Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 913 ggr
omalley
0

Vad anser ni egentligen?

Tycker ni här inne att ni är så pass hästkunniga att ni kan sitta och bestämma hur hästen ska skötas och hanteras?

Magster
0

Hur menar du? Det känns som att du tycker det är någon/några här som tycker sig känna sig bättre än andra och säger hur andra ska göra med sina hästar eller ställer du bara en allmän fråga?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

wewwa
0

Förstår inte riktigt. Men min egna häst kan jag helt klart hantera själv och sen tkr jag att det är en bra sida för att fråga om råd och kanske även tipsa andra…

DojoKelder
0

öööhhhh

Mandysan
0

??

wewwa
0

Vilken häst tänker du på mer exakt?

omalley
0

#1 Ja, det ska ju alltid finnas besserwissrar…men så är det överallt..

#2 Är du säker på att du KAN hantera din egna häst?

#3 Var frågan för svårt ställd eller?

DojoKelder
0

ikväll håller de tydligen full rulle!!!

wewwa
0

#6 Ehum ja, han är en shettis och om man inte klarar sin egna häst så är det väl inte så roligt att ha nån heller(?)

shirley
0

rätt säker på att jag kan hantera mina hästar ja.

Mandysan
0

Jag är säker på att jag klarar av min häst. Och att jag kan tipsa andra om vad jag skulle ha gjort.

omalley
0

#9 Och hur kan du vara SÅ säker på det??? Du verkar lite väl självsäker angående detta…

MiaMaria
0

Ja helt säker

omalley
0

Många som är självsäkra här tydligen..hmm

steffy
0

13# men det finns nog inte många som köper en häst som man inte klarar av

wewwa
0

Man vet väl om det fungerar eller inte(?)

shirley
0

#9 ja du hade nog haft något sorts problem med hästen annars. kan man göra saker utan tvång å bråk så…. förstår inte vad du menar och var du vill komma? problem själv eller och vill ha råd?

Lindbygarden
0

hmmm.. klurig fråga då alla alltid har mer att lära och ingen är allvetande:O)

Men som svar på din fråga så tror jag att jag kan ta god hand om mina hästar, jag har många års erfarenhet, jag vill alltid lära mig mer, jag är inte rädd för att fråga om något som jag känner mig osäker inför ( vid sjukdom exempelvis rådfrågar jag veterinär).. just det att våga fråga..det är viktigt.. ingen av mina hästar har haft ( peppar peppar) kolik så där är ju helt oerfaren.. då måste jag ju givetvis för hästens bästa anlita och rådfråga så duktiga veterinärer som möjligt..

Tror att det är oerhört viktigt med sunt förnuft och alltid vara lyhörd! kan vara falrigt när man själv anser att det man säger tycker gör är det enda rätta..

hoppas att du förstår vad jag menar!

MiaMaria
0

#13 Vad anser då du är rätt då? Hur mkt måste man kunna för o ha häst?? Intressant o höra då du tycker vi är så självsäkra…

wewwa
0

Ja det klart, fullärd blir man aldrig.

omalley
0

#16 Nja tror inte jag skulle valt att få hjälp från dig isåfall…Låter i dina inlägg som du är lite väl brutal mot dina hästar..skulle du vilja att din kompis satte sig på dig kankse?

wewwa
0

#20 Va?? Vaddå brutal?

shirley
0

#20 ???????????????????????????????

AnnaLundin
0

Med över 30 års hästerfarenhet i ryggen så, JA, jag anser mig veta hur hästar ska skötas och hanteras…

Och jag är dessutom kunnig nog för att veta när jag behöver rådfråga andra och när jag reder ut saken själv.

"Att inse sin okunskap är ett första steg mot kunskap!"

"Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur mycket det är jag INTE kan."

wewwa
0

Kanske är smartast att ignorera denna tråd(?)

MiaMaria
0

*raderad* läste helt fel

Lindbygarden
0

#20 du har en poäng.. inte gällande hur shirley behandlar sina hästar… men gällande din frågeställning..

