Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1866 ggr
Rafflan
0

Köpa nya borstar när?

Hur ofta köper ni nya ryktborstar?

Känns som efter 5-10 år kanske man borde skaffa nya även om dem gamla ser bra ut och man har gjort rent dem så känns det ändå lite sisådär :P

Vad tycker ni? :)

Aribigga
4

Jag har haft min favorit i tio år och har inga planer på att byta. Varför köpa nytt bara för att?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

Inte förrän de gamla är trasiga, utslitna eller hopplöst spretiga. Jag har fortfarande borstarna jag fick när jag började rida ponny för drygt 35 år sedan, även om jag kompletterat med några fler typer (som en mjuk pannborste och en gummiskrapa för att min häst hatade allting annat när hon fällde).

Säger som #1, varför köpa nytt bara för att?

viktoria91
0

När dem inte funkar längre helt enkelt! Har haft dem flesta borstarna i ca 9/5 år. Dem funkar i måånga år till! Bara att slänga i tvättmaskinen så blir dem som nya. ;)

Peppe
0

Jag har fått tag i två ryktborstar från 80-talet och det är de bästa borstar jag nånsin provat. Kommer aldrig byta bort dem. Bandet lossnade på den ena en gång men det satte jag hellre fast igen än att slänga borsten :)

Rotborstarna däremot skulle jag nog kunna köpa nya om jag hittar. jag har små händer så kan inte ha de där jätteborstarna som oftast finns, och gillar inte barnborstarna heller. För typ 8 år sedan hittade jag "mitt-i-mellan-borstar" och inte förrän jag hittar sådana igen kommer jag byta. Skulle vilja ha lagom borstar i naturmaterial.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

panini
0

Jag är en sån som köper borstar rätt ofta. Vet inte varför faktiskt, jag gillar helt enkelt att prova nya borstar. Är lite beroende av de ;)

Caroline L
0

Jag använder fortfarande mina första borstar jag fick för 14 år sedan och dom funkar fortfarande helt galant. Har köpt till någon extra rotborste och så men annars ingenting.

CelsiusT
1

Samma som övriga. Jag köper ny borste när jag är i behov av det, dvs någon av dom gamla går sönder eller fungerar inte tillräckligt bra längre. Ser inte varför man ska byta borstar bara för att. Slösar inte bara pengar, det slösar milj också att förbruka saker på det sättet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

Jo men samtidigt byts så mycket annat på hästen, aldrig hört någon haft samma vår/höst/vinter täcken typ varje dag i 10 år? aldrig hört om någon som haft samma benskydd typ varje dag i 10 år? aldrig hört om någon som haft samma schabrak i 10 år? allt utrustning på hästen verkar bytas väldigt regelbundet utom borstarna?

Sadlar av bra kvalité som sköts rätt håller ju också många år :)

Aribigga
0

Benskydd och täcken slits nog mer än vad borstar gör, och även om sadeln håller bra så kan ju hästen ändras så den inte passar längre. Och jag har samma schabrak idag som för tio år sedan 😃 jag har även äldre vojlockar. Så länge de är fina så ser jag ingen anledning att byta dem och det är svårt att hitta bra vojlockar med bra passform nu för tiden så de får vara kvar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
0

#8 jag har haft all min utrustning (täcken, benskydd, träns, you name it) till min kuse i 7 år iallafall så jag är på god väg 😃

fast nu får det gärna gå sönder snart för jag vill köpa nytt fint….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

viktoria91
0

#8 Ena vintertäcket jag har är 12 år gammalt, funkar prima! Dem flesta andra är 8-9 år gamla och dem är också bra. ;) Har massa gamla schabrak också. Ett par benskydd är ca 12 år gamla m.m.

Gronstedt
1

#8: Om täcken, schabrak, benskydd etc. håller i 10 år så använder jag dem i 10 år - eller längre, för den delen. Enda skälet att skaffa nytt är ju om det man har inte passar eller fungerar längre. En unghäst kan ju växa och därför behöva nya grejor men annars - varför byta?

Jag vet folk som köper tonvis med utrustning av olika modeller, som tröttnar på benskydd/träns/bett/stigbyglar/you name it och köper en annan modell som de tröttnar på lika fort, eller köper nya täcken till alla hästar i stallet om ett går sönder, för annars matchar ju inte pållarna i hagen.  En inställning som är helt obegriplig för mig …

[EmmiieErixon]
0

har en del borstar som min mamma hade när hon först skaffade häst och anledningen till att vi inte bytt är för att vi hållit efter dem och tvättat dem varje vår och använt svamp/bakteriebortagning på dem så de inte sprider något mellan hästarna och så att allt hålls fräscha visst nån ny borste har man köpt för att förnya eller för att man vill ha ''snyggare borstar'' haha

Caroline L
0

#8 Utrustning kan behövas köpas in oftare om det går sönder, om sadeln inte längre passar, om hästen slitit sönder grimman, om hästen trampat sönder hovskydden m.m Men är det helt och funkar för sitt bruk ser jag ingen anledning att köpa nytt. Borstar är ju annorlunda för dom slits inte på samma sätt som t.ex ett täcke kan.

CelsiusT
0

#8 Sådan utrustning är inte ovanligt om det byts ut något oftare eftersom det brukar gå sönder snabbare då det är ett högre slitage på det. Man byter inte täcken, skydd o annat "bara för att", utan man byter det för att det går sönder eller blir för slitet.

Möjligtvis finns det folk som byter schabrak innan dom gått sönder av den simpla anledningen att man tröttnar på dom eller vill ha en annan färg, men då brukar man ofta sälja det begagnat om det inte är trasigt. Få säljer sina borstar för att man tröttnat på dom och vill köpa nya liksom.

Moppie
0

Är en liten slösare och köper mest för att det är fint, Så nu har jag nog 2-3 ryktväskor och ryktlådor med borstar.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

panini
0

#16 Välkommen till klubben! ;) Men piggborstar, de köper ni väll oftare eller? Piggborstar slits ju mer, här iaf :P

CelsiusT
0

#17 Använder inte det så det slits inte så mycket här ;P Använder gummikarda och sen mjukare vanlig borste.

Caf_Roy
0

Jag lyckas alltid tappa bort mina borstar med jämna mellanrum. Antingen glömmer jag en på en tävlingsplats eller så, eller så hittar en hund den före mig och lämnar den i delar, eller så är dom bara borta, som min favoritborste just nu. Snyft.

Favoritborsten började bli ganska sliten, inte många spröt kvar på mitten, så den hade nog varit läge att byta ut i alla fall. Annars tappar jag alltid bort borstarna innan det blir något annat fel på dom, så jag har faktiskt aldrig funderat på det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Praefatio
0

Har inte köpt nya borstar på tio år. Eller jo, självklart om jag behövt komplettera, men inte annars. Jag gillar borstar med trärygg och naturbort, de kostar lite men tenderar att hålla i år och evigheter.

#17 Använder sällan piggborste :)