Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5798 ggr
VippeViper
0

Hovröta

När jag hade hovslagaren ute för ca 2 veckor sedan fick jag veta att mitt sto hade fått hovröta. Jag fick råd om att använda trätjära där rötan sitter. Men jag har inga tidigare erfarenheter utav detta. Hur ska jag göra för att snabbast och smidigast få bort det? Hur länge brukar det sitta i? 

Jag har ingen möjlighet att låta henne gå i box då det är lösdrift. Och det är även lera i hagen. Kan man slå in hoven på något sätt för att det ska gå snabbare så det inte blir smutsigt?

chade
0

har hört att man kan ha äppelcidervinäger på hoven, samt ha lite i fodret varje dag för att få bort det!

jag tror att det var äppelcider vinäger iaf, tror jag läste det i en artikel inne på naturlig hovvård iFokus, kika där!
hoppas du får bukt på problemet!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Shettisar]
1

Äppelcidervinäger är överskattat. Jag använder Sole Paint och Field Paste till mina som också går ute 24/7. God hov vård och renhållning av hage.

Libertas
1

Tjära är väldigt bakteriedödande vilket är bra, problemet är bara att det dödar levande vävnad också. Tjära är trögflytande kolväten, vilket inte känns så himla bra att utsätts hoven för… Utsätter man ofta hoven för tjära får man en väldigt svag hov eftersom tjära torkar ut. Man får oftast rekommenderat tjära av hovslagare, veterinärer och folk i allmänhet men det beror på att man alltid använt tjära. Så vad bör man använda i stället? Äppelcidervinäger är en bra början men tillslut kan man behöva något starkare och då är kopparsulfat bra. Det ska även finnas målet tee, pau darco eller något, som många har testat med mirakulöst resultat.

Caroline L
2

Det är inte bra att bandagera en som hov fått hovröta eftersom detta bara stänger in infektionen och hindrar läkning.

Hovslagaren kan verka bort allt dåligt horn och det värsta av strålrötan.

Daglig rengöring och kratsa ordentligt, även noga i hästens strålforor. Det bästa är ju om hästen får stå torrt emellanåt eftersom långa perioder i lera kan ge röta. Så att rida ut/få ut hästen från hagen är bra om man inte har tillgång till box.

Äppelcider vinäger är bra att spruta på det verkar förebyggande och läkande eftersom det neutraliserar hovens ph-värde. Så att inköpa en sådan är bra även om hästen inte har röta. Finns i de flesta matbutiker.

Uss
0

Truck buster (stavning??, blått medel i liten flaska köpt på Granngården) och Hood desinfectant från Life Data (stor flaska köpt hos vår vet.) brukar vi använda plus äppelcidervinäger då o då (inte bra att få på huden dock, kan svida)

[Shettisar]
0

Ska man använda Thrush Buster så ska man läsa väldigt noga på flaskan.Min f.d hovslagare hade fått några kunder som använder detta medel alldeles för ofta och för mycket vilket ledde till att hoven började smulas sönder totalt. Så LÄS verkligen på flaskan först.

CelsiusT
1

Blåspray!

Tjära är som någon tidigare skrev inte superbra för hovar då det äter sönder hoven till slut. Men kopparsulfat är jättebra att ha på och kan även ges i maten. Och sedan är blåspray väldigt bra att spraya på, det är antiseptiskt och fungerar väldigt bra. Får man hålor tex i bärranden eller har djupa strålfåror så kan man fylla igen dom med grankådssalva.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

#6 hoppsan! Det var vår Hovis som ville vi skulle använda thrush buster (inte nog med att jag inte kunde stava, maskinen ändrade lite själv också ^^) direkt när hoven var nyverkad, i mellantiden penslade vi det andra. Bra att veta, vi fick en gång rådet att i förebyggande syfte "fotbada" 2 min i vircon om det var varannan dag eller så - vid vårt nästa besök (som var ngn månad senare bara) sa vet att man kommit på att det var starkt uttorkande o inte alls bra o använda regelbundet…(vilket vi iofs märkte…)

Elshira
0

Spraya med kopparsulfat, en blandning på 10% vid behabdling och ca 5% vid mer underhåll. Blanda med vatten. Finns att köpa i förghandeln föt någon hundring för 1 liter typ. Koppatsulfaten verkar surgärande vilket torkar ut och gör det ogästvänligt för bakterier. Fungerar kanon här, och finns en anledning till att det används flitigt till kor med klövröta. :) Är inte farligt att hälla ut eller så mer än som väldigt koncentrerat. Kopparsulfat är det samma som i mineralfodret. Men det är starkt surt så undvik att få i ögonen givetvis, och skölj händerna lite lätt efteråt. :) Se till att det bara kommer under hoven, efter som det liksom på oss torkar ut hästens hud.

Hakuna matata!

[Smári-Alva]
0

Det bästa är om hon skulle kunna gå barfota i någon månad om det finna möjligthet för det funkade på min häst

Underbarn
0

Ta bort all kraftfoder och minska sockerintaget. Motionera mer och tvätta med grönsåpa och vatten 1-2 gånger i veckan och spraya äppelcidervinäger varje dag på strålen. :) Kan hon få barfota hjälper det också för då ökar cirkulationen i strålen.

Gullan_J
0

Fråga på Naturlig Hovvård iFokus om du inte gjort de redan! Där är det också massor av artiklar om strål/hovröta också :)

-Bättre ökänd än okänd