Vad är ni för ena?
Vill gärna veta vad ni är för ena här på hemsidan. Hur gamla är ni, har ni egna hästar och i såfall hur länge har ni haft det? Tävlingsryttare eller hobbyryttare?
Själv är jag 17 år gammal och har ridit på ridskola i sammanlagt ca 4½ år. Jag har aldrig tävlat men ska försöka ta tag i det någon gång snart. Vill väldigt gärna skaffa egen häst men det kostar ju lite pengar ;)
Kram kram
~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~
Jag är en 28årig hobbyryttare. Jag började på ridskola som 6,5-åring och slutade med det när jag var 17-18 för att jag prioriterade extrajobb och pojkvän istället. Nått år efter det fick min lillasyster sin första häst och fram till för 2 år sedan red jag sporadiskt på hennes hästar. Hösten 2011 ville jag återuppta hästeriet mer på allvar och blev medryttare på en nordsvensk (syrrans dåvarande häst vågade jag nämligen knappt rida) och blev tokfrälst igen. I samma veva började även min mamma återuppta ridningen och sommaren 2012 bestämde vi oss för att skaffa en häst ihop. Hästen vi tog hem på prov, tinkerstoet Jet, visade sig efter ett tag vara lite för svårriden för oss, men hon passade syrran som handen i handsken, och när hennes häst snart blev halt och utdömd så bestämde vi att behålla Jet åt min syster. Jag och mamma började leta häst igen och i december förra året hittade vi vår drömprins, Welsh Cob-korsningen Zigge :)
Jag är en tvättäkta hästnörd, 21 år gammal, har en häst på foder som jag haft i 5 1/2 år och har innan dess haft ett par andra hästar men faktiskt aldrig ägt någon. Har ridit sedan 6-årsåldern och är den där typiska ridskoleryttaren som alltid drömde om egen häst; jag hade tack och lov en ridlärare som såg min dröm och numera har jag alltså min fine kille som min egen. Hobbyryttare med noll intresse för tävling. Förutom det jobbar jag sedan ca 6 år tillbaka kvällar som ridlärare på samma lilla ridskola jag själv lärt mig rida på där jag håller lektioner tillsammans med mina arbetskamrater som är 6 snälla ponnyer. Pluggar utöver det till lärare.
Jag är 39 år o har ridit sen jag var 10. Har tagit lektioner på fem olika ridskolor i Sverige o testat några olika ridskolor i Dublin när jag bodde där. Började med att rida lektioner när jag gick i fyran. Hade egen häst som tonåring, en korsning nordsvensk o travare. Han stack med mig i trav, var betydligt starkare där än i galoppen. Bästa sättet att få stopp på honom var att lyckas få honom att gå över i galopp så han måste mjukna, men vem lyckas driva en häst att öka när det redan går för fort? :) Under de första åren med Knicke red jag fortfarande lektioner på ridskolan i min hemstad. Min morbror tog över hästen när jag flyttade hemifrån o jag red på annan ridskola några år. Flyttade till Dublin och red lite sporadiskt där. Flyttade hem o red nåt år i Vänersborg när jag bodde där. Fick barn, köpte hus och hade ett par års uppehåll. Red på en ridskola här brevid i ett par år, fick barn igen. Hade ett längre uppehåll från hästeriet när grannstallet lagt ner ridskolan. Men för tre år sen ville stora dottern börja rida. Först red hon ponnyridning varje helg hos en tjej i byn, sen ville hon börja på ridskola. Kom fram till att Islänning-ridskolan på andra sidan byn nog skulle passa henne. När hon började kunde inte jag hålla mig borta, så jag började rida lektioner jag med. Efter tre terminer där, förra vintern, kom det en liten isis-märr till stallet och bara snodde åt sig mitt hjärta o allt mitt förstånd! Jag blev medryttare först, för den här lilla märren var inte lättriden men behövde få gå en del. De yngre tjejerna klarade inte av henne, de kunniga gillade henne inte för det är en surpotta utan motstycke. Men jag älskar henne! Så blev hon till salu i somras o jag fick första tjing. Dax att övertala maken. Lyckades till slut och nu är hon hela familjens älskling. Maken har börjat rida lektioner ihop med lilltjejen. De är en grupp med tre 8-åriga töser och deras pappor. Stortösen rider lektion på måndagar, jag rider passet efter henne. Men eftersom vår häst är så jobbig och allt annat än nybörjarhäst är det mest jag som rider henne. Lilltjejen älskar dock när hon får rida vår märr.
