Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1747 ggr
Fabulus
0

Avstånd????

Tips på bra bok om avstånd höjder i kombinationer till C-ponny (eller i alla fall utskrivet) eller är det någon som är fena på det här?

Behöver lite inspiration när det gäller hoppträning.

Enklaste egentligen men med lite utmaning ffa för ponnyn…

Tack och bock

Loa-bg
0

Strömsholmsmetoden 

Jag tycker jättemycket om den boken. Det finns en hel sida med avstånd i kombinationer, hur långt det ska vara om det är räcke in och oxer ut, räcke in och ut, räcke in och trippelbarr ut etc. Men just dom siffrorna är för häst. Sen står det avstånden för ponny under med då står det inte olika avstånd för olika hinder utan det är ett avstånd som gäller.

Förövrigt står det mycket om hoppning, träningsmetoder, hur det ska se ut, hästens exteriör, hoppstilar, anridning mot hinder osv osv.

halludu
0

Jag har papper på det i stallet ska dit ikväll kan ta med pappret hem så kan ja skriva in det till dej..Om ingen annan hinner före förstås..:)

halludu
0

ojjj ja läste visst lite fel..hmm ja kan ingen bok, men om du ändå vill ha måtten kan du väl PM mej. elr adda min msn elin-vmo@hotmail.com

AnnaLundin
0

Hmm… vänta….

Jodå, den fanns i denna datorn också, så jag lägger ut den på min webplats - avståndstabell för alla storlekar på hästar, den jag använde mig av när jag var C-banbyggare

www.hippoteket.se/filer/avstandstabell.doc

Varsågoda, fritt att sprida och använda!

Loa-bg
0

För C-ponny:

1 språng: 5,90 - 6,30

2 språng: 8,70 - 9,10

3 språng: 12,00 - 13,00

4 språng: 15,00 - 16,00

5 språng: 18,00 - 19,00

6 språng: 21,00 - 22,00

7 språng: 26,00 - 27,00

Loa-bg
0

#4 Oh! Där står det ju med trippelbarr och allt, prima :)

Fabulus
0

#4 Vi tackar och bockar, ända ner i Mälaren och tillbaka. Var precis vad jag sökte.

AliceL
0

Lite konstigt att det inte står räcke-oxer/oxer-räcke i LB kat C. har hoppar det på tävling ju, eller är det bara jag som läser fel? X)

AnnaLundin
0

Detta är några år gammalt, man fick i alla fall DÅ inte ha oxer i konbination i Lätt B, bara stigsprång och rättuppstående.

Har du ändå hoppat detta på tävling i dessa klasser så är det antingen ändrade regler igen eller också har det varit fel. Jag slutade som banbyggare 2001, så jag är inte uppdaterad på vad som gäller längre. Men avståndet är 10 cm kortare än i Lätt A, om du vill ha det till träning.