missbildade mm.

Faxlin
0

#28. Jag håller med dig. Fullt ut.

Det jag menade var bara att vad gör man när det nu dyker upp en ostammad litet föl i någons hage. Själv är jag skräckslagen inför Flisans fölning och vore det inte för att jag har full uppbackning från förra ägaren som kan det här med avel så skulle jag aldrig tagit hem henne. Jag drömmer mardrömmar över allt som kan hända. Tänkte lugna mig själv genom att läsa på i olika böcker, men är nog bara mer hispig nu.

Herregud vilket ansvar. Ett föl här hemma. Och så vill jag att allt blir hundra procent rätt för fölet så att jag ger det fina förutsättningar i livet. Hmm, gissa om ni kommer få mycket tokiga frågor av mig när det gäller föl.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

Hej

Nu har jag just loggat in och stressad som jag är har jag inte hunnit lusläsa alla inlägg men älskar denna debatt sedan innan.

-Varför inte kvala in hingstar i annan rangordning?

-I detta prestations sverige där vi avlar på högt presterade hästar i stor utsträckning inom halvblodsaveln så har vi glömt en stor fråga och sak..

-I sverige har vi ridskoletradition och inte bara i övreöverklassen som rider,skaffar häst och inte bara som mål att tävla i eliten.

Hingstutbudet i sverige är bra,riktigt bra om man vill tävla på högre nivå dvs så behöver du aldrig vara orolig att avelsföreningen godkänt någon utan bra prestationer..

-Men vakna!

-Hur många räkna på händerna sitter idag på fel hästar?

-Allt för många köper sig efter stam och gångarter men har ingen möjlighet att utveckla det eftersom ursprunget med sin idè om ridning va att rida ut i skogen,äntligen ha egen häst och träna för instruktör och som mål att gå en klubbtävling.

-Allt för många sitter på ganska svårhanterliga igentligen sporthästar..

Jag tycker att prestations sverige skulle tona ner och satsa på "familje,hobby" hästar varför ska svenska varmblodet ha första parkett för bara prestations avel varför ska det vara så svårt att få fram riktigt trevliga familjehästar som är halvblod?-Ja jag vet nu skriver jag krasst för visst soreteras "Skräpet" ut och visst finns det vareation och visst finns det bra familjehästar men med en enorm prestations avel bakom sig..

Vad jag menar är att hingstarna skulle kunna godkännas för andra kvalitèer änn prestation..

Jag har tidigare varit otroligt enkelspårig och bara tittat efter elitstammar (och tro mig just hingstar,stammar är något jag känner mig på läst om..)tills jag insåg att allt för få kan/vill/gör det inte på elit nivå.

-Vi måste få fram sunda,hela och framför allt passande trevliga hästar..

-Måste man om man är "skogsfantast" som många är välja en korsning/travare/nordsvensk för att få en häst passande deras behov.

Nu menar jag inte något illa ment mer riktat som en tankeställare..

Mvh Linda

Faxlin
0

#Tänkvärt.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

jen
0

det JAG menar är, visst för eget "bruk" kan man avla på ett sto som ej är premierat el har stam om man väljer en bra hingst.

det Måste inte vara en ELITHINGST, men godkänd som ger bra avkommor  iallafall.

men när man bedriver störra avel på 10 föl el mer/år, DÅ BÖR man ha ett bra avelsmaterial.

det är min åsikt iallafall

davidia
0

hej.jag köpte mig en renrasig rottweiler för 3 1/2 år sen,jag ville ha med henne i brukshundklubben eftersom det är en skarp hund.i min kommun tittade dom ner på min rottis,jag fick inte vara med i klubben med henne….det är olika syner på blandras och renrasig.men sen när jag själv ska para min hund så ska hanen ha stamtavla!det är jag noga med.mvh anna

Faxlin
0

Var din rottis renrasig utan stamtavla? Dessa brukar de ser ner på mer än de vanliga blandraserna.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Hmmm.. klurigt.. mkt bra inlägg Linda!!!!! TEMPERAMENT är så viktigt!

Idag har vi som du skriver kanonhingstar och även de hingstar som ej är elit är avlade på prestation.. Men vart tog alla härliga lugna och sansade pållar vägen?

De flesta av oss här ute känner till en eller fler topphingstar som har enorma gångarter eller hoppförmåga men lämnar mkt mkt svåra avkommor!

Sen anser jag att det alltid är viktigt att välja en bra hingst… Om man som privatperson ska betäcka sitt sto, även om det är grannens hingst så ser man ju till att hingsten är trevlig… eller hur????

