Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 869 ggr
pippa__
0

Vad innebär det????

När hästen har haft muskelförlamning och fång på samma gång? Kan det ge några men i framtiden? Hästen är menad att den ska gå som lektionshäst, men är inte inriden än… Kan muskelförlamning göra så att nått påverkas i framtiden?

horses
0

vad är muskelförlamning??

pippa__
0

nån som vet??? Blekinge kankse???

DojoKelder
0

Ingen komentar från Blekinge!! nyfikna på svar vi med..

pippa__
0

#3 HAHA lät som värsta melodifestivalsnacket!! " Då vill vi höra resultaten från Blekinge…" HAHA lite störd…

DojoKelder
0

Pippas låt får en 2:a.. och värmlands får 3 points.. slutligen for Blekinge 10 points..

That´s all from us!!

wewwa
0

haha :D

omalley
0

Vad var det som var så roligt med det???? Fundersam

pippa__
0

#7 Hmmm

wewwa
0

Eller så kan man fråga sig vad som är så tråkigt med det?

DojoKelder
0

#7 Hmmm

wewwa
0

Sorry pippa, kan inte hjälpa dig med svaret i denna tråden, hoppas att nån annan kan det. : )

omalley
0

#9 Ja, jag menar ju att det var ju inget roligt så jag förstår inte varför det skrattas åt det!!

DojoKelder
0

alla har vi olika humor!!

Magster
0

Muskelförlamning låter som en förlamning/kramp i muskeln. Vet tyvärr inget om sjukdommar och åkkommor hos hästar mer än det gamla vanliga: kolig, mugg och fång.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

wewwa
0

#12 Ja, alla har vi olika humor och jag är ganska mångsidig.
Vad har du för humor då? Får vi 'höra' ett litet skämt kanske?

pippa__
0

Neee nu vill jag veta angående muskelförlamning!!

Bry er inte om honom/henne nu!!

Lindbygarden
0

menar du korsförlamning?

pippa__
0

#17 nepp muskelförlamning..

Lindbygarden
0

låter ju som ngt som kommer sig av förgiftning?? om det nu är fång på samma gång.. skulle ju i första hand rådfråga en veterinär för här blir det nog rena spekulationer..:O)

men nervsystem och muskelfibrer ja celler borde ju kunna ta skada.. frågan är hur de klarade hästen då även andningsorganen styrs av muskler..

hur såg sjukdomsbilden ut.. hur uttryckte det sig?

Loa-bg
0

#5 Ni glömde den franska versionen ^^

DojoKelder
0

ojdå.. men å andra sidan nog arken jag eller Pim franska..

gejsa
0

I kväll har det kommit hit 2 stycken som varit lite underliga. Undrar om det är någon som inte har så mycket att göra i kväll kanske. *ler*

Men varför undrar du pippa_? Är det en häst som du funderar på att köpa eller ska den avlivas?

I min bok finns det bara korsförlamning och kramp. Då blir ju musklerna som förlamade. Hur mer sjuk blev hästen?

Lindbygarden
0

#22 var också inne på korsförlamning.. kanske muskelförtvining??

Loa-bg
0

Allt jag hittar om muskelförlamning är att det hästen får det när den drabbas av botulism och det leder till döden.

Lindbygarden
0

#24 ja det låter ju logiskt..

PimTheGreat
0

också lite nyfiken…är det någon häst du hittat?

pippa__
0

Vet tyvärr inte mkt mer än att vetrinären sa att det var muskelförlamning..det fick han samtidigt som han fick fång, så stackarn kunde inte stå på benen överhuvudtaget..5 stod han och drack och åt sen låg han ner resten av dagen i ungefär 1 vecka…Gråter 

Gejsa: Detta är en häst,4 år, som står på ridskolan där jag var och hjälpte till innan..han var som min egen då ingen annan tog sej an honom när han var som sjukast (då han ändå inte gick att "använda") Så vi fick ett VÄLDIGT speciellt band…älskar denna häst nått så fruktansvärt!! Gör så ont i mej när jag vet att han inte kommer få den behandling han är värd på ridskolan…Gråter

PimTheGreat
0

#27 ingen häst du kan ta dig an igen då?

pippa__
0

#28 Det är det jag hoppas….men inte ute på ridskolan, då jag inte accepterar han och hans sätt att hantera hästar..

PimTheGreat
0

#29 kolla om du får ta iväg honom och sköta honom utanför skolan…..skönt för hästen med om den får en lugnare plats omkring sig än en ridskola… vad e det för en häst?

pippa__
0

#30 Det är nog ingen risk att jag får flytta han nånstans om han inte är min…=( Han är en maxad D-ponny korsning halvblod/gotlandsruss typ nått sånt…

gejsa
0

Menar du att han ligger ner fortfarande och ingen gör något eller vad? Verkar ju helt sjukt att inte ta hand om sina ridskolehästar. Ringde dom efter veterinär överhuvudtaget?

pippa__
0

#32 Nee han ligger inte ner nu. Detta var förra sommaren…Mm denna ridskola har ett sätt att hantera hästar som jag inte accepterar, därför jag inte vill ha me det stället att göra längre.. Japp vetrinären var där..hon som sa att han hade muskelförlamning..

gejsa
0

Är han alltså frisk nu då?

pippa__
0

Jo från muskelförlamningen är han..men hört från källor att han inte var riktigt "ren" i frambenen nu för ett tag sen…