Definitivt ingen tävlingsryttare även om jag tävlat både hoppning o dressyr på ridskolorna jag gått på. Ja, o tvågång med isisen. Men jag är mer av skogsmulle-ryttare som tycker om att trassla runt i skogen helt utan stigar. Det är även det min lilla häst gillar bäst. Men visst jobbar vi med dressyr och visst skuttar vi gärna hinder ibland med.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag är 26 år och definitivt en hobbyryttare, tävlat lite i körning tidigare, men nu finns inte den möjligheten.
Har en egen häst som jag just nu bara satsar på att hålla igång och ha roligt med. Pluggar en krävande utbildning som tar mycket tid och energi, så hästen är bra att ha som avbrott ifrån livet på skolan.
Har just börjat med akademisk ridkonst tillsammans med min häst.
Jag heter Nellie och är född -94. Jag har ridit sen jag var tre år och äger en egen häst sedan snart 4 år tillbaka. Hästen heter Oliver Lavec och är ett svenskt varmblod. Oliver får oftast bara stå i hagen och äta gott med hästkompisar. Pga sjukdom från min sida så rids han inte allt för ofta, men tränas från marken nästan varje dag och älskar att bli löshoppad!
33 årig hobbyryttare.
Började som sjuåring på ridskolan. Efter några år där så började jag rida och sköta privathästar. Jag är duktig och fick snart rida fler och fler hästar som var svårridna. Red så tills jag var 20 och sen blev det mer sporadiskt. Eftersom studier och senare familj och barn tog tid. För sex år sen tog jag paus efter att ha hamnat på akuten efter en skentur. Krossat knä, spricka i skulderbladet och hjärnskakning.
Nu är barnen större så jag har återupptagit ridningen och snart får vi hem foderhästen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Snart 18 år, har ridit sen jag var 6 till 13 år. Hade uppehåll i två år, började sedan rida runt litegrann kompisar och märkte verkligen hur mycket man saknade det. Men det fanns inga pengar till häst då. Jag gav upp hoppet och struntade tjata på mamma. Nu i våras började jag rida igen hos min kompis som inte red sin häst, jag höll på till sommaren då jag bestämde mig för att skaffa foderhäst. Det fanns knappt inga att få tag på och hittade jag någon var dom minst 30-50 mil iväg och ägaren ville inte låna ut så långt. Pratade med mamma som inte tvekade en sekund på att vi skulle köpa en istället. Min första häst, överlycklig. Hämtade hem henne den 12 augusti 2013, men det varade inte så länge, lite mer än en månad sen vart hon skadad, och står ännu skadad. Först inflammation i armbågsleden, och nu har hon framförningsproblem, med andra ord skada i muskelfästet till bogen. Skit surt då hon är en sån underbar häst, en perfekt första häst som är som handen i handsken. I februari ska vi åka tillbaka till vet och hoppas på något positivt…

Är 22, har hållit på med hästar hela livet. Jag har ridit och jobbat i väldigt många olika stall och är otroligt allround som ryttare och hästmänniska. Jag har hållit på med dressyr, hoppning, fälttävlan, westernridning, trav, monté, distansritt och lite gymkhana :) Jag har jobbat som beridare i försäljningsstall, och har också jobbat som hästskötare i både rid och travstall samt som ridlärare. Jag läste häst på gymnasiet och har tagit hästskötarexamen. Jag har hittills haft 8 egna hästar och 6-8 st på inridning/träning. Jag började med min första ponny tävla i hoppning och dressyr, och det var först när jag var 14 som jag började med westernridning och efter det har jag testat på mer och mer. Jag ägde för något år sedan en travhäst och tävlade monté. Men just nu har jag tre hästar. varav en är min älskling som jag haft i ca 8 år. och dom två andra är unghästar :) Kommer så småningom starta mitt egna företag och jobba med hästar, förhoppningsvis, på heltid.
Jag är 24 år gammal och hållit på med hästar sen fyra års ålder, islandshästar sen jag var 12. Har jobbat i några olika islandsstall sen 18-års ålder, både på Island och i Sverige, både med träning av hästar, turridning, lektioner, tävling och avel. Haft tre egna islandshästar under de åren också, varav en egen uppfödning. Har ingen av dem kvar nu dock utan har lite paus från hästägandet och även hästjobben för att plugga lite. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Är 20 år gammal, fick min första häst när jag var 9år, en Nordsvensk travare, efter det fick jag en shetlandsponny.
Men efter vi sålde iväg shettisen så började jag på ridskola, efter en termin så ledsnade jag på det eftersom det var en dålig ridlärare som inte kunde lära ut saker som man kunde förstå sig på.
Hade 7 års uppehåll från hästar & det som hör till, men fick tillbaka det otroliga suget efter att sitta på hästryggen. Så nu i Oktober/November fick jag ett mejl på facebook om en häst som behöver halvfodervärd omgående så jag tog chansen, fick träffa underbara snälla Tunnel of Love, 10 årig varmblodig travare, som dock såldes i början av December till två tjejer.