Halvbloden hade bättre hållbarhet förr då de var kraftigare och ngt lägre..

Jag behandlar en 4 årig halvblodsvalack i bakknäna… han har TOPPstam samt en mkt duktig och satsande ryttare.. Men hästen har ont överallt!! Samt är ofräsch… Han är fyra år!! 178 hög bör tilläggas!

Det är inte enbart ryttarens fel utan han är för stor och tung för sina leder och ligament. Hur såg de hästarna ut i benen som uppnådde en mankhöjd på 178 cm ut på 60-70 talet?

Se mer till lynnet!!! Korrekta och rejäla ben samt ett gott lynne kan ge utmärkta familje och lättklass hästar!!

Glöm ej heller att stoet är mkt mkt viktigt då det även präglar fölet!!

Vi har hittat en PRE hingst till Wanilj (korsningsavel) Han kostar 10 000inkl moms.. Men han har toppstam… suuuperpsyke… mkt mkt rörelser.. Wanilj har mkt bra stam… dock känslig… mkt rörelser..

Men vad blir resultatet?

Men ridbarhet och temperament måste få större betydelse… Se på korningen/mentaltest för hundar!!!!!

Mvh Wanilj/Jasmine

davidia
0

renrasig med stamtavla!

jen
0

ja absolut ska man titta på nedärvning av temperament, det är det som är så skönt att kunna se om hingsten el stoet har lämnat avkommor som man kan "jämföra" med.

det kan man ju inte vid en "icke godkänd" hingst i samma utsträckning.då det oftast saknar papper på avkomman och man ej kan bevisa vem som är hingsten vid ev. försäljning

och jag håller även med om att halvblodsaveln tyvärr har ändrat inriktning då man vill ofta få fram högre hästar.

även i arabaveln glömmer man tyvärr bort psyket då många uppfödare oftast avlar på utseendet….

Wanilj
0

hmmm… jooo… kom och kika i mitt stallGlad…. mitt äldsta sto är mkt mkt stressad, dock är det svårt att veta om det hade varit bättre om hon aldrig varit visad…(hon väver) Dottern väver dock inte men varje morgon som jag går ut till dem så är jag orolig för att även Wanilj ska stå där och väva…

Den gamla damen kommer dock åka tillbaka till säljaren då vi hävt köpet pga vävningen..

Men det största problemet jag sett inom arabvärlden är den tidigare fixeringen vid en "snygg sida" Dock inte helt ovanligt med tåtrånga araber… benen är inte alltid riktigt bra..

Men vi har en avelsmatador.. vill inte nämna namn men han är hoppförvärvare.. hans avkommor är svåååååra men ändå används han flitigt.. han kommer väl förekomma i 80% av svenska hblen om 10 15 år… vad innebär det för vår avel?

Hingsten vi sålde var e: Artist med gammelsvenskt på mödernet… 95% av tiden mkt enkel..mkt mkt smart och stresstålig till tusen..vi har dock en betäckningsrätt i honom!!! Men vi måste veta att han inte flippar en gång i halvåret:o)

gejsa
0

#35# Om det är som du säger så kommer nog Sorro att bli bra länge i ben o dyl.

Hörde nämligen det förut också. Att jag skulle vara glad att han inte är så stor och har så breda ben. Hans knän är större än min gobbans. Han har korta ben och kommer att hålla längre enl den som sa det.

Linda
0

Jag håller absolut med om att halvblodsaveln har ändrat inriktning även för ryttare på lägre nivå som sitter på större,större hästar..hmm varför?

En 3 åring som är 178cm hög blir aldrig en hållbar allroundhäst möjligtvis har den om vi har tur stora gångarter som eftersöks i dressyren men kanske får svårt med smidigheten och resultaten är blir krasst en förstor obrukbar häst som kommer stå kanske halt tillochfrån med en ägare som aldrig kommer någon vart (men kanske enda målet är att plasera sig i en L:B)

-Jag vet att jag låter krass men jag kan inte räkna på fingrarna längre hur många ryttare i den situationen som har det så och ändå håller de fast vid att deras häst är minsann prestationsavlad och topphäst just pga stl..

Mina tidigare hästar innan jag fick barn var runt 170cm och jag var otroligt inriktad på att verkligen komma någon vart,träna,tävla men så kom barnen och pga min lilla stl (är 162cm och väger 50kg) så tog jag ungponnyutbildning över mitt intresse och efter det tycker jag tillochmed att min största häst (158cm) är för stor..

