Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2668 ggr
Snuttan2
0

Hö eller Hösilage?

Jga måste hyffsat snabbt (tills imorgon) bestäma mig om jag vill att stallägarn ska köpa in hö eller hösilage åt mitt fån och eftersom jag inte är särskilt duktig på foder tänkte jag att någon här kanske kan hjälpa mig välja?

Jag har fått för mig att jag gillar hö bättre/att det är aningen bättre, men jag kan inte komma på exakt varför, vilket ju betyder att min känsla inte är värt nått :P

Jag kommer antagligen heller inte kunna jaga stallägarn för att få reda på värderna på hö:et och hösilagen eftersom det inte är hon som tar hand om det utan olika inackordneringar… - Men jag är rätt säker på att det är iallafall bra värden på båda, annars skulle inte folk i det här stallet ta in de, sedan hur bra de är eller om de passar min fröken, det vet jag inte.

Pålla har senaste 4mån gått på bete och bara fått kraftfoder, innan dess har hon i 3mån fått hösilage å innan det var hon inte i Sverige å jag vet inte vad hon har ätit.
Min fr. är trots allt hälften fullblod, och det märks lite grand, hon blir inte fet lätt även om hon inte är direkt svårfödd.

Jag har ringt till min foder-expert (kompis), men hon tyckte att det inte spelade någon större roll…

Vad bör man tänka på när man väljer? Nackdelar, fördelar?

Mandysan
0

Jag skulle tagit hösilaget då det inte är så stor risk att det är dammigt.

gejsa
0

Ska du få storbal som du själv ska ta av så är det ju bättre med hö.Hinner bli gammalt annars.  En del hästar tål ju inte hösilage om det är för blött.

Får dom hö i hagen med andra så ska dom väl få samma sort. Så fråga dom som din häst ska gå med vad dom får ute. Annars kan det bli kamp.

Snuttan2
0

Smart Gejsa, ska fråga det, både om de andra tre stona får för något och om man får egen hösilage bal eller delar! :)

gejsa
0

Hihi jag vet. :)

Lindbygarden
0

tänk på snigelvarningen.. jag använder hö, trivs bäst med det! Vét hur fräscht hö doftar och´ser ut..

[slo]
0

Vad bra att detta kom upp, jag har lite funderingar själv :)

I mitt nya stall får jag välja mellan hö och ensilage morgon och kväll och på lunchen får dom hö. Jag vet inte riktigt, gör det något att blanda? Det ville dom helst att man skulle göra, även om det var valfritt…

jn84
0

Jag väljer hösilage. Hästarna gillar det bättre. Och om jag var häst skulle jag också göra det. Verkar mycket trevligare med "färsk" och saftig mat än torrt och hårt.

Nackdelen är ju som Gejsa säger om man måste ha en hel bal själv. För då funkar det inte riktigt..

Snuttan2
0

De lunchfodras inne (bra koll jag har Generad) så det är inge problem med vad de andra i hagen äter..

Hö:et som de hade när jag var å titta var iallafall väldigt fint och såg inte dammigt ut alls.

Jag är iallafall inne på hö nu… Tror inte hon skulle ha några problem med hösilage eftersom hon ätit det förrut.

Man delar balar, betalar iförväg för hur mkt man planerar att sin häst ska ha, låter som det kan bli lite besvärligt? Bättre att köpa hö å lagra för sig å själv bara ta…

Jag har tänkt köpa halm även att pyssla med inne för henne å då kommer jag ju ändå ha egen fråd upptill för det…

Lindbygarden
0

#8 halm e mkt bra att de kan få pula med!

Snuttan2
0

Hon kommer framförallt stå i rätt kalt stall å då är det ju värmande att ha mkt fodring inne i boxen å hela tiden tugga lite :P

gejsa
0

Nej, slo, det gör inget om du blandar hö och hösilage.

gejsa
0

Så får mina inckorderingar också göra. Jag räknar ut hur mycket hö/hösilage hästen äter per dag/månad/året innan bete. Sedan får dom betala det. Eftersom jag inte själv tar hö så måste man ju beställa för alla.

wewwa
0

Jag gillar hö mest, vi har alltid haft det och det har fungerat jättebra. När vi har passat grannens hästar så har det varit hösilage som gäller och det tkr jag är jobbigare… : )

gejsa
0

Jag gillar hösilage bäst. Det luktar så gott i stallet när man fodrar och hästarna gillar det bättre också. Men tyvärr får jag ju inte fodra med det nu eftersom dom inte tål hösilage.

[slo]
0

#11 Vad bra :) Blir inget knas med att räkna ut foderstat sen då? Vet inte om dom analyserar, men jag får väl göra det själv annars…

gejsa
0

#15# Ger inte ni fri tillgång? Om ni inte gör det och du har analys så vet du ju hur mycket du ger av varje sort. Så får du räkna ut vad det blir och plussa ihop det isf.

mazze
0

Jag föredrar ett bra hösilage, inte under 60% ts. Dels för att det är mkt mera hygieniskt och är det som är närmast hästen att äta gräs.

gejsa
0

#17# Har du inplastat torrt hö i storbal så blir det också fräscht som vi har.

gejsa
0

#17# Har du inplastat torrt hö i storbal så blir det också fräscht som vi har.

[slo]
0

#16 Nope, inte fri tillgång. Men vad bra, då får det bli blandad kost :) Om hennes mage går med på det, den verkar vara lite känslig…

gejsa
0

Är din häst känslig slo, så undvik hösilage. Du vet ju hur min häst är.

wewwa
0

Jag tkr att vårat hö är fräcsht. Vi har inte kunnat ha hösilage pga att vi alltid bara har haft två hästar/ponnyer, varav en shettis och nu har vi ju bara en shettis, så det hinner mögla…

horses
0

jag ger bara jättelite hö ca 1,5 kg till mitt russ.. sedan kompleterar jag resten med kraftfoder.. varför ge så mycket hö när de tycker att kraftfodret är godare??

Mandysan
0

#23 För att hästar behöver Grovfoder kanske ?!

horses
0

#24 varför det?? han är fin i hull!! och är nöjd med sin mat..

gejsa
0

#23# Du driver med oss va? Inte ger du 1½ kg hö till ett russ?

Ett russ behöver ju minst 5 kg. Grovfoder först och främst. Sedan om det behövs så ger man kraftfoder.

horses
0

#26 men hästen mår ju bra som den är ju!

PimTheGreat
0

#27 suck..

Mandysan
0

Troll? OskyldigHemlis

wewwa
0

Jo gejsa, tror absolut att horses driver, en häst kan väl knappast vara i fint hull utan grovfoder, eller(?)

DojoKelder
0

ja jösses säger då det..

horses
0

#29 vadå troll?? vad menar ni eg.? jag är ny här inne.. förstår inte vad ni menar! Fundersam

DojoKelder
0

#29 inte helt osannolikt.. Skulle jag tro!!

PimTheGreat
0

låter ganska oseriöst ja! hoppas då verkligen inte detta är sant!!

horses
0

?????????

Lyrik
0

#0 Väljer hö. Dels pga att min gubbe EJ tål hösilage, dels för jag tycker att hö luktar och ser ut av vara fräschare än hösilage.

Min gubbe äter 15 kg HÖ + ½-1 kg lusernstrå OM DAGEN!Glad

#23 Du ger din häst för lite grovfoder! Väger den 100 kg?

wewwa
0

#36 Haha, innan jag hade läst färdigt hela ditt inlägg trodde jag att du menade att din man inte tålde hösilage, men sen fattade jag ju att han inte äter hösilage… ; P *nu är mitt hjärnkontor trött igen*

horses
0

nu lägger jag ner denna diskutionen..

Lyrik
0

#37 Har ingen man, bara min gubbe.Skrattande

wewwa
0

#39 Hihi, oki. ; )

reddie
0

Jag ger både ock. Torrt hö nu på hösten och fritt med hösilage under de kalla vintermånaderna (hö till kvällsmat) och sedan mest torrt till våren igen

gejsa
0

#38# Det tycker jag att du ska göra.:)

lisette
0

nu tar ni det lugnt tjejer. här finns inga troll… =I

gejsa
0

Vem har skrivit det lisette. Bara du. *fniss*

Äsch scrollade upp och såg att det visst var så. :(

Lindbygarden
0

#23 hur mkt kraftfoder ger du och vilken typ av kraftfoder ( havre, musli, pellets mfl?)

Att folk reagerar beror på att enligt all expertis så ska hästen ha främst grovfoder dvs hö, hösilage.. Därefter kanske man kompletterar med kraftfoder.. Hästen behöver tugga och pula för att må bra.. Samt det har även visat sig att hästar som får lite grovfoder och istället mkt kraft bla får magsår…