Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1119 ggr
Linda
0

Internet stall

Fick av en medlem ett mail där det stod att hon lånat ut min häst som internetstall häst, vill absolut inte peka ut medlemmen eller så för jag tror att hon gjorde det utan att tänka på hur jag tyckte att det var..

-Eftersom jag inte kan någonting om hur det fungerar osv, känner mig just nu faktist lite rädd eftersom alla våra hästar kan ju ligga på nätet som internet hästar utan att vi vet om det.

-Det riktiga namnet och platsen där hon stod finns med resten (stamtavlan fejk) men vem som hälls kunde kollat upp henne och sno henne ur hagen om de så velat..

Hur skulle ni tycka?

Lämnar länken till erhttp://groups.msn.com/skorby/sota.msnw

Kiara
0

Jag vill absolut inte ha mina hästar i Internet stall. Jag har sagt nej flera gånger när jag blivit tillfrågad och att använda andras bilder utan lov är olagligt.

Wanilj
0

Jag hade nog blivit skitförbannad! Självklart måste man ju fråga hästägaren först!!

Personligen skulle jag inte vilja att ngn använde mina hästar på detta vis då det även kan se "dåligt ut" om man ska sälja hästen/hästarna.. Aldrig bra med foton som cirkulerar med påhittade stamtavlor och ägare!Skrikandes

Mandysan
0

Jag har nyligen hittat att ett kort jag har tagit har hamnat på en hemsida utan mitt tillstånd! SkrikandesJag blev jättearg! I detta fallet är det visserligen på min kanin som inte har nåt större värde så sett men iaf. Nu har jag mejlat hemsidan där en medlem har lagt ut bilden och förklarat att det är jag som är fotografen! Gud vad jag önskar att jag lär mig att sätta ut copywhrigtht text! Men samtidigt så förstör det bilden lite tycker jag så ja vill helst inte göra det….

Kiara
0

#4 läs #7 i min länk ni kanske kan ta det tillsammansFundersamför det är ju bilden som är stulen.

Faxlin
0

Man behöver inte sätta ut copywhright på korten det är det i alla fall.

Jag skulle inte uppskatta att man använde mina hästar på det sättet och absolut inte där det står vart hästen finns IRL.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

Saken är den att hon själv har tagit bilderna, det var det att jag tyckte att det känns konstigt att min häst figurerar på nätet dessutom att nästan alla uppgifter stämmer.

Jag hade henne till salu för ett par månader sedan och inbillar mig nu att ev. köpare sett henne på internet stallen och tyckt att uppgifterna jag gav och de på den sidan inte överänns stämde med vad jag sa, tyckte då att det lät oseriöst och kanske av den orsaken drog sig ut..-Vet inte bara funderingar..

-Så nu står hon hos en fodervärd när jag igent. hade för avsikt att sälja henne…

Kiara
0

#7 ja då har hon bara handlat moraliskt fel, för inte är det kul att få sin häst publicerad med falska uppgifter. Du kan inget göra, men det är ju inte kul. För ett halvår sedan så fick jag stoppat att bilder på mina gick in i ett Internet stall. Dom tycks vilja ha speciella hästar som då också är lätta att känna igen.

Hade jag tagit en bild då hade jag hellre skrivit en riktig bildtext som beskrev bilden. Jag säger bara morr Skrikandes

Linda
0

Det känns onekligen konstigt faktist, vet inte riktigt vad de internet stallen går ut på det är därför jag frågar er.

-Hade varit "ok" om det hade tagits en bild med ryttaren utsuddad samt ett helt annat namn dvs utan koppling till hästen.

Min syster som är ansvarig över riktiga stall Skörby hade nog önskat att hon hade fått veta någonting också.

-Men eftersom jag inte tror att denne medlem menar något illa så..

Vänligen/Linda

Anki113
0

Jag tycker som du #2. Skulle absolut inte gilla falsk marknadsföring.

Matilda
0

#9 Men kan du inte förklara för denne medlem och höra om de inte kan ta bort henne?

Tyvärr är jag inte heller speciellt insatt internet stallen…

Tinka
0

vad är internet stall?

jag skulle bli rysligt arg om mina hästar fanns på nätet på nåt vis utan mitt medgivande.

Kiara
0

Ett Internet stall är en plats där barn (oftast) bygger ett eget stall med låssashästar. Problemet är att hästarna kan dyka upp på sökningar och då vet folk inte vad som är sant eller falskt.

Kolla mellan benen på detta sto Räcka ut tunganFot i munnnen

__iE
0

#13 hahah xD jaa, ooj, vilket sto ^^ :D

Sandra
0

Visste inte ens att det fanns nåt som hette "internet stall". Man lär sig nåt nytt varje dag, men det är ju hemskt att ta folks bilder sådär!

Jag har varit med om nåt liknande. Hade lagt ut bilder som jag själv tecknat i blyerts (skidåkare och brädåkare) på en hemsida som var avsedd för skidsportsintresserade. När jag gick in där för att se om det kommit upp fler tecknade bilder från andra tecknare så såg jag till min förvåning mina egna bilder… färglagda! Av nån tomte som trodde han kunde ta en teckning och färglägga hur han vill och sen lägga in den och tro att det skulle va hans verk! Jag blev förbannad och användaren blev senare avstängd från sidan…

Jag var inte samma glada och oskyldiga människa då kan jag lova. Det finns folk till allt tyvärr.

mylove
0

# 0 Jag har hittat flr foton som jag känner igen härifrån. Men man få bläddra runt lite så hittar man massor av hästbilder på länken du har.

lisette
0

jag måste ändå berömma den som ligger bakom sidan. den är otroligt välgjord.

MEN det rättfärdigar inte att bilderna är stulna och att texterna kan missleda folk.

bubbelbubbel
0

tyvärr är det väl så att man lever med den risken när man lägger ut bilderna. det är tråkigt att det ska behöva vara så..

Faxlin
0

#16: Hur hittade du dom?? Jag fattar helt uppenbart ingenting då det gäller internetstall. hihi
Kom bara runt runt på samma sidor gång på gång. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

Jag tror jag har kollat igenom hela den sidan nu och hittar inget jag känner igen och inget av mina foton är med….då hade det tagit hus i he**** !

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Thea
0

Dessa internetstall… *suckar tungt*

Fick en förfrågan här på forumet, från en medlem, om hon fick använda en av mina bilder på stallet.se. Jag sa nej (förstås) med hänsyn till att hästen i fråga är såld idag och jag vet inte hur nya ägaren skulle ställa sig till att ev få se sin häst som en "påhittad" i ett virituellt stall. Jag hoppas verkligen att denna användare respekterat detta!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se