Hästpass :S
Jag ska köpa min första egna häst. Hästen är en travare, uppfödd av säljaren. Hästen har inget pass, hur skaffar man det? Hästen ä rregestrerad och allt sånt.
Sälljaren tänker inte betala det.

Hästen är registrerad, men har inte pass? aja, är inte så bra på sånt.. :/ även om det är en travare(billig?), var nogrann med att alla papper och beskitningar är 100% gröna..
När vi gjorde det på Razze som inte har ngn stam, fick vi ta ut en vetrinär för att kolla åldern på tänderna först, Sen måste man göra ett konturdiagram oxå. Papper ska skickas in till rätt förening och sen dröjer det ett tag innan passet kommer…
Ngn annan kanske kan lägga till ngt jag har glömt (?)
Vad är konturdiagram?
#3 Man ringer ut en vetrinär, har för mig att vetrinärer kan göra det, dom "ritar" ut alla tecken, tex strumpor, stjärn, bläs, kotaor mm på ett papper, alltså allt som kännetecknar hästen i färg o form mm. Sen ska detta papper skickas in till en rasförening tsm med lite andra papper…
Hoppas att nånannan kan förklara lite bättre än mig… hihi
Det är OLAGLIGT att sälja en häst utan pass/passansökan inskickad!

Sånt ska väl vara klart när man säljer en häst.

Du ringer en id-kontrollant.. (alla får inte göra en id-koll på travare) som kommer ut och fixar med ett papper, kollar frysmärkning, tecken etc., som du sedan skickar in till stc.. ett ägarbyte måste göras, kan göras innan eller i samband med passansökan. Efter ca 14 dagar kommer ditt pass på posten.(kan dröja längre tid)
Det brukar kosta 1500:- till 2000:- sammanlagt.

Ägarskiftet måste göras först hos STC.
Både hästpassansökan m konturdiagram och ägarskiftesblankett kan du beställa på www.travsport.se. Under fliken "info & regler" å ämnesområde hästpass hittar du de som får göra ID-kollen om du inte vill ta ut veterinär. Ägarskiftet kostar 525:- inkl moms och passet 450:- inkl moms.

#8 du kan skicka in ägarskiftet tillsammans med passansökan.
#7 Just det ja, id-kontrollant hette det, jag var lite borta igår… haha
Pass ska vara klart innan man köper eller säljer hästen numera.
Min travare hade inte heller pass när jag köpte henne för ett år sedan. Nu funkade det inte för oss, men ett tips är att veterinären passar på att göra konturbeskrivningen (beställ blankett från STC) samtidigt som han besiktigar hästen.. Köp ingen häst utan en vet.besiktning btw.
Jag gjorde dealen men min hästs förra ägare, att han skulle stå för kostnaden för ägarbytet, så ordnade jag passet. I dagarna har jag äntligen fått min konturbeskrivning gjord på pållan och ska precis posta ansökan tillsammans med ett permanent startförbud till min tös - aldrig mer travbana för henne =)
Lycka till!
Mvh Tessan

men tessa, hur gammal är hon? ivf valacker för inte starta när de är över 12 år. har för mig det är 15 för ston.

stona tas väl ur travet ännu tidigare??
#12: Yrla är 8 år, född -99. Kan ingenting om trav mer än att jag vill att hon aldrig ska riskera att hamna där igen. Tänkte skicka med ett sådant beslut när jag skickar in passet. Det kostar inget så det kan vara en bonus ;)
När tas ston ur travet, finns det alltså en särskild ålder? vad händer med alla "pensionerade" travare, alla blir väl inte omskolade till ridhästar??

#14 en del går väl i avel, en del som sällskap resten vill jag inte ens tänka på vad de går för öde till mötes..
15: Det är det sistnämnda som gör att jag känner sådan avsky till travsporten..

#16 Håller fullständigt med dig!!
Varmblodiga travhästar får tävla från 2-10 års ålder ( ston)
och 2-12 (hingstar och valacker) .
Kallblod får tävla mellan 3-15 års ålder.
Nej, jag gillar heller inte trav, det är inget hästliv, varken trav eller galopp
Helena

tack dojo, då var det kallblod som fick starta tills de var 15!
#14,15 mkt hellre att hästarna avlivas/slaktas än att de vandrar runt. tycker att de som avslutar hästarnas liv ska ha en eloge för det. istället för att tjäna ngr tusenlappar på att sälja dem. sedna är det givetvis fel att slakta hästen för att dne inte fungerar etc.

Säger faktiskt som lisette… hellre att dom slaktas än bara går runt/kommer förfärligt fel

När jag skaffade mitt pass till pim så ordnade jag ägarbyte, konturdiagram och fyllde i ansökan och skickade in till samtidigt. Sen kom passet efter några veckor. Kostade mig ca 1500kr
Lycka till med travaren

#19# Nej, nu blir jag verkligen förvånad att du skriver så där lisette. Så du menar att dom travarna som inte går bra ska slaktas i stället för att säljas som ridhästar? Det finns ju tex unghästar som inte går bra och dom slaktas. Hästar som kan gå precis lika bra som ridhäst som vilken annan häst som helst om den som rider och utbildar kan sin sak vill säga. För att rida till/in en travare är rätt så svårt. Tror t o m att det kan vara svårare än att tex ta ett halvblod som har mer kropp för att ridas i dressyr osv. Hade inte du tex nyss ett varmblod själv?
Det som jag mest tycker är synd att dom är så billiga och säljs till vem som helst. Det är ju oftast unga flickor som aldrig haft häst som får dom pga priset. Visst att en del klarar av att rida dom rätt men många får gå som skogshästar och trivs med det.
Så du tycker att "vinna eller försvinna" är ett bra ordspråk för travare?
Var det inte någon här som ville starta något för att rädda travare för något år sedan här på ridsport? Har t o m för mig att du ville vara med i ett hörn men jag kanske har fel.

Jag håller nog lite med Gejsa där att de inte ska behöva slaktas bara för det..
En travare är precis lika mycket värd som vilken annan häst som helst!

Ja, och allra helst om den är helt frisk för övrigt. Då är det ju helt sjukt att ta bort den. Visst att det finns många travare men så kan man ju inte resonera heller.
Jag håller oxå med gejsa här. Sålänge hästen inte har några skador som gör att den inte kan leva normalt, tkr jag att dom kan bli fina ridhästar osv…

#23 nej givetvis inte gejsa, alla djur förtjänar att leva. men hellre att de avlivas istället för att vandra från människa t människa. tyvärr är priset på vbl otroligt lågt o folk tänker sig kanske inte för när de skaffar en häst som är billig. dessutom är det ett visst jobb att få ett vbl ridbar.
de ska ju absolut inte avlivas för att de inte funkar inom travet. skrev ju det med!
jo jag hade ett vbl som jag tyckte om jättemkt. vbl:en är en väldigt bra häst. men den kostar tyvärr inte så mkt.
du missuppfattade mitt inlägg. =)

#27# Ja, det var ju skönt att höra att jag missuppfattade dig. Trodde du hade blivit en riktig hårding. :) Tyckte inte att det var likt dig heller. Skrev ju att jag blev förvånad också. haha
Vem var det som ville hjälpa travare förra året här på ridsport eg? Någon som minns?