Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1105 ggr
Mandysan
0

Fjord-SM

Jag är lite nyfiken på det här med fjord-SM (framför allt dressyr).

Hur funkar det med inkvalningar? Vilken klass tävlar man? Får vuxna vara med om de har en fjording med storhäst licens?

/amanda

elin
0

Jag e nybörjare ang Fjord SM, men ska förklara såsom jag fattat det.

Du kvalar 2 gånger, ev; 3.. vet ej.

Det finns Allround klass och Riks Sm klass.
I riks SM klassen rider du enbart den klassen och den går I L:A.
Efter varje kval får man poäng efter hur mkt procent man fått och dessa poäng slås ihop med alla kval..

De där me licens vet jag inte, och jag har varit på Fjord Sm 2 år i rad o ja, de e både vuxna o ungdom som tävlar där.

Luddigt skrivet, men hoppas du förstod ngt :)
Fråga igen om de va ngt oklart o kanske ngn annan kan förklara bättre o rätta mig om jag har fel.

Mvh elin

/Elin

Mandysan
0

#1 Tack Elin! För vi har kommit fram till att en fjording vore inte så fel ngn gång i framtiden : ]

elin
0

Varsegod!
De låter som ett otroligt bra val. Bättre hästras finns inte :) <3

Ska också säga det att det är hård konkurrans, och 1  SM dressyr ryttare, 1  SM hoppryttare och 2 eller 3 st till allround klassen som åker dit från varje förening.

Så man får ju inte ge sig även om man inte får representera sin förening just det året. Ba o kämpa vidare.

Då kanske vi får tävla mot varann ngn gång i framtiden där amanda, skulle va kul ;)

Mvh elin

/Elin

Mandysan
0

#3 Det är mest syrran faktiskt ;) Vi har fått upp blicken för fjordingar för att ridskolan har fått två st =) Dock är de för små (den största är 137 cm) men vem vet vad som finns till salu om ngt år ;)

Men det är klart gillar jag den så kanske jag oxå försöker kvala in…Fast i hoppning ;)

Mandysan
0

Elin- Hur lång är du och hur stor är nisse? Hemlis

gejsa
0

Kul med fler fjordägare. Min Gejsas avkomma har ju tävlats förra året och i år på fjord-sm. Hon blev 5:a i dressyr över alla dressyhästarna som var med och det var tror jag 37 st och så kom hon 1:a i Juniormästerskap. blev såld bara två veckor efter detta så nu står hon i Stockholm. ;(

Mandysan
0

#6 Ngn fjording har inte blivit inköpt än ;) Oj, vad fort RoxeLina blev såld! :O Hon såldes för att fd ägaren fyllde 18 va??

gejsa
0

#7# Ja,hon blev såld på ca 1½ vecka. Med ett riktigt bra pris också. :) Nej, hon är inte 18 utan 17 år i år. Men hon fick ett halvblod och ville tävla med det nu. Det är en 11 åring som har Lina nu.

Mandysan
0

#8 Hoppas det går lika bra för dem då :)

gejsa
0

Jo, men nu ska dom ju liksom börja om att tävla nerifrån om jag förstått det rätt eftersom hon är så ung. Så något SM lär det väl aldrig mer bli.