Ta av skorna?
Min häst är skadad och står bara i hagen och gör ingenting, har funderat på att när jag ska sko henne nästa gång, så tar jag av dom istället, känns lite tradigt och lägga 700 på en hel skoning när dom ändå inte kommer till '' nytta''. Men sen är ju frågan, vilket är bäst? För hennes skull. Behålla dom på eller ta av dom? Och jag vet inte hur hon är utan skor för har bara haft henne i 4 månader och alltid varit skodd hos mig.
Har du hört något om hon är ömfotad eller om hon varit barfota hos tidigare ägare?

Ta av skorna du! :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Förmodligen kommer det att gå utmärkt att ha henne oskodd. Speciellt om hon inte ändå ska göra något annat än att gå i hagen.
Det mår fötterna bara bra av. 🙂
Ta av skorna. Börjar hon spänna sig och halka runt i hagen så prova sko bra fram? Ömmar hon så får du sko på men oftast går det bra trots ömhet om de inte rids. Iaf för min häst :)

Skulle aldrig sko av en skadad häst som jag inte känner, man vet aldrig hur hästen kan reagera på det. Låter dumsnålt om tanken bara är att spara pengar.
Det beror väl på vart skadad sitter… Och det är väl inte sämre än att sko på direkt igen om man märker att det inte går bra?
Har ingen kontakt med förra ägaren då han bor i Norge och är svår att få tag på.. Skorna åker av på måndag. Hon har skada i muskelfästet till bogen, framförningsproblem men finare ord, och visste inte detta innan jag skodde henne.
Det är bäst för alla hästar att gå barfota, den kan ömma men det är naturligt då hoven är sjuk efter att ha varit skodd. Dessutom kommer blodcirkulstionen igång när strålarna får markkontakt vilket gör att skadan kan läka snabbare.
Går våra hästar bara i hagen och vilar en längre period brukar skorna tas av, kan vara skönt att vara utan. Om det är isigt så kan det hända dom sitter kvar för säkerhetens skull, beror iofs hur det ser ut i hagen 🙂
Om man grusar i hagen och ev skaffar boots att brodda brukar halkan inte vara några problem :) oskadda hästar är mycket säkrare på alla underlag då de är medvetna om vart de sätter fötterna men går man där det finns mycket is behövs brodd och då är boots det bästa alternativet! :)
#10 en barfota häst är nog säkrare på foten OM den är van. Annars är det inte bättre, min höst gick oskodd och halka runt så fort det var lite is (snö gick bra) och vi slog om kull 2 gånger :/
Får se hur det går helt enkelt, det är varken is eller snö nere där jag bor, utan runt 5+ varje dag och har varit hela vintern.. Så förhoppningsvis kommer det ingen snö under tiden hon ska stå utan.
Ska till vet i början på februari så får se vad som händer då.
* såg att ja skrev lite otydligt* Jämför man med en barfotahäst och en skodd häst Utan brodd är barfotahästen säkrare på alla underlag. Däremot en skodd häst med brodd kan gå på tuffare underlag men de är inte alls lika försiktiga då de inte känner vart de går. Boots medför också mindre känsel men det är bättre än järnskor eftersom de inte medför alla andra dåliga effekter.