Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 899 ggr
pippa__
0

OT: Suck!!!

Har ni nån gång haft sån irriterande ryggvärk?? Känns som alla ryggkotorna har tryckt i hop sej och alla diskarna däremellan har försvunnit…Gråter……

När jag rör mej på vissa sätt så svartnar det för ögonen på mej utan att det gör speciellt ont just då..hmm..skumt…. Kan man ta ut ET på sej själv kanske…Flört

gejsa
0

Ja då, så har jag ofta. Men mina diskar är borta med över hälften redan.

pippa__
0

#1 Ojoj, men det kan inte va skönt…ligger inte benen och skaver på varandra då? (I ryggraden asså)

Anna
0

Jag har ont i ryggen hela tiden pga min ryggsjukdom, men just den smärta du beskriver har jag inte upplevt. ;P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

#2# Svårt att säga eftersom jag har haft så länge på det sättet. Jag var 27 år när det upptäcktes.

pippa__
0

#3 vad är det för slags sjukdom du har? (om du vill berätta)

#4 Hur kan det komma sej att du inte har diskarna kvar? (Om du känner för att berätta)

Anna
0

#5 Skolios heter den, vanligt att ha lite skolios men jag har rätt mycket. (sned och felvriden ryggrad)

annaattlid.se

pippa__
0

#6 hmm vad gör man åt det? Eller man gör inget åt det?

Anna
0

#7 Jag fick bära en plastkorsett som anpassades för just min rygg så att den skulle förhindra att ryggen krökte sig ännu mer. Den skulle jag bära 23 timmar om dygnet i 2,5 år.
Men det var det värsta jag varit med om, det blev så sjuuukt varmt på sommaren + jag fick trycksår och skavsår av den + svår att sova i, så efter ett tag sa jag bara att NEJ jag gör inte det här mer. Så jag slapp. Och numera går jag hos behandlig hos en osteopat, ingen aning om det hjälper, men det märker vi väl.

Blir böjen på ryggen större än 40-45 graders vinkel så börjar man prata om operation. Min är 38 grader.

annaattlid.se

pippa__
0

#8 OJ!! Hoppas det löser sej i sådana fall!!

DojoKelder
0

men pippa_ ska du verkligen läsa till undersköterska om du har problem med ryggen? eller du har bara gjort något olämpligt??

Snuttan2
0

… skolios är ingen sjukdom, det är en skada/naturligt medfött fel…

Jag känner fö igen det där med ryggfel, jag har fel på min rygg på typ 3 olika sätt, bla skolios som Attlid, om än mkt mindre än henne. Är inte kul alls eftersom det påverkar alla rörelser och har man problem så är det oftast aldrig bra, varken när man står, sitter eller ligger.. Mina knän är bra när jag liksom inte viker i leden, ryggen kan jag aldrig komma ifrån. :(

pippa__
0

#10 Ingen aning vad jag har gjort..men har inte problem i vanliga fall som tur e ….hoppas det förvinner över natten!!

Snuttan2
0

När fick du ont?

Har du böjt dig mkt?

Gjort några tunga lyft?

Sovit underligt?

pippa__
0

#13 hade ont i morse när jag vaknade, inte böjt mej mkt vad jag kan komma på..det enda jag lyfte tugnt igår var lisettes lilla loke isf ;) Kan oxå va att jag sovit skumt…

Snuttan2
0

Hade du ont ifrån morgonen när du steg upp är det rättså säkerligen att du sovit i dålig ställning, borde gå över av sig självt inom ett par dagar…

pippa__
0

#15 hoppas me det!! Blir galen!! Känns som nån snurrar en kniv i svanken på mej…

Anna
0

#11 Jag föddes inte med skolios och har inte heller fått det efter en skada, så jag kallar det sjukdom. Men visst är det jobbigt!

#9 Tack!

annaattlid.se

Snuttan2
0

Hur har du fått din skolios då?

De flesta har vad jag iallafall känner till inte skolios som riktigt små barn, utan det kommer när man växer, och som jag förstått ofta som en *** (glömt vad det heter, när något (det här fallet kroppen) gör upp för något annat) för att något annat är snett.

Det brukar nämligen gillas som medfött fel, dvs man föds med det och växer i det, dvs när man växer utvecklas det och kan gå åt ena eller andra hållet.

Det är något som uppkommer när ens kropp växer och det som hos de flesta, finns snedheter här och där. Sedan av vad jag iallafall känner till så handlar det om otur och hur pass stor snedhet i att det börjar växa och kruva sig mer.

Enligt  Sjukvårdsrådgivningen.se så är den vanligaste typen utav skolios pgaförändringar i ryggen, fraktur (skada) eller medfödd.

Anna
0

Det är ingen som vet vad som orsakat den faktiskt. Inte ännu iallafall…

Fast förmodligen var de så att den växte åt "fel" håll när jag drog iväg på längden för 2 år sedan, men det är inte bevisat så att säga.

annaattlid.se

gejsa
0

#5# Oj, jag har så mycket fel så det går inte att skriva här. Men scolios har jag med och hela kroppen sliter ned skellettet för tidigt på mig bl a diskarna. Doktorerna vet inte vad som är fel. En lös benbit i knäet har jag med så det låser sig ibland. osv osv Har väldigt ont vissa perioder, orkar inte så mycket då. Men att rida mår min kropp bra av. Ridningen bygger muskler så jag kan leva normalt. Har även höftfel. Men jag är lika glad för det. :)

bubbelbubbel
0

vad är det för höftfel du har gejsa ?
en kompis till mig har också ett höftfel, men hon gjorde precis en operation och fick en ny höft ! :)

wewwa
0

Jag har ofta ont långt ner i ryggen…

gejsa
0

#21# Jag har förslitningar i höften, nabbar som förr innan jag började rida kunde låsa sig. Jag kunde knappt gå då. Hade sedan foglossning i över 1 år bla. Mitt går iaf inte att operera.