Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5330 ggr
Peppe
0

TS hösilage?

Kan hösilage ha TS på 82 %?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

gejsa?

Mandysan
0

Gränsen hösilage/hö går vid 84% så ja, det är hösilage :)

gejsa
0

Ja, det är ju nästan lika torrt som vanligt hö då. Kan vara så torrt att det har sönder plasten osv. Isf måste balarna ha många lager plast. Ett idéalvärde på ts-halt tycker jag är ca 65 i ts-halt.

Peppe
0

okej, för vi måste bestämma oss nu om vi ska ha det eller inte…

Peppe
0

hur många lager plast? behöver snabbt svar

Mandysan
0

Jag har för mig att minium övht är 8 lager men är absolut inte säker…

Cilla89
0

jag har hört 12..

gejsa
0

Minimum är 8 har jag också hört men dom flesta tar minst 12. Då håller det bättre. Är det torrt så kan det sticka sönder plasten. Ju fler lager desto bättre.

gejsa
0

Minimum är 8 har jag också hört men dom flesta tar minst 12. Då håller det bättre. Är det torrt så kan det sticka sönder plasten. Ju fler lager desto bättre.

gejsa
0

Mandysan
0

*S* Är bredbandet segt idag gejsa??;)

davidia
0

oj en trippel Gejsa:)

gejsa
0

Ja, det går för jäkla sakta nu. Jag blir vansinnig. Men vi ska få en antenn innan veckan är slut då kanske det blir bättre mottagning. Suck!

Peppe
0

okej, det var synd. dom har bara 7 lager plast, annars verkade allt jättebra med analys och allt =(

gejsa
0

Hur många kg i varje bal? Vad var analysen? Vad kostade balarna styck då?

jag menar om det blir mögel i några balar så är det ju inte så mycket att behöva kasta. kanske är värt det ändå för dig.

Får du inte byta bal om någon är möglig när du öppnar den tex? Det får vi göra nämligen.

Peppe
0

det ligger ca 10 mil bort så byta en bal är det inte tal om. i telefon sa hon att balarna låg på 30-40kg TS, och att dom kanske vägde 70-80 kg/120kr bal. i mailet nu skrev hon att vi behövde 65 balar på 40 kg (TS?) och att vi fick dom för 100 kr st. men känns ju inte kul om man får slänga en massa och inte få tag i nytt… jag vet inte mer av analysen än att det är 82% TS, har inte frågat efter värdena. eftersom vi inte har några alternativa ställen att köpa från just nu så får värdena nästan kvitta sålänge hösilaget är fräscht.

jeanette
0

Den optimala TS halten för ensilage är 45-60%. Och ja, allt är ensilage även om hästfolk väljer att kalla torrare ensilage för hösilage. Får man TS halter över 70% så kan det medföra en rad problem. Konserveringen kommer inte bestå av en ph säkning, utan enbart av lufttät lagring. Stickhål på sånna balar ökar markant för jäst och mögelskador eftersom det inte finns något konerveringsskydd i sånna balar. Microsvampar, skadliga sådana gynnas också eftersom det finns gott om näring i form av socker. Antalet plastlager får aldrig understiga 6 lager.

Men visst, det kan ju gå bra också med torra balar, men riskerna är dessto större att det inte gör det.

gejsa
0

#16# Jag tänkte väl mera att ni bytte till våren. Att dom som var mögliga fick stå kvar där och sedan byta ifall det blev några stycken. Men det är kanske bättre att hitta någon närmare er.

NovaRoll
0

ensilage upp till 50ts, höselage upp till MAX 75ts, löshö eller i småbal 84ts, därimellan är det plastat hö om det är plastade balar, hö/hösilage har med vattenmägnden att göra och ensileringsmedel gör ingen nytta över 75ts

QuickStep
0

d höt som finns i vårt stall har en ts på 60! hmm kan man lika gärna ge ensilage..

nää min fånghäst hade nog fått ett nytt anfall om ja hade gett han d höt…

gejsa
0

#19# Använder ni ensileringsmedel? Det har inga av mina hösilageleverantörer gjort. Trodde att man bara la i det när det skulle bli till kor. När det var riktigt blött.

NovaRoll
0

#21 för att vara den som ger "råd" till andra så är DU ovanligt okunnig.

Enselage upp till 50ts och höselage upp till 70ts tillsätter man ensileringsmedel för att en ensileringsprosedur (konservering)  ej kan starta över en ts 70, det för att öka fodrets hållbarhet ang. mögel och svampangrepp. En öppnad bal bör förbrukas inom ett par dagar i kallt väder något längre mao ju blötare (lägre ts) ju kortare hållbarhet.

gejsa
0

Hoppla, du gillar att ge kängor märker jag. Men det bjuder jag på. Jag frågade ju dig faktist. :)

Tyvärr så har du fel där. Mina bönder lägger inte i något ensileringsmedel i hösilaget. Och jag har hittills köpt hösilage av 4 olika bönder. Det har jag frågat dom.

