varma el. kyla?
om hästen trampar fel i skogen tex. ska man varma el kyla benet då?

Har läst det ngn stans, hm.. men det måste väl vara kyla? om man kyler dämpar man väl risken för inflammation, medan när man värmer hjälper man en gammal skada att läka genom att öka cirkulation, eller hur var det Miamaria? men jag säger nog att du ska kyla det, låter mera rätt xD
hej vad jag svamlar (A)
Kyla, har jag för mig. Det minskar ju risken för inflammationer och det sänker svullnaden.

tackar för svaren :)

finns det inte kylbalsam som kyler först och värmer sen, eller har jag bara hittat på det?

#4 du måste mena typ Blue Lotion..

#5 kan det vara, men det borde väl vara rätt bra för "feltrampningar" eftersom det kyler ner svullnaden först.

Blir det svullnad så borde du kyla svullnaden för att stoppa upp den och minska spänningen. Genom att göra det så förhindrar man eventuell inflammation som Alice säger eftersom man stoppar upp det som läcker och lugnar skadan som blivit (tex översträckt ledband eller liten blödning som blivit).
Värmer kan man göra när blod eller led/senvätskan slutat komma och hästen ska få hjälp att transportera bort vätskan om den inte naturligt går undan.
Liniment som först kyler och sen värmer är inte att rekommendera då de värmer inom för kort tid antagligen. - Vet inte exakt hur lång tid det är tills de börjar värma och vad för olika sorter det finns, men de jag stött på har då gjort det.

#7 ok. ska undvika kombinerade kyl/värmeliniment då, fast jag hoppas på att inte behöva bekymra mig om det alls, istälelt försöka undvika skador;)
man kan kyla först sedan lägga på blue lotion, det brukade en kompis till mig gjöra.. kyla i 15- 20 min sedan på med blue lotion som kyler några min sedan värmer
Det finns Isbalsam :) det är skit bra!!
Akuta skador, dvs nygjorda skador, ska kylas. Då minskar man risken att det blir större blödningar runtomkring dem.
Skador som passerat det akuta stadiet mår ofta bra av lite värme i stället, lite ökad blodcirkulation för att påskynda läkningen.