Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4743 ggr
JTphoto
2013-12-08 19:24
0

Hackamore problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har problem med att få min hackamore att passa. 

Ska nu försöka förklara detta på ett tydligt sätt, om det går. xD

Låt oss ta bild 1 först. Denna häst har ibland hackamore med långa skänklar. 

Jag har försökt prova olika nackstycken kortat sidostyckerna, gjort dem längre, bytt, gjort nya hål o.s.v. Men hur jag än gör blir det alltid fel. Hackamoret får inte glida ner (blå cirkel), för att detta inte ska hända skulle remmen under hakan behöva spännas. Men spänner jag den vinklar sig skänklarna rakt fram (gul cirkel). D.v.s. pinnen mellan skänklarna hamnar nästan i munnen på hästen. 

När skänklarna är i rätt läge åker det istället ner på nosen (blå cirkel). Jag vill inte heller sätta det för högt upp för att det inte ska verka på kindbenet (grön cirkel).

Nu har jag lös detta genom att knyta fast nosgrimman i pannbandet, men det känns ju lite desperat xD Hur sjutton gör ni?

Bild 2. Denna häst har hackamore med korta skänklar.

Även här har jag problemet att det åker ner på nosen (blå cirkel) trots att jag har det så högt upp det går utan att verka på kindbenet (grön cirkel). Måste man spänna remmen under hakan hårdare i detta fall?

Denna häst är lite irriterad på skänklarna då de ibland ligger an mot sidorna (lila cirkel). Hon skakar på huvudet och är irriterad på dem. Jag har lindat vetflex tunt skänklarna men det verkar inte hjälpa. Är detta något de vänjer sig vid eller finns det någon lösning?

Hoppas någon förstod mina förklaringar och har lite tips :D

_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

imsuchadiva
2013-12-08 21:15
1

Be din tränare om hjälp :)

JTphoto
2013-12-08 21:21
0

#1 Haha att jag inte tänkt på de själv! xD Det kan jag göra med häst nr 2 då jag även hoppar henne med hackamore. Men häst nr 1 rider jag enbart med hackamore hemma och har inte med mig det på träning. Tränaren har inte heller kunskap om hackamore. Tyvärr. Men det var ju väldigt smart tänkt xD

[[AcsJulia]]
2013-12-09 11:17
1

"Bett" ned skänklar ska ju ligga längs med munnen och bilda en 45 gradig vinkel mot den först vid förhållning! Jag kan ha missuppfattat dig i och för sig eftersom det var lite flummigt skrivet..! :'D

Stallmima
2013-12-09 13:20
5

Om du lägger ut en bild när hästen/arna har hack på sig kanske det är lättare att förstå, och man får ett hum om hur det sitter

JTphoto
2013-12-09 20:01
0

#3 Ja det är sant… Hmm…

#4 Ja kan ta bild, troligtvis imon.

JTphoto
2013-12-17 21:27
0

Ursäkta att det dröjde, mycket att stå i ;D

Här är bilder på en av hästarna. 

Bild 1 Här "spänner" jag remmen under hakan med hjälp av min hand. Om man skulle spänna remmen såhär (vilket inte går då remmen ej är tillverkad för att sitta såhär hårt) skulle nosgrimman inte åka ner på nosen (bild 2). Men här ser man att hackamoreskänklarna vinklas rakt fram, de hamnar ovanför munnen vilket inte känns så bra.

Bild 2 Nu visar jag var nosgrimman hamnar efter bara lite ridning när remmen under hakan inte är spänd. När jag tränsat ligger nosgrimman rätt men hamnar sedan för långt ner.

Bild 3 Tja, en något desperat lösning, vita snören från hönäten knöts mellan pannband och nosgrimma. Hur sjutton gör ni andra som har hackamore?

Har samma problem med den andra hästens hackamore.

Tack! // Julia

[[AcsJulia]]
2013-12-17 21:41
0

#6 Nu blev det lite lättare att förstå! I detta fall tror jag att du kan vinna en del på att höja något och spänna liiite. Själv använder jag inte längre hackamore just för att jag tycker att det är svårt att få den att sitta riktigt bra…

Så här satt mitt hackamore tidigare (omgjort till sidepull på bilden dock). Alltså ganska mycket för långt ned…

JTphoto
2013-12-17 21:56
0

#7 Hmm, tja om jag höjer är jag rädd att skänklarna går emot käkbenet. Men jag kan testa nästa gång jag rider. 

Jao, det är även för mig anledningen till att jag ibland väljer bort hackamore.

[[AcsJulia]]
2013-12-17 21:59
0

#8 Ja, jag använder mest spärrgrimma (fungerar som mjuk kapson) och lädergrimma idag, just för att de är så oförskämt lätta att anpassa..! 😃

JTphoto
2013-12-17 22:06
1

#9 Okej :D Jag använder bett i vanliga fall, men vill ha ett bettlöst alternativ.

jiithra
2013-12-18 20:24
1

Har du testat med kortare skänklar på hacket?
Vill du ha bettlöst alternativ finns även sidepull, som ett alternativ.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

JTphoto
2013-12-18 21:13
0

#11 Jag har ett sådant på travaren. Men på denna häst fungerar det mycket bättre med längre skänklar. 

Ja, visst finns det fler alternativ, men jag vet inte om det fungerar och jag vill inte köpa när jag redan har hackamore som dessutom fungerar bra. Det är bara passformen som bråkar. Andra bettlösa alternativ kostar 400 kr eller mer.

jiithra
2013-12-18 21:25
0

Okej.

Var bara en fundering. Har tyvärr ingen erfarenhet av hackamore och kan därför itne hjälpa till något med problemet.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Linnea
2013-12-18 21:36
0

#12Går att göra egna ganska lätt. Jag använder ibland enbart en remontgrimma med tyglar på.

Skynda långsamt så går det fortare.

JTphoto
2013-12-18 22:03
0

#14 Hmm, okej kan alltid testa^^ :D

Dock är inte denna häst en som är "lätt att bromsa". Travaren kan man rida med en sytråd om så skulle vara, men inte med denna. Därför gillar jag hackamoret med långa skänklar.

Linnea
2013-12-19 11:06
0

Här är en bild på ett av mina bettlösa. Inget jag rider med på en terrängbana direkt men på ridbanan går det bra så länge vi inte hoppar.

Skynda långsamt så går det fortare.