Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1183 ggr
[Jennniie]
0

Foderstat efter sommarbetet..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en häst som har en tendens till att falla ur ganska så lätt. Har förut gått på fri tillgång på hö o 1,5.2 kg kraft per dag innan han kom till mej vilket han gjorde i slutet av Dec 06.
Jag gav honom 8kg hö, och 2 kg kraft. (Basic, Betfor och korn) Men han fall ur rejält framåt våren, så la till lucernpellets. Det hjälpte väl till en del fram till sommarbetet, nu har han riktigt fint hull.

Funderar på hur jag ska lägga upp foderstaten till hösten/vintern.
Vårt hö är riktigt kasst, har ingen analys på det än, får hö leverans den 26 Aug, men förra året hade det låga värden i de flesta ämnen, lär vara samma iår. Då "stallet" vägrar byta höleverantör och man inte får ta in eget hö.

Funderar på ca 9 kg hö, Krafft grund + lite betfor och sen ha lucernstrå, kanske fri tillgång, men är rädd för att han inte ska sluta äta när han "är nöjd".
Vet att det är svårt utan analys men har ni några tips på saker som "ersätter" de låga värdena i höet?

Mandysan
0

Jag tycker att du ska ge Lucern. Groov 125 är bättre än Grund om han faller ur lätt…

Lyrik
0

Lusern strå och Krafft Groov 125. Det fick min gubbe när han blev tunn i våras. Nu äter han hö, lusernstrå, havre, edel, betfor och vetekli (förutom miner och hans pulver).

[Jennniie]
0

Okej, tack för tipsen. skrev fel i vad jag tänkt i höst. Skulle stå groov inte basic :)

gejsa
0

Vad är det för häst? Är det ett halvblod så öka på höet också. Jag skulle isf ge minst 12 kg hö ca 1 kg lusern strå och ½-1 kg Groov. Om du har ett dåligt hö.

[Jennniie]
0

#4 Det är ett Vbl på ca 160. Problemet jag har är att han inte får äta mer än 2kg hö på morgonen, stallregler. Sen får han 2kg till lunch, kan inte ge mer för då äter hagkompisen upp hans hö, då han är låg i rang. Det innebär att det är 8 kg kvar, känns lite mkt att ge 4 kg sen på middag o kvällsmålet, han kommer ju knappt hinna äta upp o "vila" emellan de två målen. Är man ute och rider och han får komma in senare o äta, då hinner han absolut inte.
Men kanske ska öka med nåt kilo iaf..

[Jennniie]
0

Kanske ska lägga till att han går ca 5 dagar i veckan. Både volt och uteritter. Fast inte speciellt hårda pass, då jag har blivit lite slö.. Hihi

tessa
0

#5: kan du inte fläska på mängden kvällshö så har han ju hela kvällen och natten på sig att noppra hö, i egen takt? Då spelar det ju mindre roll att ni har en maxmängd morgonhö..

Att ha en separat krubba/hink med lusern hackad strå är rätt bra, om man vill få bra hull på hästen. Samma där, då äter hästen när den själv vill. SVårt att "föräta" sig på lusern.

Själv har jag en ridtravare som är svårfödd. Hon får iofs fri tillgång till hösilage, men i vintras fick hon kornkross och lusern hackad strå som huvudsaklig kraft + betfor, lite havre, mineraler, foderjäst, solrosfrön och stöpta linfrö.

I år tänker jag inte "dutta" lika mycket, ska öka på havren förutsatt att hon klarar det utan att bli piggare samt ev. testa lite soja. Kontroversiellt foder men jag funderar på det. hm, får nog starta en tråd om detta… ;)

gejsa
0

Men att ge 2 kg på eftermiddagen och 6 kg på natten är inte så mycket.

Då blir det ju 2 morgon, 2 lunch, 2 efm, och 6 på natten. :)

Lyrik
0

#4 Min svårfödda pålle (kbltravare, 26 år, 158 hög, väger nu 635 kg) ska få per dag i höst: 15 kg HÖ, ½-1 kg lusernstrå, 15 dl helhavre, ½-1 kg edel avel, 10 dl betfor torr vikt, 10 dl vetekli, 2 dl foderjäst, 50 g miner + hans pulver (enzion, kiselgur, bioglucomin, profeed, nypon, tokosel, b-vitamin).

Ev ännu mera, beror på värdet på höet. Ska skicka in höet på analys när lönen kommer…Glad

gejsa
0

#9# Många ggr blir äldre hästar ännu mer svårfödda också. Tänk på det i vinter lyrik. :)

Peppe
0

#9 asså jösses vad mycket olika saker… och han har magproblem? jag skulle aldrig kunna hålla reda på alla burkar hit å dit Räcka ut tungan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

#10 Jo, jag vet. Det är därför jag ska kosta på en egen analys av höet, Erika ska bara ta hösilaget i år.

Tänk om knäppisen i förra stallet skulle se denna foderstat, hon skulle få dåndimpen!Skrattande

#11 Jo. Han har en problem-mage sedan drygt 10½ år tillbaka, antagligen ännu längre. Men den håller sig lugn med mkt hö, foderjäst, linfrö och profeed.

Jag är van vid alla burkar, går på räls nu för tiden…Skrattande