Och jag har inte sagt att jag kan något om ensilage. För det använder jag inte. Det är för blött. Och ang hållbarhet så vet jag hur lång hållbarhet som gäller. Det har jag inte ens frågat dig. Men det varierar betydligt mycket beroende på hur kallt vi har osv.

gejsa
0

dubbelt det går så sakta så jag trycker en gång till i farten. sorry

NovaRoll
0

#20 det du fodrar din häst med är inte ensilage utan höselage, ts är helt normal gällande höselage då skillnaden mellan hö och höselage endast är mängden vatten det innehåller, är du orolig ska du titta på analysen och se vad det innehåller i proteiner kalcium och energi…….

NovaRoll
0

Regel nr1 är du okunnig skaffa kunskapen innan du råder andra

regel nr2 kontakta en krovfoderproducent så att du har på fötterna, lösa antaganden förvirrar bara och kundskap ger makt………..

Mandysan
0

#26 Gejsa är väldigt kunnig, hon har hjälpt många här med bra resultat…

gejsa
0

#26# Ska vi gå ner till sandlådenivå nu. Trodde du var äldre än så.

Jag frågade dig ang ensileringsmedel. Eller hur? Inte kom jag med några lösa antaganden. Tycker du är lite löjlig nu faktist.

Förstår att du blir sur när du inte får sålt ditt hö här eftersom du tjatar så mycket. Tycker det känns lite oseriöst att först ha ett pris sedan några dagar senare höja det pga att man analyserat det.

Så tyvärr sitter jag inte och tjafsar med dig längre. Puss och kram på dig själv.

gejsa
0

dubbelt igen.

NovaRoll
0

Sandlådan klarar du själv, okunskapen går som en röd tråd genom dina inlägg, och jo det är lösa antagandet…sur har jag ingen anledning att vara, som jag skrev KUNSKAP är makt och vägen till rikedom……har du provat?

Det oseriösa ligger inte att erbjuda ett högkvalitativt grovfodor till MYCKET bra pris utan att försöka förmedla något man inte har, som kunskap om i det här fallet framställning och på det ge foderråd om något man saknar insikt om Skrattande

gejsa
0

#30# Är ni två som skriver eller? Ibland stavar du som en liten unge och ibland kan du stava ett helt inlägg rätt.

Förstår inte vad du tjafsar om att kunskap ger makt och rikedom. Hade du varit miljonär så hade du väl inte varit här och tiggt och bett om att vi ska köpa ditt hö. Ni har ju annonser ute överallt har jag sett så ni får det säkert sålt ändå.

Nej, jag svarar inte dig mer jag tycker du beter dig som en liten sur unge nu faktist.

gejsa
0

dubbelt igen

jeanette
0

Nova Roll !

Det finns ingenting som HETER HÖSILAGE…Allt är ensilage. Hästfolk väljer att kalla torrare ensilage för Hösilage enbart för att veta hur blött resp torrt det är. Men allt är ensilage mer eller mindre. Ang ensileringsmedel. OM man skördar i tid och om grönmassan är ren och är förtorkad till 50-60% kräver normalt INGA ensileringsmedel.

Får man ts halter över 70% så är det bättre att torka det till hö istället för att ensilera.

lisette
0

gräv nu ner era spadat och PLOCKA INTE upp dem igen!

NovaRoll
0

#33 VAKNA!!!!!

#34 förlåt men dumheter skall beivras Skrattande

susanne-s
0

Vet inte var du bor men jag säljer hösilage med en hög ts halt, 75-80% i Rundbalar. dom väger över 300kg och säljs för 300:- exkl. moms. finns i Tärnsjö 6 mil från Uppsala.
Ingen analys dock.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

CBA
0

#35 Jo men det finns sätt…och sen finns det ändra sätt att "rätta" folk!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jeanette
0

Exakt vad är det jag ska vakna till ? Jag tänker INTE sitta och be om ursäkt för att du inte vet vad som är vad helt enkelt. Har ingen lärt dig vad ensilage är ???

Peppe
0

#36 har bara 2 hästar så ska bara ha minibalar… lite långt bort oxå ;)

vi har hittat i kalmar och ska inte ha hösilaget med 82% ts som jag frågade om.

lisette
0

#38 vad var det du inte förstod av det som jag skrev i inlägg #34?

NovaRoll
0

Enselage har en Ts upp till 50, höselage har en Ts upp till 75, hö har en Ts på 84, mellan en Ts på 75 och 84 räknas det som, om det är plastat till inplastat hö….men benämns som torrt höselage…..mycket lätt att kontrollera om det är problem med benämning av dom olika Ts halterna

paronskrutten
0

Förlåt, men jag irriterar mig på att nån skriver "selage", silage heter det ju..Och inte bråka nu, folket, bråk leder ingenvart, kom överens istället och förklara snällt om någon har fel.

Helena