Hjälp med galoppfattning
Hej allesammans!
Jag har en unghäst som jag ridit/rider in. Tyvärr har han jättesvårt att fatta vänster galopp. Det blir fel galopp eller korsgalopp 9 av 10 gg ungefär. Jag är väldigt tydlig med hjälperna, samt försöker fatta ur hörn.
Har ni några tips eller förslag på hur jag ska kunna hjälpa honom att fatta rätt galopp?
Har inga tips, men lycka till iallafall =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Prova att fatta galopp när du rider MOT väggen, efter att ha ridit på en stor volt. Och lätta litegrann på innerhanden precis när han ska fatta galopp.
Blir det rätt om du longerar honom? Eller om han galopperar själv i hagen?
Jag rider honom ute. Men jag har också försökt att fatta på rakt spår… Blir också ofta fel galopp på volt vid longering.
Ställ huvudet bort från det benet som ska komma först (dvs utåt) och var noggran med fattningen..
Rider du med spö .. lägg på mottsatta bak ben dvs. Högergalopp= vänster bak Och tvärtom..Eftersom hästen börjar med det benet. Ja rider en nordsvensk som har otroliga problem i galoppen..Men det är som är det stora problemet(samma som din kanske ) är att den är svag i vänsterbakben..därför får ja träna mkt sidvärt å andra träningar som får upp musklerna i hästens vänstra bakben. Hoppas du fattar xD
På Bilden; Ina & Jag:)
Tack för tipsen! Ska testa det när jag rider nästa gång.

Lycka till med galoppfattningarn! Hoppas det löser sig!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

säger som #7
Hur gammal är hästen? Jag fick lära mig ett knep, när jag hade samma problem med förra hästen. Testa fatta ur öppna, sluta och skänkelvikningar. Nu vet jag inte riktigt hur du gör, men släpp innertygeln så mycket så den hänger, ta lite mer i ytter tygel och var tydlig med hjälperna.
Lycka till!
rid i vänster varv det är det enda ja kan hjälpa dej med och om du rider rakt upp så kan du alltid göra en vålt åt vänster och säg Byt galopp,, vet inte om det funkar men ja sa något i allafall :P