Stl har den betydelse verkligen för oss som finner ridningen lustfylld och inte för prestation?

-För mig har den det..Jag har sett för mkt skador på äldre stora hästar som avskräcker mig..

mvh Linda

Linda
0

Exempel.

jen
0

tyvärr var det svårt att se pga så mörk bild.

Linda
0

#42 Det var bara ett exempel på en stor unghäst som har haft problem med lösa benbitar,gallor mm

Och är prestations avlad.

Måste dock säga att detta "exemplar" är en jätte trevlig häst med bra temprament och jätte bra steg osv..

davidia
0

hur stor är hästen i mankhöjd??

mvh anna

Linda
0

174cm

jen
0

oj! DET VAR INTE litet.

jen
0

på tal om avel förresten. Här ser vi ett snedspår i aveln tyvärr

http://midwestarabian.com/photos/sales/namusca.jpg

detta är stoet namusca som var väligt omtalad för flera år sedan.

Faxlin
0

Nej, men usch! Stackars häst, hur kan hon blivit sådan?

Audiatur et altera pars

Linda
0

#47 Ja herregud det är endel av det jag menar vad som kan hända..

jen
0

det är nog en missbildning, ingen av hennes förfäder ser ut som hon.

hon har aswan i sin stamtavla som ser ut så här

http://www.horse.ru/oloshadi/lines.php3

Linda
0

Konkava raser liksom konvexa raser som tex Lippizaner kan ju drabbas av avikelser och jag hoppas att hon inte användes till avel.

mvh Linda

hmmm stl Shettis i nosgrimma??

jen
0

jo hon användes tyvärr i avel, detta är en avkomma

http://www.kakagiarabians.com/rossi.htm

rostalgia

Linda
0

Hoppas bara att inte det stoet används till avel (önsketänkande) eftersom missbilningar kommer ofta tillbaka i tredje/fjärde led.

Vet en drever med klumpfötter..

Linda
0

-Såg att hon användes till avel..

Faxlin
0

Problemet här blir väl som du skrev Linda, om någon använder henne utan att ha tagit reda på vad som ligger bakom henne. Men att någon ville ta föl efter en häst som såg ut på det sättet förstår jag inte. Vad tänker man på då?

Audiatur et altera pars

Linda
0

Det är därför att vi inte kräver det samma på våra ston som på hingstar..Där kan jag tänka att de prövade ta föl efter stoet pga hennes stamtavla och eftersom fölavkomman inte var vanskapt ja ..då togs det i glömska..

Sedan är det ju inte säkert att arab förbundet tycker att det är en missbildning..

jen
0

på det där stuteriet vill dom nog avla fram så mycket konkava huvuden som möjligt, och såg nog sin chans där tror jagLedsen

verkar som att hästen inte lider av det iallafall. har ni sett filmen? hon är ju fin för övrigt iallafall

Faxlin
0

Nej ,det är klart. Så kan det ju vara. Men har ingen på arabförbundet uttalat sig om denna häst då? Hon kan ju inte vara godkänd kan man tycka.

Audiatur et altera pars

jen
0

på det stuteriet ser dom INTE det som missbildning

(eller vill inte erkänna det)

många andra uppfödare i sverige iallafall tycker INTE det är snyggt som tur är

nu bifogar jag aswan

Linda
0

#57 Jag tycker att det är jusst det som är felet med viss avel..Avla fram för konvex form och såg sin chans..

-Hur vet man att inte felen kommer sedan/eller i generationer på luftvägar,tårkanaler, tänder mm

-Sedan tycker jag att det ser ut som ögonen (säkert pga allt vaselin) att hon har uppsvullna ögon.

Skulle vi få ett sådannt föl skulle jag tro att hon hade mer änn missbildning/störning.

mvh Linda

jen
0

här är hennes "pappa" han är ju fin

Faxlin
0

Han var snygg.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Jag måste erkänna att jag inte är så jätte bekant med araber.

mvh Linda

jen
0

ja det är nog pga vaselin. här är en bild på henne osminkad

Linda
0

Men hon har ju underbett..då även en ren exteriör avvikelse ju..

jen
0

ja, det stämmer.

Wanilj
0

ihhh… inte nice!!!

jen
0

#67 Nej, det är det VERKLIGEN inte

Kiara
0

# 59 64 ja där ser man hur det blir, araben har inte samma premierings system som många andra raser. Man vill inte eller kan inte se fel på sina egna hästar/hundar/katter/illrar

Faxlin
0

#69. Du fick med illrar. Skoj. Men annars håller jag helt med dig.

Audiatur et altera pars

jen
0

vad jag kunde se så fick hon tydigen bara ett föl…

Faxlin
0

#71 Ja, man kan ju hoppas att det inte blev fler.

Audiatur et altera pars

jen
0

precis, det finns ju skäl till att ha rasstandard, det är ju för att bevara rasen, ej förvränga den

Faxlin
0

Fast om dom som avlar på araber tycker att det är okej kan jag undra vad deras rasstandard är på väg.

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

se mopsen…perser… etc etc… Jag tror inte att man siktar på sååå typade hästar!!! *hoppas inte så är fallet*

jen
0

#74 sant, men vad jag har hört så är det ingen annan som tycker hon hade fint huvud tack och lov.

Faxlin
0

Nej, vissa går bara för långt med sin ras standard. Precis som schäfern som i dagens läge ska gå på bakhasorna nästan.

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Ja se kräftstjärtar och karpryggar!!!!

jen
0

men det finns ju andra seriösa som verkligen jobbar för att behålla fina och hållbara hästar tack och lov…. som jag brukar säga. Man måste tänka på nästa, och nästa generation så att även dom har glädje över bra och hållbara hästar.

Faxlin
0

#79 Kan inte annat än hålla med dig jen i det du skriver. Tur att det finns seriösa. Men hur blir man av med de som är oseriösa då? De förstör oftast mer än vad de seriösa kan fixa i ordning med sin planerade avel. Nu är jag ny på hästavels fronten och vet inte så mycket där men vet att det är så inom iller och hund i alla fall.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

jen
0

det är nog svårt att " hålla oseriösa borta" pga att dom har oftast billigare hästar och många vill köpa billig häst till sig och sin familj. Vilket jag OCKSÅ kan förstå eftersom mångas plånböcker är ganska tunna.

det är ju kunderna som styr marknaden. dom som har pengar och vill satsa väljer nog "de finare" hästarna trots allt.

Fast visst, för eget bruk kan det iockförsig vara roligt att få en avkomma efter sin älskling.Men det är "massproduktonen" av icke avelsvärderade hästar som jag anser är synd för hästnäringen i framtden…

gejsa
0

Åsa! Inte för att vara elak. Men många tycker nog att du också är oseriös eftersom du har en shettis som är dräktig med hingst som du inte vet vem det är osv.

Sedan hade du en korsningsponny. Det är ju just det som dom riktiga avelsmänniskorna vill få bort. Grannavel sas.Flört

Faxlin
0

Ja, säkert tycker många att jag är oseriös. Men jag köpte en korsningsponny som redan fanns. Och i mina ögon har alla lika mycket värde oavsett om det är en prisvinnande arab eller en korsningsponny. Hon är inte menad att avla på. Att jag har en shettis som är nyköpt och som kanske blivit dräktig med en hingst de hade på gården anser jag vara en miss i ett avelsprogram. Tror det är få uppfödare som aldrig varit med om djur som rymt in till varandra och på så sätt fått fel avkommor. Själv stod jag med en oerhört fin tik, besök till stilig välmeriterad hane var inbokad. Så går det lilla stycket och blir med valpar med en oreggad hane i stället. Inte roligt, men det innebär inte att jag tycker valparna är värda mindre när de väl är födda och jag skulle aldrig vilja ha dem borta. Fast jag hade föredragit att hon fått den kull jag planerat åt henne.

Men det är bara mina åsikter i det hela, när jag syftar på oseriöst tänker jag på de som använder fel ämnen (för dessa finns åtminstone i hundaveln) trots att det är klart att avkommorna inte blir bra.

Hoppas ni förstod vad jag menade. Annars fråga.
Skickar medett kort på den eventuella hingsten. Han är pappan om det nu är så att hon blev dräktig.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Du behöver inte förklara dig. För mig är alla djur värda lika mycket och har rätt att leva. Du såg ju vad jag skrev ang möss på kattsidan tex.

Vi har själva haft en korsningsponny så…..

