Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3148 ggr
Loa-bg
0

Är det vävning?

Igår pratade jag med min dressyrtränare om min ponnys konstiga beteende, hon sa att det är vävning. Jag vet ju hur vävning ser ut, men min ponny står inte stilla och väver, han slänger sig från ena sidan av boxen till andra. Han gör det inte för att han är uttråkad, han gör det när han blir stressad. T.ex. när han är ensam i stallet, om det händer något plötsligt. Men han har även börjat slänga sig när jag ska tränsa eller sadla honom i boxen. När han väl har börjat är han helt okontaktbar och springer över en om man kommer ivägen.

Så, skulle ni kalla detta vävning? Om ni vill, kan jag filma honom.

Mvh //Lovisa

Anna
0

Vävning är väl när hästen rör huvudet i sidled och upp & ner? Isåfall låter inte det där som vävning. Och dessutom skriver du att han gör det när han är stressad, vävning förekommer väl när hästarna är uttråkade?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Loa-bg
0

Vävning är väl när hästen går med huvudet från ena sidan till andra sidan, ungefär som min, fast han slänger sig.

Lorita
0

Låter som han väver………….. filmFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Jag vil också gärna se film innan jag säger något. Gobban har ju vävt förut.

gejsa
0

dubbelt

Cilla89
0

Låter som vävning, men en extrem sådan. Brukar ju inte kasta sig åt sidorna. Brukar ju bara pendla med huvudet..

Snuttan2
0

Vävning har att göra med att de gungar tyngden ifrån sida till sida och står och sliter på lederna… Huvudrörelsen är något som kommer till för att det underlättar för hästen, men är väll ändå inget som den måste göra för att det ska kategoriseras som vävning?

Finns ju hästar som Inte står å gungar i lederna utan bara står å gungar med huvudet och de finns det ju ett annat ord för (iallafall på engelska…). 

Jag träffade nyligen på en häst som var väldigt väldigt stressad som stod vid sin boxdör och Hoppade i sidled ifrån framben till framben och trampade lite grand bak, påminde lite om hundar som vill leka i rörelsen, han hade och hoppade med frambenen så långt isär att framdelen sänktes… Men den hästen var inte precis lycklig :( Aldrig hört något ord för det…

Loa-bg
0

Ska försöka fixa en film.

#7 Ok, då fattar jag. Men då är frågan om det finns något namn för vad min häst håller på med… Vill gärna veta, har haft väldigt mycket strul med den här hästen och hittat många fel, kanske är även detta en sak som gör att köpet kan hävas.

tezzie
0

Har en vävare i mitt stall och hon står som din, precis hela tiden :(

*** Kärleken övervinner allt ***

Cilla89
0

#8 I Önnestad var han inte alls sån.. Jag har aldrig sett han väva, eller liknande. Inte var han halt heller under tiden han stod där, dem tävlade ju tillsammans och sånt..

Ledin
0

hmm klurit det e ju inte vävnig på sätt å vis fast på sätt å vis är det ju det. Hur mycket står den i boxen? Kanske ska ha den ute mera, fast oftast om dom blir uppspelta så gör dom sina inlärda moment å det gäller väll vid utgången med om att han/hon väntar på få gå ut. Kanske ska ta ut ponnyn först för underlätta för den? Svårt å veta, fast det låter väldit jobbit å se. Du kanske ska skaffa en leksak inne i boxen till den? Fast om den väver så kan även en leksak stressa upp, konsitit men sant. Jag gjorde så här (mitt vbl vill vara först ut annars så sparkar hon på dörren om å om igen) jag knöt fast lite balsnören i rosetter det gilla hon å pilla upp. Satte upp en jäkla massa å dom flesta hadde hon fått upp. Satte även upp en klimatta, den va jätte bra hon vart lite renare med :) Så skaffa jag en foderlekboll den fick hon när dom andra gick ut så hon skulle lära sig att man inte kan vara först hela tiden. Kolla upp med din lärare om hon kan kolla vad din ponny gör om det värkligen är vävning. Lycka till iaf!

fridak
0

jag tkr det låter som extremvävning men då borde han väl visat tendenser till det innan också. el börjar de så häftigt? tkr det vore mer logiskt att de blev mer och mer varje gång, iofs så är det väl inte så mkt som är logiskt…

lisette
0

tycker inte du ska pyssla med honom i boxen faktiskt. boxen är hästens fristad.

men film kanske?

Loa-bg
0

#13 Men jag ska väl kunna få tag på honom i boxen?! Jag kommer ju inte åt honom överhuvudtaget när han börjar göra så där. Nu får han ha grimma på sig i boxen hela tiden så ja kan ta honom. Min syster ska iaf hjälpa mig nu, om inte det går får jag kalla hit Monty Roberts lärling igen. Jag ska se om jag kan fixa en film, fast jag tänker inte se till att han sätter igång, men om han gör det ska jag ta fram kameran :)

gejsa
0

Har du ingen gång att ställa fast honom i när du ska sadla och tränsa? Undrar om han får panik av sadeln? Det finns ju något som heter sadeltvång. Dom kan reagera på olika sätt. Om man tex någon gång snabbt har dragit i sadelgjorden så dom tappar andan så kan det bli så. Min kompis häst tex svimmade nästan en gång pga detta säger hon. Har inte sett det själv.

Emelie-G
0

Låter precis som en av stallets lektionshästar som väver när han blir stressad och uttråkad, är väldigt jobbigt att borsta etc .

