Pelhambett
Heej . Jag har pelhambett när jag hoppar, och när jag rider ut, men när jag rider dressyr har jag 3-delat . Men nu sista tiden lyssnar hon inte alls på 3-delat och undrar om man kan rida på pelhambett i dressyren (: ? Tack för svar

nej det tcker jag inte att du ska göra… byta till tredelat i skogen och hoppningen istället.
Är hästen förstark kan du rida mmed två tyglar på ditt pelham. Du kan då ta i stången när du känner attt det behövs.

Okeej, men ute lyssnar hon knappt ingenting alls på 3-delat, hon bara drar iväg :S Så jag förstår inte redigt 

istället för ett delta att fästa tygeln i så har du två tyglar och inget delta. du kan då använda bettet som ett vanligt rakt tränsbett. Men när hästen blir stark kan du ta i tygeln som är fäst i stången. Du använder bara stången vid de tilfällen som det verkligen behövs och sparar då munen på din häst.
Du håller i tyglarna som man håller i ett kandar. ssträkt övertygel ( den som är fäst i den översta ringen på ditt pelham.) Och en lätt båge i den nedre tygeln. ( det som är fäst i den nedersta ringen)
Kedjan ska du spänna så att bettet ligger stilla i munnen på din häst. Det är den som ska "ta i" först och inte bettet.
#3 Nja, jag skulle snarare säga att det är bättre att ha antingen stångtygeln mellan ring- och lillfinger och bettygeln under lillfingret, eller så håller du båda stångtyglarna i ena handen och en bettygel i varje hand eftersom det inte går att ta några ledande tag med en stång ändå.
Dessutom fungerar pelhamet aldrig som ett vanligt rakt tränsbett eftersom det är en liten hävstång även om man använder översta ringen. Och kedjan ska spännas så den tar i när skänkeln har ungefär 45° vinkel.
Så har jag fått lära mig iaf :)

Okeej, tack för alla tiips (: