Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1277 ggr
Loa-bg
0

Casanovas exteriör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu härmar jag andra… Jag vill att ni bedömmer Casanovas exteriör! Hade varit kul att se vad ni kom fram till. Även om ni inte tycker er kunna bedömma just exteriören så kan ni kanske säga vad ni tycker att Casa ger för helhetsintryck.

Casanova är maxad D-ponny, val, 7 år. Skickar med en hel del bilder nu…

Mvh //Loa

Loa-bg
0

Trav.

Loa-bg
0

Nerifrån. Kanske inte världens bästa bild om man ska bedömma honom, men den kommer med ändå.

Loa-bg
0

Galopp.

Loa-bg
0

Trav igen.

Gentle
0

Tycker att du ska vara stolt som har en så fin ponny =)

Loa-bg
0

Huvud, håll med om att han är söt iaf :)

Loa-bg
0

Tillbakablick Förvånad Ingen häst borde se ut så här! (2 år sen)

Loa-bg
0

#5 Tack :) Jag är mycket stolt över mina lilla ponny!

Magica
0

Han ser högrest ut, alltså högre i mankhöjd än vad själva kroppen är lång. väl musklad, han är en fin kille förstår att han heter Casanova Flört kul att se en häst som är lika musklad fram som bak. Om jag måste anmärka så såg kotorna lite långa ur, alltså leden mellan kotorna och hoven men inte så det stör. Jag gillade honom.

gejsa
0

Ser ju jättefin ut. :)

Snuttan2
0

Snabb fundering, när du skriver att "Ingen häst borde se ut så här", vad är det du tänker på på den bilden som är hemskt/dåligt/häst inte borde se ut som?

Loa-bg
0

Mager och muskler existerar inte.

Magica
0

Du har verkligen gjort ett bra jobb med honom, det var verkligen skillnad på korten. håller med tidigare var stolt över honom. Gillar hans bläs. Pussa han från mig.

Loa-bg
0

#13 Tack så mkt, det är jätteroligt att höra! Jag ska pussa honom från dig ;)

Det har varit mycket jobb det har det, men det har verkligen varit värt det, även ifall han har en ett skelettfel i ryggen som orsakat en hel del problem. Men man har behandlat honom och efter det har han bara musklat sig ännu mer och rör sig bättre och bättre :)

__iE
0

Tkr han ser fin ut! riktigt söt med :P

Snuttan2
0

Det går itne att se att han är mager på den gamla bilden, så det säger inte så mkt vet du ;) Och de som säger att de ser stor skillnad - EXAKT vad är det ni ser som ni tycker är skillnad..? Tror nämligen inte ni ser något ;)
Går heller inte att se att han är särskilt mkt mindre musklad än nu. Han ser ju långt ifrån välmusklad ut på den gamla bilden, men den är så pass dålig att det är svårt att säga. Jag är nämligen högst tveksam till hur pass bra musklad han är på de nya bilderna nämligen, syns nämligen rätt tydligt avsaknad utav muskler kring manke och rygg och överlag över kroppen ser han itne särskilt tränad ut alls, har en del felaktiga muskler upptränade även, så som underhalsen…

Vad är det för fel det varit på honom? Hur nyligen? HUr länge har han varit igång? Hur hårt tränar ni? Vad är det du tränar honom för? Rider du för någon tränare? Hur ligger hans sadel, har du fått hjälp att prova ut den? Utav vem?

För jag tycker inte han är välmusklad eller ens särskilt ok musklad för ridhäst nu. :( Men det finns ju förklaringar till det och det går ju att göra något åt!

Loa-bg
0

Tack för att du ger dålig kritik också! 

Jag vet att den gamla bilden är otydlig, men jag håller inte med om att man inte ser någon skillnad… Sen hur långt in i detalj du kan se skillnaden är en annan sak.

Han är inte jätteväl musklad nu, det är han inte, men det har blivit mycket bättre. Lillnemi, som är medlem frågade om Casanova så för att bespara mig lite skrivande så kopierar jag bara det jag skrev till henne:

Jag har haft Casa i två år nu. Vi köpte honom av en hästhandlare som hämtade honom från Holland just därför han var så otroligt misskött och ville rädda honom. Vi köpte honom och i början gick han bara ute i några timmar och när det inte var sol ute eller när han kom in fick han ha täcke på sig för att han inte kunde hålla värmen själv… Jag hade två lektioner i veckan, hopp och dressyr men delade den tiden med min andra ponny och i början hoppade jag inte alls utan var bara med på dressyren ca 1h. Jag satt aldrig ner på honom i galoppen, red alltid lätt och satt aldrig på honom när jag skrittade av heller. Så småningom blev han bättre och jag var nästan med på hela dressyrlektionerna. Men så på ett träninspass tyckte jag han gick jättekonstigt och min tränare sa att han gick väldigt orent bak. Så det var hem och vila, skritta i skogen osv. Sen blev han bättre igen. Vi tyckte alla att det inte vår så konstigt eftersom han inte hade några muskler och när vi började träna mer fick han träningsvärk.

Efter hand blev det bättre och bättre, vi började hoppa och han gick som en Gud. Efter ett år startade jag honom LD avd B och han var jättenervös de första tävlingarna. Men sedan släppte det och vi gick alltid felfritt. Förra sommaren var han ganska musklad och kommit i normalhull, bara det att han inte var musklad i baken tillräckligt och gick inte riktigt rent bak… Men eftersom det blev bättre och hästen var glad fortsatte vi. Men förra sommaren då, tyckte min tränare att det var dags att börja rida LB eftersom han gick så bra! Men, efter att vi vatt på semester gick han sämre och bara rusade mot hinderna. Jag brydde mig inte mer om det och trodde att det var ett steg bak i utvecklingen bara. Men när vi startade LB vägrade han ut sig. Och efter det gick allting åt helvete…

Vi försökte nån månad att jobba med honom men bestämde oss för att åka till djursjukhuset med honom. När vi kom dit tyckte dom inte att det var nåt fel på honom alls, även ifall vem som helst kunde se att hans bakben inte riktigt hängde med. Men vi åkte hem igen. Men han blev ju inte bättre så vi tog dit en kiropraktor, hon hittade en låsning i ryggen som hon fixade. Och efter det började det gå bättre igen, men efter en månad var det samma visa igen. Hon behandlade honom igen och vi satte igång att träna. Träningarna började gå bra och tillslut gick det riktigt bra, vi anmälde oss till en LD men vägrade ut oss. Tillbaka på ruta 1 igen…

Sen lade jag ner totalt, jag vägrade rida honom till dom hittat ngt. I början av denna sommaren hittade man på djursjukhuset att han hade kronisk deformerande artros i kotpelarens leder = för tjockt skelett i botten av två tornutskott vilket ledde till inflammation i muskler och allt runt om kring. Man behandlade med kortison och framtiden ser ljusare ut, men man vet aldrig, vi är inte riktigt utanför farozoonen än…

Loa-bg
0

Forts.

Det vi gjort nu är mkt skritt, 3 ggr i veckan 1h. Jag masserar och stretchar honom. Jag rider honom i låg form, fokuserar på balans och takt, rider med mycket bommar och rider i backar. Jag hoppar väldigt låga hinder… Han har tappat självförtroendet totalt och är rädd för att hoppa :( Det känns hemskt och ofta lägger jag skulden på mig själv för att jag inte tvingade djursjukhuset att röntga honom första gången vi var där, då hade det inte gått så långt och förmodligen hade Casa inte blivit rädd för hinder. 

Först hade jag 3 tränare till hjälp att hitta sadel, men vartefter han musklade sig fick vi fixa sadlarna. INGDAMS hjälpte oss och hoppsadeln var nere och vände i Tyskland två gånger… Kanske undrar ni varför jag inte köpte en ny, men det är en fin sadel som jag trivs väldigt bra med och det skulle bli dyrare med en ny.

Tränare: Jag rider faktiskt för 4 tränare. Lite väl många kanske… Min dressyrtränare, Elisabeth Östberg (Snuttan kanske känner till, eller någon annan dressyrintresserad?), hon bor ganska nära mig och hjälper mig jättemkt, med allt i stort sett. Min första tränare som hjälper till med allt möjligt som jag ska rida för till hösten igen eftersom jag då hamnar i en enkel grupp med Casa. Sen har jag två till hopptränare, som båda hjälp till allt vad dom kunnat och kommit med tips.

Magica
0

Jag tycker fortfarande och tycker det ännu mer efter att ha läst din och casa historia att du har gjort ett fantastiskt jobb. Casa kunde inte ha kommit till en bättre tjej. Anklaga dig inte för att du gjort för lite för honom, det är inte ditt fel att dom inte röntgade honom. Det är vetrinärens ansvar att göra en riktig utredning.

Loa-bg
0

#19  :') Tack, det var väldigt skönt att höra.

[Angel88]
0

jag tycker du gjort ett enormt jobb med din häst… han såg jätte fin ut på dom nya korten

maqiil
0

Guuuud vad fin häst du har :D

Loa-bg
0

#21+22+10+15 Tack så jättemycket! :D

E_hjo
0

Kan ju inget exteriör eller så men jäääättefin häst!    : D

Loa-bg
0

#16 Letade genom alla bilder men kunde inte hitta nån jättebra… Detta är det närmsta jag kommer. Sen försöker jag få tag på fd. ägare för att få bilder på hur han såg ut när hon tog honom.

#24 Tack! :)

Mandysan
0

Jag håller med snuttan, han ser inte så vidare muskald ut nu heller :( Men det har ju soin förklaring, det blir ju så med "problemhästar".

Han har en otrolig utstrålning iaf! :D

Loa-bg
0

*putt*

Snuttan2
0

Jag är lite trött i huvudet, men återkommer! Du får sparka på mig om jag inte gör det och du är intresserad ;)

Loa-bg
0

#28 Haha, prima, jag ska definitivt se till att göra det om du inte masar dig hit igen! ;)

AliceL
0

Tycker han ser ga fin ut, han står ju inge vidare uppställd eller så på ngn av bilderna.. ;) lite kort hals och lång rygg kanske?

Loa-bg
0

#30 Kort hals kan jag hålla med om. Lång rygg? Njaaa…

AliceL
0

#31 på uppställningsbilden ser ryggen lite lång ut tkr jag nog, men inte när han rör sig..

gejsa
0

Nej, någon lång rygg verkar han inte ha tycker jag. Ser jättefin ut i mina ögon. Helt normal häst.

Snuttan2
0

Inte så lång rygg, lite lång länd.

Jag är fortfarande hjärndöd, men jag jobbar på det, ska ta mig egenom hela texten med alla turer!

Loa-bg
0

#34 Kan tillägga, om det kanske gör det enklare att förstå:

Låsningen i ryggen satt vid länden, så dom musklerna där har inte existerat sen för nån månad sen. Han såg ganska svankryggig ut innan.

Sen en fråga om hans underhals. Hur har han fått den? Har det med min ridning att göra? Det borde det ju… Men när jag tänker på underhals så tänker jag på hästar som slänger upp huvudet och går där. Det gör aldrig Casa och jag rider ju i låg form. Så hur fick han den halsen??

AliceL
0

#35 hm jag är ju inget proffs men hur jobbar han i den låga formen? jobbar han framåt till en mjuk stadig hand med kontakt till bettet hela tiden, eller har ni glapp/ingen alls kontakt så kan det ju hända att han faktiskt inte jobbar helt rätt.

och så får man tänka på hur många timmar i veckan man rider i hästen i form, och hur många timmar den gör vad den vill med huvudet. en del hästar spänner ju sig och så så att dom själva bygger sin underhals. lite svamligt men du fattar..? ;)

Loa-bg
0

#36 Jag fattar precis! :)

Ja, han jobbar framåt och jag är väldigt noga med att han ska gå avslappnat. Visst, iblan glappar det när jag ber honom gå med mulen nere i backen, men för övrigt har jag en stadig hand hela tiden. Jag har varit inne på att han förmodligen gått och spänt sig innan när han hade ont, alltså inget fel ridmässigt. För under detta året började han spänna sig mer och mer i hela kroppen. Om det hade varit ngt fel ridmässigt hade ju mina tränare ingripit. Så avslappnat och taktmässigt han går nu har han aldrig gått innan. Förut kunde han ju helt tappa baken och vingla till… Jag låter honom aldrig gå som han vill, om du menar typ släppa formen helt bara rida ut i skogen, har aldrig hänt och kommer aldrig att hända, han blir inte mer musklad av det och får inte med sig baken heller.

Min syster är hästmassör och tränare, jag åkte till henne ganska så direkt efter att Casa blivit behandlad och hade med mig honom och Peppe. Då hittade hon massa spänningar i hela kroppen, så hon masserade och lärde mig och visade också hur jag skulle rida och vad jag skulle tänka på. Om man känner över hans muskler nu är det en enorm skillnad, innan tyckte han att det gjorde ont när man tog i men det gör han inte nu längre :)