Om alla visste exakt hur de ska ta hand om sina hästar så skull inga frågeställningar uppstå..

men vi talar nog om äpplen och päron här..

med det menar jag att de flesta anser sig ha en mkt god grundkunskap om hästen och hästhantering.. sen kan ALLA råka ut för situaiotner som de inte behärskar..

Så omalley jag tror, och hoppas innerligt, att ingen här ute anser sig vara allvetande men de känner till det grundläggande och lite mer kring hur man sköter en häst på ett för hästen trevligt och bra sätt..

mycket förenklat nu så ingen får tuppjuck och anser att jag trampar dem på tårna!!

Lindbygarden
0

Tack ANNA för att du så enkelt förklarar det jag menar!!!  Bugar och bockar!!

steffy
0

man är aldrig fördiglärd innom hästsporten. det finns alltid mer att lära sig

AliceL
0

hm, du verkar inte ha varit medlem så länge, och inte varit så aktiv.. har varit medlem, tja, sen i april, tkr inte att ngn är direkt besserwisser (haha, du kanske syftar på mig tom? tjaaa..) men jag tkr det är en go stämning, det är sällan folk trycker ner ngn annan och hävdar ett deras metoder är dom ända rätta. ska man inte diskutera och hjälpa varandra på ett sånthär forum? :P

AusaBausa
0

Ja jag anser också att jag kan sköta mina hästar så de mår bra.

Står jag inför problem m mina hästar så vet jag vart jag ska vända mig!

Loa-bg
0

#0 Hur ska man nå kunskap om man inte frågar och ingen svarar? Jag litar inte blint vad som sägs här och det är bara vissa saker jag frågar om, annars tar jag hjälp från proffs och människor i min närhet som jag litar på.

Jag svarar inte inte om jag vet säkert, jag skriver det jag tycker är rätt och förnuftigt och jag ger mina idéer om hur man ska hitta svaren. Jag tror de flesta här gör på det sättet :) Sen ska man komma ihåg, det finns lika många åsikter som det finns människor.

Jag tror jag klarar av mina hästar bra, de syns bland människor som kan hästar och jag får hjälp av kunniga. Blir jag osäker letar jag upp någon jag litar på och som jag vet kan.

lisette
0

fråga kan man göra, men sedan är det upp till var och en att bedöma om man ska åt sig rådet.

# allesammans, coola ner lite och se vad som kommer…

LinneaG
0

beror väl lite på, om man själv äger hästen och haft den några år så anser ja nog att man kan bedömma hur man ska sköta och hantera den.

gejsa
0

Många kan hantera och sköta sina hästar. Men om det är det bästa sättet tål att tänkas på.

Jag har sett många som tror sig sköta sina hästar bra. Men det har inte varit så i mina ögon. Jag är nog inte den bästa heller. Men dom mår inte dåligt hos mig iaf. Det är jag säker på. :)

Hur är det med dig då? Har du häst och mår dom bra hos dig? #0#

fridak
0

jag kan HANTERA min foderhäst på ett bra sätt men det finns kanske ett bättre? men att jag överhuvudtaget har foderhäst är för att jag vet att jag får hjälp av stallägaren när det behövs. det är hon som gjort foderstaten till "min" pålle och jag säger till om han verkar onaturligt seg/pigg/konstig. hon ser honom i hagen och hur han äter så skulle ngt vara konstigt där vet hon om det och kan ändra. Jag vet hur "min" pålle reagerar oftast och kan agera därefter, han är nyfiken på allt så jag behöver bara hindra honom från att gå och kolla in allt och alla;)

Lorita
0

Troll Fundersam

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Loa-bg
0

Jupp…

PimTheGreat
0

jag anser mig kunna hantera min häst… kommer jag i svårigheter så rådfrågar jag någon som vet mer på det planet…

Lina
0

jag tycker också att jag kan hantera min häst, helt klart. men skulle jag behöva hjälp med något så rådfrågar jag min tränare, folk här inne eller hästkunnitfolk i min omgivning. Läser så mycket jag kan på internet för att lära mig mer om hästar.