Lymfangit!
För en ungefär 2 månader sedan blev min D ponny diagnosticerad med Lymfangit i bakbenet, hon är färdigbehandlad mot detta och har satts igång intensivt utan några besvär med hälta osv!
Hon blir fortfarande svullen om benet över natten om jag inte har lindat det men det går snabbt ner i hagen eller under tiden man skrittar och travar fram! Jag vill ha så bra koll på detta som möjligt men det finns inte så mycket att läsa om på internet om det, så om det är någon som också har haft en häst med lymfangit som fortfarande har ridits och tävlat så hade jag varit jättetacksam för alla tips och råd ni kan ge mig :)
Min förra medryttarhäst hade kronisk lymfangit. Vi körde på helt som vanligt, Hon reds varjedag med undantag för väder eller sjukdom hos ryttare. Men hon blev klart värre när hon fått stå. Ibland såg hennes bakben ut som ett elefantben.
När det var som värst lindade vi benet över natten annars mer generellt var det bara skritta fram ordentligt som gällde. Sen körde vi på med 45 - 60 min ridpass med alla gångarter.
Medarbetare på bildredigering! :)
Min häst hade det i somras, dock inte kronisk. Vår veterinär rekommenderade mycket skritt för att få svullnaden att lägga sig. Min häst är idag helt återställd, hans kropp tog liksom hand om det själv.

Jag gissar på att det bästa för en sådan häst är att gå på lösdrift eftersom stillastående brukar förvärra svullnaden. Och att ha vattnet i en del av hagen o foder på annan så att hästen lockas att röra sig mycket.