Upphakning
Heejsan .. Jag har ett varmblod på 17 årt som tidigare haft upphakning, men som nu har försvunnit .. Tills jag hoppar. Jag kan hoppa kominationer utan problem, men när jag ska hoppa ett hinder på ca 80 cm, så får hon en upphakning efter hindret. Nån som kan hjäla mig ? :/
Det är nog inte en upphakning hon får efter hindret, jag skulle snarare tro att hon "knäar" av någon anledning, varav EN anledning skulle kunna vara att just belastningen vid hoppning gör att hon får ont. Vore det min häst så hade jag nog bett en veterinär kolla den.
Upphakningar får de oftast när de stått stilla en stund och ska igång.

vad är upphakning?
Undrar som #2..
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Har själv en 4-åring med upphakning och han blir mycket bättre när han får stå ute så mycket som möjligt, dvs röra på sig. Varför det låser sig efter ett visst hinder låter konstigt, tror oxå som #1 att han knäar eller nåt sånt…
Patellaupphakning är när det "låser sig" i patellan. Tex på min häst så låser sig höger bakben till ibland, men han knycker till med det så är det borta sedan. Men inte så kul om det låser sig i högre farter!
*** Kärleken övervinner allt ***

Joo, hon har haft upphakning innan de var därför jag trodde att de kunde ha med de att göra. Men jag ska ringa veterinär, och be dem kolla :/ . Tack för hjälpen (:
Patella är det latinska ordet för knäskål. På svenska skulle kallas för knäskålsupphakning, men det är sällsynt att det används.