Snälla hjälp!
Hej! Imorgon ska jag tävla för andra gången och jag behöver lite råd. Jag tävlade för första gången den 29 dec och blev placerad andra plats (riktigt nöjd)!! Men nu när jag ska tävla igen ska jag ha en annan ponny som kan ha lite svårt med flytet i hoppningen och eftersom att det är stil hoppning vill jag såklart ha lite råd och tips för att jag ska kunna få det bästa möjliga flyt på ritten Något jag ska göra på framhoppningen/ridningen eller vad som helst!! Tacksam för alla svar jag kan få!

vad menar du med flyt? jämnt tempo? jämna galoppsprång? lydig? vad är det som inte funkar? och vad är det för typ av häst?
Jag menar att han typ halvhaltar lite precis innan han tar språnget så att det inte blir flyt från galoppen till över hindret. Förstår du? :S

haltar? eh..

eller menar du att han stannar upp innan hindret?
Nej alltså inte haltar så men gör som en halvhalt typ :'D
Ja precis stannar upp precis innan hindret 😄 Inte så jätte duktig på att förklara 😄

vet ju inte alls anledningen till detta, svårt att ge råd utan att ha sett. men spontant så tycker jag att du bör driva på hästen direkt efter hindret. alltså direkt efter landningen så rider du ordentligt framåt. det kommer så småningom göra så att du får bättre flyt och bjudning även innan hindret.
Ok tack! Men tycker du att jag ska driva innan hindret med?
Det som känns som en halvhalt kan vara hästen kommer för nära hindret gör sista språnget lite kortare för att komma rätt på. Om ni taxerar korrekt så blir det lättare för hästen att ta hindret "i farten".
ok så hur ska jag göra då? bromsa, driva? :S
jag har ridit ponnyn rätt länge nu och känner den rätt väl men jag finner det svårt att som du säger (Gronstedt) "ta hindret i farten".
"10: Det är ju omöjligt att veta utan att ha sett er, men OM han alltid hamnar för nära hindret så bör du korta de sista sprången före litegrann och sedan driva i slutet av det sista språnget före hindret.
Men detta är sådant som du borde ha diskuterat med din instruktör inför tävlingen, det är svårt att lösa över nätet.
det förstår jag med men det blev såhär nu tyvärr :/
Men tack så mycket ändå!! :D