Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 17975 ggr
moonlights
4

Hoppa islandshäst?

Kan man hoppa med en islandshäst alltså typ lika mycket som med en "vanlig" häst eller sliter det på en islandshäst?

Maja
4

Kan, kan du ju alltid, men en islandshäst är inte byggd för hoppning och bör därför inte ses som en "hopphäst", men att hoppa små hinder några enstaka gånger gör ju ingenting.

De flesta islandshästar är inte några duktiga hopphästar heller, de har inte den rätta tekniken. Istället är de framavlade för gångartsridning, men det är klart att det finns de som klarar att hoppa något högre hinder.. ;)

moonlights
2

#1 okej men det var en som sa att man kan hopptävla på en islandshäst kan man det?

Maja
2

Ja, det kan man, men man kan inte räkna med att komma upp i några högre klasser. Som sagt så har man inte avla fram rasen för hoppning, men lägre hinder går! =)

moonlights
1

ok så om jag hade haft en islandshäst hade jag fått tävla med den på vanliga hopptävlingar då?

Maja
1

Ja.

Cavello
7

Klart man kan hoppa med en isis. Har hoppat in 2 stycken isisar och de lär sig väldigt fort tekniken. Den ena är 3,5 gångare och den andra är 4 gångare :)

På de 2 senaste tävlingarna jag har varit och fotat har 2 isisar varit med i LB och LC och med bra resultat så de kan de också :)

Flaxii
1

De flesta isisar funkar väl upp till 80 cm, kanske 90, men som Juve sa så är de inte byggda för hoppning. Vill du satsa på hoppning och tävla och komma upp i höga klasser är kanske inte en islandshäst det mest lämpliga.

Skatvinge
20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppar med min femgångare. Han är riktigt duktig för att inte ha hoppat så mycket och han tycker verkligen att det är kul. Hoppar honom för att både jag o han tycker det är roligt, han stärker sina grundgångarter och får fina muskler. Alla hästar mår bra av varierande tränig. Blir väldigt ledsen när folk trycker ned mig pgr att jag behandlar min islandshäst som en "vandlig" häst med hantering, träning mm. Detta är ju helt sjukt. Bara för att min häst kan tölta skall man inte sätta dem under en egen kategori. De är hästar precis som alla våra andra raser.

Nu är det inte alla detta gäller men en stor del av befolkningen runt mig.

Alex
7

Det sliter ju absolut inte mer på en islänning, så ser man det så går det absolut att hoppa lika mycket med en islänning som en annan. Sen om det funkar i praktiken - man har en islänning som vill och kan - ja då kan det absolut gå att hoppa bana. Dock inte den rätta rasen att skaffa om man är ute efter hoppning. Har man en redan och vill testa på att hoppa så är det ju fritt fram. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Osterang
0

#9 Håller helt med :) Beror helt på hästen, om den vill hoppa eller inte. Sen är det bara bra att hoppa lite då och då med islandshästar som tycker det är kul, det stärker påde trav och galopp :)

MLphoto
0

Hoppande islänning.
Brandy från Fors

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Alex
1

Jamen Brandy är ju i en klass för sig… ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MLphoto
1

Självklart, men det bevisar ju bara att även islänningarna kan hoppa stora hinder, om än utan ryttare, trots allt snack ute i världen om att just islänningarna inte kan hoppa ;P

Alex
1

Min kan inte, hon har inte fattat hur man gör ^^ Hon kliver över/i allt :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MLphoto
0

Hahahaha ;)

Maja
0

#14 - Dúfa kan, obekvämt. ;)

Granatapple
2

Självklart kan isisar hoppa! Jag har ridit Islandshästar sen jag började rida och det finns inget som hindrar en från att hoppträna med dem. Precis som med vilken annan hästras som helst så finns de de som är bättre/sämre. Sen, som någon annan nämnde tidigare, så är de inte avlade i det syftet vilket  inte gör dem till en mest ideal hopphäst.

Men myten om att islandshäst inte kan hoppa år självfallet helt ogrundad på fakta, känner själv en islandshäst som har hoppat över en meter med ryttare, men grym teknik. Har själv hoppat runt 70-80 men flera islandshästar…

anzzen
0

visst kan man hoppa dom lika mycket , men jag kan inte påstå att dom är spc bra på det ;)

gejsa
0

I dag hoppade min dotter Elin på vår islandshäst Fille. Gick hur bra som helst. :) Han verkar gilla att hoppa.

En som stod och tittade på i dag sa att det var första gången  hon såg en isis  hoppa. Hon trodde inte att det gick att hoppa dom. Hon rider på turridning ibland. Där ser man vad folk tror om isisar.

Amagol
0

Klart man kan Skrattande Den Islandshästen jag tog hand om hoppade 90 cm innan hon kom till den ägaren hon har nu! Glad Och det är en liten C-ponny.

