Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 19909 ggr
Suskiv
38

Vad väger ett tomt hästsläp?

Förstår att det är en svår fråga. 

Men anledningen till att jag funderar är att jag skulle behöva köra en fjordhäst och min bil får inte dra mer än 1250 kg.

Vad brukar hästsläp ha för totalvikt för övrigt?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

dolfen
1

Vid soptippar brukar det finnas en våg för typ släp. När man kommer dit, väger man släpet med skräp, och när man sedan tömt det, väger man det för att räkna ut hur stor vikt skräp man hade med sig. Kan du inte väga släpet på en sådan våg!? :)

Suskiv
0

Behöver låna släp så det känns lite bökigt. Det var mest en fundering om det ens är möjligt att dra med min bil eller om jag ska se om nån annan kan köra släpet åt mig.

Caroline L
0

Svårt att säga, ett släp jag hade vägde 800kg medans ett annat jag hade vägde 1500. Det borde dom kanske kunna berätta på stället du hyr. Om det är en enaxlad eller tvåaxlad spelar in i vikten och om den är gjord för 1 häst eller 2.

Peppe
1

vad släpet väger och dess totalvikt är väl 2 olika saker. mitt släp väger 840 kg men totalvikten är 1400. min bil får dra 1400 kg. jag får alltså lasta 560 kg. Det du ska leta efter är ett släp med totalvikt max 1250 kg.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Suskiv
0

Nej jag letar efter ett släp med en totalvikt av max 1660 kg och som inte väger mer än max 750 kg tom. 

Jag får nämligen dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg men som har en bruttovikt på 1250 kg. 

Har att göra med att tillverkaren av bilen valde att sätta en dragkrok på en liten svag bil. Det är inte vanligt att bilen inte får dra mindre än var kortet säger, men min bil är så och därför blir det aktuellt att veta var släpet väger tomt så jag vet att en fjordhäst kan åka i den utan att det blir för tungt för bilen.

Tusen
0

#5 Men vad jag förstått får en bil aldrig dra mer än den är besiktigad och registrerad för. Oavsett vilket körkort man har.
Så även om transporten är tom så måste tjänstevikt och totalvikt vara det som bil och släp är registrerade för.

Suskiv
0

Nej nya regler. 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/slap/slapvagn--husvagn/hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

I de flesta fall så kan bilen dra mer än vad man får med kortet. Men jag har en lätt plastbil och får därför dra ett släp med en högre totalvikt än vad bilen är konstruerad att dra. I mitt fall så får jag helt enkelt dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg men jag får inte fylla det med mer än det väger max 1250 kg.  Med en fjordhäst på 500 kg så får inte släpet väga mer än max 750 kg tomt.

CelsiusT
0

Nya regler gäller.

Jag har en bil som får dra max 1200kg (pga att den är liten). Så mitt släp med totalvikt på 1500 och tjänstevikt på 500 innebär att jag får lasta en häst på 700kg efter den bilen. Medan jag efter volvon får lasta två hästar på totalt 1000kg (eller en jäkligt tung häst) eftersom volvon får dra 1530kg.

Detta förekom ibland även förr, innan dom nya reglerna. Men då stod det två olika vikter i registreringspappret. Mammas förra bil var sådan. B-körkort fick dra 1500kg men bilen var inte godkänd för mer än 1300, då fick man sätta på ett släp med totalvikt 1500 men man fick ändå inte lasta mer än att släpets vikt blev 1300.

Men idag är totalviktsgränsen borta (så länge ekipaget totalt inte överstiger 3500kg), så man behöver inte fundera på totalvikten lika mycket längre, utan nu gäller bara bruttovikten, alltså var släpet och lasten totalt väger IRL.

För att svara på frågan så väger ju såklart släp väldigt olika mycket. Men jag har ett släp med presenningstak och det väger 500kg. För att generalisera lite så är det vanligt att många släp ligger omkring 700-900kg i tjänstevikt men såklart finns det tyngre också. Vad det är för totalvikt på dom skiljer väldigt mycket, normalt brukar det finnas 1300, 1400, 1500 och sedan brukar det vara ett hopp upp till 1800, 2000 osv. Men alla möjligheter finns, även ojämna tal, många klassar ju om sitt släp så totalvikten passar bilen (eller ja, gjorde förr på gamla reglerna).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Reglerna har blivit mindre tajta och egentligen mer logiska i praktiken, men jäkligt mycket svårare att tyda. Och folk hade svårt förut att tyda reglerna, tänk nu vad svårt det är.

Peppe
0

Hm det där får jag nog sätta mig in i lite…!

Så man får hänga på ett släp med vilken totalvikt som helst? Det enda man tittar på är vad själva släpet väger och vad lasten väger?

I mitt fall ändras väl ingenting gällande hur mycket jag får lasta?

Totalvikt bil 1400
Totalvikt släp 1400
Släpvikt 840
Maxlast 560

Det enda jag kanske skulle kunna göra är att registrera tillbaka mitt släp till 1990 och kunna lasta 590 kg extra efter vissa bilar så länge det inte går över 3,5 ton (och då får jag fortfarande dra släpet med min bil men bara lasta 560kg?) eller har jag missuppfattat?

Vad händer om jag tar utökat körkort? Är det enda som ändras att mitt ekipage får väga 4250 istället för 3500?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Nä började dessa nya regler gälla?

CelsiusT
0

#10 Njae, totalvikten på hela ekipaget får fortfarande inte överstiga 3500kg om det är b-kort. Och totalvikten får inte överstiga tågvikten. Så liiite måste man hålla koll. Men annars, ja man får hänga på ett större släp sålänge den faktiska vikten inte är för stor.

Tex min sambo får köra ett släp med totalvikt 1600kg på min volvo då han har be-kort. Han får då även lasta fullt. Jag fick förut bara köra ett släp med totalvikt 1530kg eftersom jag bara har b-kort, men numera får jag köra ett släp med totalvikt 1600 men får bara lasta upp till 1530kg brutto. 

Det ändras ingenting så som du har släpet idag.

Om du klassar upp släpet igen så gäller det att din bil får lov att ha så stor tågvikt. Dvs att högsta tillåtna totalvikt är så pass mycket som 1400+1990. Så du måste kolla vad din bil får lov att ta för storlek på släpet. Alla bilar är inte godkända för 3500kg, även om b-kortet är godkänt för det.

#11 Reglerna trädde i kraft 19 januari 2013. Dom innefattar också att om man tar körkort efter det får man inte köra släp med en totalvikt över 750kg, utan att ha en utökad behörighet. En utökad b-behörighet ger också en högre totalvikt på 4250kg istället för 3500kg. Så det har hänt en del.