Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1063 ggr
RomDoll07
0

Prioritetsfråga - utrustning

Hej!

Jag har en liten allmän fråga som jag tyckte vore intressant att höra hur ni andra hästmänniskor resonerar kring:

Vad prioriterar ni högst vid köp av hästutrustning? Då tänker jag på pris, kvalitet, hållbarhet, funktionalitet, utseende, färg, krav på underhåll osv. Och vad tycker ni är mindre viktigt?

Spiritinthesky
0

Pris och funktionalitet.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

engelmaark
0

Pris, funktionalitet och utseende. Extra plus för t.ex. bredare/böjt nackstycke och även "snabbknäppen"

Hööks Hunter-träns är helt klart mitt nya favorit-träns :)

Gullan_J
3

Beror lite på faktiskt. Tävlingstränset betalade jag lite mindre för och hittade ett hyfsat billigt. Det används så sällan att de knapps slits. Vardagstränsen har jag högre krav på. Det ska vara bra kvalitet och ett funktionellt träns som häst och ryttare trivs i. Har tre olika träns, ett remontträns som jag i princip alltid använder. Det har använts regelbundet i ca 3 år nu och är fortfarande fint och kommer hålla i många år till. När jag köpte de satsade jag på kvalité, det kostade 900 kr men sen har det ju hållit länge nu och både jag och pålle är nöjd. Mitt andra är ett sidepull. Det kostade 500kr men är av ett allmänt bra märke och har hållit länge. Det har blivit finare med åren. Det sista tränset är ett tävlingsträns. Ett aachenträns med bred svart lackad nosgrimma som jag hittade på rea på Hööks för 400kr. Det är ju ganska billigt med tanke på att dressyrträns brukar gå på det dubbla. Min hoppsadel är begagnad och köpt för 2000kr. Den är gammal och sliten men då jag hoppar max 3 ggr på ett halvår behöver inte jag någon värstinghoppsadel. Dressyrsadeln jag köpte ny var en Tekna dressage syntet för 6000kr. Den låg perfekt på ponnyn och var lagom för plånboken med tanke på att den var helt ny. Så jag försöker oftast ta två flugor i en smäll om man säger så. Både bra pris och kvalité. Schabrak är jag noga med att köpa med funktionsmaterial. Annars är det värdelöst. Täcken vill jag helst ha från horseware, de håller bättre i längden och är bättre tycker jag. Men visst kan jag även handla täcken från billigare ställen men är noga med passform då hästen går med täcke största delen av dygnet under de kalla månaderna.

-Bättre ökänd än okänd

Gronstedt
1

I första hand att det passar och är bekvämt för hästen, i andra hand att det passar och bekvämt för ryttaren, i tredje hand att det är bra kvalitet och god hållbarhet, i fjärde hand pris, i femte hand att det är lätt att underhålla. Utseende kommer väl i sisådär 14:e hand och matchning i 24:e …

Men alla viktiga aspekter flyter ju i varandra och måste avvägas tillsammans.

[Iyen]
0

Det absolut viktigaste borde ju vara passformen på hästen.

WinterPrince
0

Funktionalitet/Passform är prio ett för mig. Köper gärna begagnat så då går det ofta få till ett rimligt pris också.

elladora
0

passform är ju viktigast men sen tycker jag kvaliten spelar stor roll den med. är inge kul om man köper ett träns som passar bra men sedan går sönder, var med om det en gång när jag och en annan i stallet red och hennes träns pajjade när hästen fick ett av sina små ryck på en uteritt - inge kul o va med om.

Chestnut
0

Funktionalitet och pris. Rent krasst så kan jag köpa saker i blindo mer eller mindre - passar det inte den tilltänkta hästen passar det nästan alltid någon av de andra. Däremot går kvalitet och passform i första hand när det gäller större investeringar, t ex sadlar (som jag dock oftast köper bättre begagnade för att få ner priset).

Med vänliga hälsningar
Chess

Caroline L
0

Funktionalitet, passform, kvalité, hållbarhet, pris. Ska jag investera i en ny sade eller dylikt ska det vara en bra en. Märke bryr jag mig inte om. Vill att den ska hålla länge, passa hästen, ha bra kvalité osv.

Resterande saker som schabrak, täcken, grimmor osv går jag nog mest på pris och utseende. Hållbarhet också på täcken.

RomDoll07
0

Tack för alla svar, det var kul att få höra era olika tankar angående detta.

Rafflan
0

Det viktigaste är att den sitter bra på hästen och uppfyller sin funktion.
Jag vill ha lite underhåll, och det är okej om tex tränsen, täckena, osv inte håller i "10 år" då jag älskar att köpa nytt, fast dem får ju inte gå sönder för snabbt heller ;)