Jag bara menar att många som avlar på djur tycker nog så.Glad

Faxlin
0

Jag tycker att det kan vara braatt förklara mig en sådan gån eftersom jag börjat med att sträcka ut hakan om oseriösa uppfödare. hihi

Tog inte illa vid mig, lovar. Så det var inte därför jag förklarade mig.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

oki! Skrattande

jen
0

för eget bruk kan det iockförsig vara roligt att få en avkomma efter sin älskling.Men det är "massproduktonen" av icke avelsvärderade hästar som jag anser är synd för hästnäringen i framtiden…

det var SÅ jag menade med oseriöst el icke iallafall =)

kacka
0

Jag anser att en oseriös person är en som inte vet vad den gör och inte planerar långsiktigt. Att avla på korsningar behöver inte vara oseriöst så länge man är väl isatt i vad man gör. Titta bara på Svenskt Halvblod tex! Hur många raser finns inte i den rasen?!?

Däremot en som inte tänker på vad det kan bli för FEL på en häst om man avlar kors och tvärs tex arab med ardenner. Det KAN bli bra men också väldigt fel.

Att korsa en grov shettis med en welsh ser jag ite som något fel då man kanke vill lätta upp shettisen men ändå inte riktigt lika ädel som en welsh.

Jag tycker att man ser allt för ofta accepterade "defekter" i renrasiga aveln som marktrånghet, instabila bakben osv bara för att den är rörlig och god rastyp. Men håller den i långa loppet med felaktigt benställ?

Kiara
0

jag tycker man ska hålla sig till premierade hingstar, eftersom jag har knabstrupper som liksom halvblodet bygger på inlåning av andra raser så är ju inte alla korsningar av ondo.

Om man har ett sto och tar ett föl, för att behålla själv, då är det ju inte så farligt. Men om man har 10-20 ston utan stam och utan att dom är premierade. Deras enda meriter är att man äger dom och några hingstar inte dom heller avelsvärderade. Sen låter man dessa som kaniner göra föl som man säljer på våren till godtrogna köpare. Det får mig att bli ledsen, mycket ledsenGråter

kacka
0

Något som sårar mig är folk som avlar på defekta hästar tex sånna som har soleksem, patellaupphakning, felaktigt bett osv. De säger att stoet har så fint temperament och vill få avkommor… Sedan att avkommorna också får defekter verkar de skita i.

Jag har ett sto som har gett avkommor med eksem. Jag anser att hon är olämplig i avel även om hon själv inte har eksem. Det spelar ingen roll om hennes pappa är elitpremierad och fölen har fullt godkända fäder! Att fortsätta avla på henne skulle jag se som oseriöst!

En anna sida är nog när jag letar efter ny ägare till mitt sto så vill jag att de andra hästarna som de äger ska ha pass. Det är ju trots allt lag på att man måste ansökt innan nyår.

Kiara
0

Ja just att min häst har så fint temperament det känner man igen. Vad det gäller soleksem så behöver jag bara titta ut genom köksfönstret så står det en dräktig där. Jag har försökt att påpeka för ägarna att hon inte är lämplig till avel men det är fasligt vad döva folk kan bli. Ett sto som inte ens täcke och preparat biter på. Hon kliar sig blodig på somrarna och borde få stå i stall på nätterna. Nu ska hon premieras i sommar och jag hoppas att premieringsförätaren får dom att inse att jag inte är en avundsjuk granne utan en djurvän. Blir hon inte kasserad då tror jag att jag börjar tvivla på premieringar.

Den stora vitsen med premieringar det är ju att någon annan som kan sin sak ser åt dig. Skulle man bara avla på trevligt temperament då kan man ju avla på dom festa hästar. Jag ser det som ett mini krav på en avelshäst att den har ett trevligt temperament sen ska den vara korrekt och frisk. Jag skulle inte rucka nå något av dom tre kraven.

Jag har fått många frågor från folk som vill använda min hingst, men han är inte premierad än så förutom att han är för ung så blir det ändå nej. Går han inte i genom åker kniven fram, om jag inte blir rekommenderad att vänta ett år.

Det där med passtvång på köparna det var smart, det ska jag komma ihåg.

kacka
0

Jag har haft mitt sto i 11,5 år och det har bara varit EN gång som hon kliat sig. Men hon har alltså gett två avkommor med eksem…

Fundersam

Kiara
0

#92 det kan inte vara hingsten som ger eksem, att bara klia sig en gång på 11,5 år det låter inte som eksem. Det finns ju andra djur som kan ge klåda vi har fått blinninginvasion två år i rad, då har det kliat lite på hästarna om man inte hinner få in dom men det är ju inte samma klåda. Det är ju bara just den dagen men obehagligt både för dom och mig som det också kliar på.

Detta är inte orsaken på grannens häst hon går inte på bete här och alla kliar sig då dom otygen anfaller.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.