Cavello
0

Imorn ska jag hopptävla med en isis, får se hur det går ^^

Otaku
0

Jag är medryttare på en Islandpålle på 13 år. När han bodde på Island så tror vi att han kan ha haft spår av spatt. *Stavning?* Så han är ingen höjdare på att tölta.. Eller rättare sagt, det går nästan inte. Så vi mer mys rider i skogen. Och han har blivit stormförsjust *staving igen?* i att hoppa. Men dock bara ute. Så han kan man hoppa. Men högst 70 cm. Och bara naturhinder.

Fast det där med tölten. Jag brukar tölta på honom när vi rider i paddocken. För jag är för .. svag för att tölta på honom ute.

Mvh Vinetta

[donkeyqueen]
0

Går det bra att hoppa låga hinder med isisar? Typ 40 cm?

Tusen
0

#23 Som de står skrivet i trådarna ovanför. JA!Skrattande

selfrejection
1

#23 Fast de flesta islänningar springer bara över sånna låga hinder (iaf de jag varit med om), eftersom de är vana att gå över stock och sten i skogen, så om hästen inte hoppar, höj hindret :)

ebbal
0

Håller med den över, eftersom islänningarna inte har särskillt bra bakben (pga att dem flesta inte ahr tränats att hoppa…) så springer dem oftast bara över hindrerna.

Det måste vara över 50 för mina att hoppa på riktigt. 
Dom älskar det, ju mer hoppning desstå bättre blir dem ju.

Hoppa kombinationer, studs, och andra övningar för att få till bakbenen. där ligger det mesta tror jag.

Sen är det viktigt att du samlar din häst så mycket som möjligt innan hindrerna.travhoppning är bra att börja med! Landa i galopp.

tänk på att ge mycket eftergift och beröm.

Aribigga
8

Med risk för att bli påhoppad nu men det finns väl egentligen ingen häst som är byggd för att hoppa 110 under ryttare? Däremot finns det hästar som är avlade för att kunna klara av det bättre.

lurvponnyn.vimeddjur.se

WornOut
0

Jag hjälpte min kompis att hoppa in hennes islandshäst, den hoppar över en meter under ryttare nu :) Det är en superfin 5-gångare ;)

Uss
1

Vår förre pojke gled över en ridhussarg hur enkelt som helst o_o Pålle var ca 1,40 och sargen runt 1,15. Han var lös och såg en chans att komma undan jobbet…

Men min Gammelman gick omkull på en bom över nedlagda sockerbitar - han har helt enkelt inte fattat att man måste dra upp benen…

chivasbejjb
5

Jag hoppar med min islandshäst utan några som helst problem!

Tävlar LC och har kommit 2:a så snart ska vi även ut på LB och sen starta LA, har hoppat 1 meter på bana och sedan 1,15 - 1,20 på enstaka hinder !

Islandshästar har ofta väldigt bra frambensteknik men kommer av sej med bakbenen ibland men bara man lägger ner tid på det så går det!

Jag har hoppat flera olika islandshästar och endel gillar det kanske inte och då ska man ju inte försöka nå dom högsta klasserna? Men dom som verkligen gillar att vara ute och hoppa låt dom göra det? :)

Det sliter inte alls mer på en islandshäst än vad det gör på en vanlig! ;)

min islandshäst älskar att hoppa och blir otroligt taggad inne på banan så man knappt kan få stopp på henne :)

Jag kommer ofta till tävlingsplatser där dom undrar vad hon är för ras och vi säger islandshäst och folk tror fortfarande på att islandshästar inte kan hoppa och därför går dom där ifrån!

Jag har hoppat för 2 olika tränare med henne och båda tycker att hon är sjukt duktig på att hoppa! ;)

litenmitzi
6

Jadå, de kan allt hoppa! ;)

Här är en bild på mej och min medryttarhäst Hildur när vi flyger över ett hinder!

Mantissa
0

På min ridskola är det islänningen som har den bästa hopptekniken av alla. Hoppar som en katt med böjd rygg och benen uppdragna jättefint. Den specialbehandlas inte utan kör på på terrängbanan på samma höjd som de andra ponnyerna och fullkomligt älskar det:)

HoppanLoppan
0

Jag har hoppat 90 med "min" isis det funkade jättebra och han har ganska bra teknink:)

[MiriamPiriam]
0

Såklart kan man det, men en del glömmer lyfta hovarna.. ;')

[Smári-Alva]
0

Många här har sagt all isisar bara hoppar över höga hinder ovh går över dom lägre men då är min häst nog speciell för han hoppar över travbommar. Jag hoppade igår på honom ca.50 och han har jätte fin tecknik och han är 5 gångare om det skulle spela någon roll

[Smári-Alva]
0

Glömde säga att det var en person som tillochmed skratta åt mig när jag berätta

esuat
0

Jag och min islandshäst hoppar ofta, samt att hon har en väldigt fin teknik med alla 4a benen.