Loa-bg
0

#15 Jo, jag ställer alltid upp honom i gången. Men nån gång då och då tycker jag att man iaf ska kunna tränsa honom i boxen, om jag tex. bara ska rida barbacka. Men visst, det kan jag ju låta bli att göra då. Bara det att jag ibland inte kommer i närheten av honom alls, lite skumt… Jag tror inte att det är sadeln, han reagerar inte på något sätt när jag sadlar i gången, och det är ju som sagt inte bara vid sadling han börjar… det är ju även om jag bara ska ta honom i grimma och leda ut honom i gången. Jag skulle behövt hitta felet så jag har ngt att utgå ifrån, kanske mår han bara inte bra :/

bebbe
0

MIn första tanke var…Koller. hade en gång en hingst som helt plötsligt började bete sig så, speciellt om man "krävde" något av honom, han blev utdömd av vet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#17# Ja, något konstigt verkar det vara. Som om hästen är rädd för dig. Synen är den ok? När du väl ridit ut är hästen som vanligt då?

Loa-bg
0

#18 Vad är Koller?

#19 Vad jag vet är synen ok. När jag rider i skogen är det helt ok, där är han lugn och avslappnad. Min fundering nu är att han är osäker och inte litar på mig, alltså brist på ledarskap. 

Igår pratde jag med en tjej som hjälpte mig med lastningen innan, hon jobbar med NH, och hon sa att jag skulle fortsätta jobba med NH och joinup. Och när problemet kommer ska jag gå in i boxen och se till att få hans uppmärksamhet, när jag fått den ska jag vara nöjd och backa ut ur boxen. Så ska jag fortsätta och tillslut ska han förhoppninsvis välja att komma till mig. Hon sa också att jag inte fick titta på honom och att jag inte skulle stå me båda axlarna vända mot honom, utan jag skulle stå på sidan. På det sättet skulle jag visa att jag inte villa stöta honom ifrån mig.

Idag när jag tog in honom i stallet, han kom in som häst nr 2, blev han rädd för något bakom honom och när han kom in i boxen satte han igång att gå från ena sidan till andra. Fast då lyckades jag få hans uppmärksamhet och sen stod jag en stund och kliade honom i pannan och han lugnade ner sig. Denna gången var han iaf inte rädd för mig… Jag har en knepig häst :D

PimTheGreat
0

Har inget tips tyvärr. Har inte varit med om en häst som väver eller något. Ville bara önska lycka till med hästen och att det hittas en lösning som hjälper er båda två….låter så otroligt jobbigt detta….LYCKA TILL!

lisette
0

boxen ska vara hästens fristad tycker jag…

Loa-bg
0

Det börjar funka bättre nu, två gånger har han börjat slänga sig fram och tillbaka men jag har lyckats få hans uppmärksamhet och fått på honom grimman. Sen har jag låtit honom vara. 

#22 Ok, så hästen ska stå i boxen resten av sitt liv?! Jag får ju inte tag på honom!

lisette
0

inte så jaf mernar- men tränsa i boxen - nej!

Loa-bg
0

Det har jag låtit bli att göra eftersom det bara är onödigt när han börjar bete sig så.

Dobby
0

#7 Jag håller med! Låter som att det är många som tror att de bara svänger lite med huvudet.

#16 - tråkigt att ridskolor väljer att ha kvar hästar som inte trivs.

Andra alternativ för vävare o andra hästar med s.k. olater är lösdrift, mkt aktivering, man kan ha en jolleyball i hagen/boxen.

Hänga upp en kålrot från taket som de kan nafsa lite på. Och liknande finns att köpa på ex. höökt smack it tror jag att den heter.

Min häst är vävare och han penlar med hela kroppen när han blir stressad. ex av att en utav de andra hästarna slet sig, hans kompis och min kvar inne i boxen blex skitnervös.

Kort o konsist- se till att han har o pyssla med.

Lycka till!Glad

gejsa
0

#26# Min häst har varit vävare. Men med regelbundna tider med mat och motion och hästar som han kan leka med i ihagen så har han slutat. Utan att jag satte upp en massa i boxen.

Dobby
0

#27 Jag har inte heller en massa i boxen, ingenting faktiskt. men han har öppen dörr. han har bara vävt inne när han var hos sin förra ägare och en gång hos mig. Han har gått på lösdrift i 2 år så han har också slutat. Bara fiffiga tips som finns.

Men kul iaf att det det gick bra för dig o din häst!

Haffi
0

Detta är inte vävning, men hästen har blivit en vägrare.

Vävning är i stort lugna rörelser och har få andra risker enn slitasj på knä etc.

"to put it bluntly"

Om det är så att han är lugn när han är "ensam " och det börjar när du kommer. Ja så är något i miljön som hästen inte vill vara med om. analysera ditt beteende. Om det är så att du är lugn har förtroende så skulle hästen inte attackera. kanske har han smärta i rygg, hov e.l när du rider honnom. kolla med veterinär.

Kanske är det mycket gräl er imellan när du rider ???? 

Sen är det något som heter "self mutilation syndrom" där grunderna kann vara foder som inte är bra eller hästen har nån form av smärta . Hästen reagerar med att bita skrapa etc på sig själv. mögel i silasj  kan vara en sånn grej, ja även snålt med foder  kann årsaka beteende ändringar.

Annars så är acupressur att recomendera spec om du mistänker stress och muskelsmärtor  

Kom i håg att det är svårt att diagnostisera när man inte har sett hästen.

Loa-bg
0

#29 Jag såg inte ditt inlägg förrän ganska sent… Men du gav mig en tankeställare.

För jag har fått nån idé om att han kanske har problem med SI-leden, och ett symptom till det kan vara att hästen inte vill bli sadlad ed. Fast han står ju lugnt och stilla i gången… Men anledningen till att jag misstänker att han har problem är för att han är lättböjd i ena varvet men inte det andra och han tar kortare steg med höger bak, vilket också är typiskt symptom för hästar som har problem med SI-leden.