magnesium?
När jag var på gekås sist så köpte jag magnesium, läste lite om att det kan hjälpa mot hästens tittighet. Så för en vecka sen så började jag ge honol de. nån som har testat på tittig häst? har de funkat? eller tror ni de bara skitsnack? vet själv att de hjälper mot nerver då jag äter själv pga mina restless legs, ja vad tror ni helt enkelt?
Det krävs väl ganska mycket för att överdosera på häst. Men du kan ju alltid testa… Jag antar att det står på förpackningen hur mycket du ska ge.
Vi provad det en period på vårat nerviga halvblodssto men det hade ingen effekt alls på henne. När vi bytte stall blev hon däremot lugnare.
Gav magnesium till min förra häst, märkte dock ingen skillnad. :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Har hört att magnesium är mycket bra att ge, och en del folk här menar att man ska ge det till nervösa hästar. Har dock ingen egen erfarenhet.
okej tack ska ni ha=)
min häst är inte direkt nervös på de sättet utan han är tittig.. å så hoppar han om han ser en blomma eller buske eller liknande.. men han är inte nervös på de sättet att han trippar å håller på så.. utan tittar å så är de som att han letar saker att bli "rädd" för.. senast idag hoppade han för en hästskit…:S
så funderar på om han kanske ser dåligt istället.. men testar magnesium ett tag till har ju ändå hemma så.. å de skadar ju inte..
ingen annan som märkt nån skillnad när man ger de?
Du kan ju testa, men det jag hört är att det ges till just nervösa hästar, tittighet kan ju bero på annat.
Har du räknat på om det fattas magnesium i foderstaten?
#6 de stod på paketet att de var för nervösa OCH tittiga hästar
#7 nä de har jag inte ska höra med min foderrådgivare..
men vad är ett bra magnesiumvärde i grovfodret då?
Magnesium har hjälpt våra hästar. De har visserligen inte varit tittiga men väldigt spända och därför också stressiga vilket gjort att de galopperat i löp (de är travare).
Med hjälp av magnesium (som tyvärr saknas i höet häromkring) så har i vilket fall våra blivit mer stabila och inte lika spända och stressade.
Vad som är "bra" värde beror ju på vad din häst behöver o vad pålle äter mer… ;) när behovet täcks av enbart grovfodret tycker jag det är ett bra värde
Magnesium är ju inte farligt att ge. Det som inte behövs går ju ut igen, dock blir det ju dyrt om hästen inte har behov av det.
Om en tittig häst blir lugn av magnesium eller inte beror på om hästen har ett underskott av magnesium. Underskott av magnesium brukar ofta resultera i/spä på tittighet, nervositet, orolighet osv. När man då ger tillräckligt mycket magnesium så fylls underskottet upp och då försvinner snart symptomen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
men då ger jag honom de då jag har hemma ändå.. köpte billigt på gekås. å om de inte är farligt så spelar de ju ingen roll.. får se om de hjälper nåt.. han har snart fått de i en vecka å igår hade de inte hjälpt då han blev "rädd"! för en bajshög :-/ å var jätte tittig i övreigt.. är nästan som att han inte skulle se faktiskt.. så ska även prata med veterinär å se om de går att kolla upp om de kan vara något med ögonen..
men testar magnesium sålänge nä'r man ändå redan köpt de:P
Jag tar magnesium som lugnande inför insomning och märker stor skillnad. Man blir liksom skönt avslappnad. Inte trött eller dåsig, bara lugn.
När jag gav det till min häst för att lugna honom lite, så gjorde det ingen skillnad alls utan gick bara utför - men då visade det sig å andra sidan att han hade så ont att han fick avlivas… Så utgångspunkten var ju inte så bra, om man säger så.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg