Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2236 ggr
MiaMaria
0

Sadel som glider fram

När sadeln glider fram, är den då för smal eller för vid? Eller något annat?

Jag har nämligen det problemet med en sadel o jag tycker sadeln känns ngt trång men har erfarenheten av att när dom är för vida glider dom framåt.

Nån som har några ideer?

Mandysan
0

Jag har haft samma problem som du… då var det för att sadeln var för trång. Den låg jättebra när vi bara lade på den men när nån satt i sadeln så gled den fram och skavde på hennes hals. Men nu har jag hittat en sadel som ligger OK.

Har ni någon sadelprovare i närheten? Det kan verkligen lösa problem att ta ut en eller bara att ringa och prata. Ett tips så länge är att köpa en svanskappa och sätta på så länge så slipper du att ha sadeln långt fram.

PimTheGreat
0

Min utprovade sadel gled fram ett tag och det var efter sommarbetet, men det var då för att Pim var förtjock och att magen tryckte fram sadeln. Kan det vara ett sånt problem? Nu har han gått ner och sadeln ligger stilla igen

Linda
0

Har du provat med en förgjord?

nalleballe86
0

Om inte magen är för stor så tror jag nog att den är för trång i bommen. Känn efter genom att dra handen ner längs manken mellan sadeln o hästen. spänn fast sadeln lite så den ligger med lite tryck bara. Samma tryck hela vägen = rätt vinkel, lös upptill och hårdare längre ner = för trång, Trång upptill och lösare längre ner = för vid. Det kan även vara andra passformsfel som gör att sadlen glider fram, ex längden på sadeln gentemot ryggen på hästen. MM MM,

MiaMaria
0

Tack allihop!

För tjock är han inte, snarare tvärt om, fullblod… Fundersam

Svanskappa är bara att glömma, svansen är helig för honom..

Förgjord hade jag på halvblodet men hittar inte igen en likadan igen, va en som dom hade i Ingdams om jag inte minns helt fel, kostade 1000-2000 nånting, dom andra duger inte, iaf har inte jag hittat nån som duger Flört

Ska ta o låna lite sadlar i stallet och testa, så man får nå huum om bomvidden, har köpt och sålt för många sadlar som man köpt genom internet som inte passar…

Nån som har erfarenhet av Wintec sadlarna?

gejsa
0

Jag har en wintec cair allround till min fjording. Hade en wintec dressyr förut men hon fick då skav av sadelgjorden och att den åkte fram. Men detta för att hon har mage.