Nu sitter jag och letar medryttarhäst i Umeå, men verkar dock vara svårt att hitta eftersom de flesta söker någon som vill tävlingsträna hästen t.ex dressyr/hoppning vilket jag inte kan. Eller så har dom bara allmänt höga krav på medryttaren.
Men jag kommer inte ge mig att söka, vill inte komma ifrån hästarna igen, eftersom det är något jag verkligen älskar, har gjort det i alla år.
hobbyfotograf
Jag är 20 år gammal och fick min första (oinridna) ponny som 8-åring. fattade tyckte för att rida in och har ridit in hästar sedan dess (även om det rörde sig om små shetlandsponnyer och russ de första åren ;) ;)) Började vid 10 års ålder tävla och kom upp till nationell nivå.
Idag driver jag mitt eget företag & stall där jag har ett gäng UNDERBARA inackorderingar, tar emot hästar för in/tillridning, försäljning samt håller lektioner & träningar.
Jag har 4 egna hästar - Spirit in the sky (min första ponny, okänd härstamning 118 cm hög) Zorinda (KWPN sto PlacidoxBurggraaf) Gileine (KWPN sto AbantosxCampbell VDL) och Nero (Haflinger val som används i lektionsverksamheten)
11 hästar i stallet i dagsläget.
Har dock lite fysiska problem just nu som stoppar upp min ridning vilket är mycket tråkigt. Hade hoppats på att få bukt med det nu men det dröjer ett par månader till. Så just nu känner jag mig mer som en stallskötare än en ryttare =)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag är snart 17 år gammal och har just nu 5 hästar i stallet som jag sköter om (4 ägs av mig) började rida när jag var 7-8 år och fick låna min första shettis när jag var nio och åter efter det köptes min första ponny, ett envist litet russ som jag har lärt mig massor på. Växte ur russet ganska fort och när jag var 11 år köpte vi en 4 årig D ponny valack och i den vevan slöt jag på ridskolan när jag hade 2 egna ponnsisar.kanske lite dumt att köpa en 4 årig ponny till en elvaåring men oj vad vi har lärt oss mycket, har fortfarande kvar honom och russet och dom kommer stanna här livet ut. Utöver dom så har det passerat ungefär 12 andra ponnyer/hästar som jag lånat under period eller haft under utbildning. jag har fattat tycke för russ och har även 3 andra russ i stallet, ett 5årigt sto som är dräktig och 2 fölungar från Lojstahed, den ena fölet ägs utav min ridlärare men bor här som lekkompis till mitt föl. Planerna med mitt föl är att hon ska bli avelssto i framtiden :)
Min d ponny valack fick stå för bilden :)
Jag är 16 år gammal och haft häst tsm med min mamma hela mitt liv och varit på hästryggen från så länge jag kan minnas. Vuxit upp med appaloosa avel och haft egen ponny två ggr som yngre och en foderponny förra året. Har gått på två olika ridskolor och börjar på min tredje nu i januari. Skulle placera mig själv i facket hobbyryttare men hoppas att få kunna ha bra sammarbete med ridskolan och iaf ställa upp klubb osv där. Drömmen är att ha egen häst igen men eftersom jag flyttat från mina föräldrar (för skolans skull) så har jag inte riktigt tiden och orken som krävs just nu för att ha häst fullt ut men hade jag haft mer tid så kanske :)
18 år och började på ridskola när jag var ungefär 10 men har slutat och börjat pga dåligt självförtroende och dålig stämning på ridskolan.
När jag hittade den senaste ridskolan så blev jag ju bara kär i allt som har med hästar o göra. Trevliga pedagogiska ridlärare och snälla stalltjejer. Litet litet stall men så himla mysigt.
Skaffade egen medryttarhäst för ett år sen men föll av och bröt handleden och blev sen jätterädd. Hoppade av medryttarhästen eftersom jag behövde ta det lugnt i min ridning och denna hästen skulle tränas hårt inför tävling.
Har återigen börjat på ridskola hösten 2012, samma som förut, alltså det lilla stallet långt bort från civilisationen. Har kommit långt och jobbar fortfarande med min rädsla för tittiga hästar och hästar som gör som de själva vill. Målet är att kunna behålla lugnet i alla situationer och lära mig mer om hästhållning i övrigt.
Drömmen är att skaffa egen häst senare i livet. Med hjälp av någon kunnig då förstås.
Allt som allt har jag ridit 5 år brukar jag säga, men vet inte exakt. Kanske är något år mer men jaja. haha :)
Medarbetare på bildredigering! :)