Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4843 ggr
Jamie+Engla
0

Vildhäst

Finns det några Vildhästar kvar i världen? Vilken och var finns den? Vildhäst = Equus ferus

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Mickis1994
2

Tänker lite spontant mellanöstern och nordamerika. Vet att de har vildhästar men vilken "art" har jag ingen aning om.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

CaptainBunchie
0

Przewakskis (http://sv.wikipedia.org/wiki/Przewalskis_h%C3%A4st):
"Sedan 1992 har en serie lyckade utplanteringar gjorts i områden som liknar hästarnas naturliga miljö i ett område som sedan 1998 kallas Hustai National Park. Den vilda populationen uppgår nu till ca 248 djur och det finns ca 1500 exemplar i fångenskap. Alla härstammar från cirka 31 individer som fångades in 1945 och vars avkomma fanns i djurparker. Hästarna är fortfarande få till antalet men är inte längre hotade av jägare som förut.

Przewalskihästen finns även i Sverige i bland annat Skånes Djurpark[3] och på Nordens ark."

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Jamie+Engla
0

Haft lite diskussioner här hemma.. Jag va den ända som visste. Urklipp från Illustrerad Vetenskap: Hästar som alltid har levt fritt i naturen finns inte längre. Däremot finns det på många håll i världen vilt levande hjordar. Det är dock hästar som härstammar från tamdjur. I biologisk mening skiljer man nämligen mellan vilda och vilt levande djur. De sistnämnda har antingen medvetet satts ut i naturen eller rymt ur fångenskap. Det gäller även mustangerna i Nordamerika, som för många är förknippade med områdets kulturhistoria. I själva verket är de inte en naturlig del av den nordamerikanska djurvärlden utan infördes på 1500-talettill området av spanska kolonisatörer och har sedermera etablerat sig i naturen. Det närmaste man i dag kommer egentliga vildhästar är Przewalskis häst i Mongoliet. Fram till början av 1960-talet fanns det fortfarande ett vilt bestånd av dessa hästar i Centralasien, men de utrotades av människan. De fanns dock kvar i ett stort antal zoologiska parker och djurparker världen över, och utifrån dessa har man upprättat ett stort bestånd. Sedan 1990-talets början har mindre flockar av dessa hästar satts ut i Mongoliet. Przewalskis häst har sålunda varit borta från naturen i bara omkring 30 år, men alla de individer som nu satts ut är födda i fångenskap, och därför är de biologiskt sett inte äkta vildhästar. Przewalskis häst tycks klara sig bra och verkar vara på väg mot en comeback. Tidigare fanns den över stora delar av Asien och Europa, och kanske är det den som avbildats på grottmålningar.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Caroline L
0

Equus ferus är förfädern till våra tamhästar… o en underart till den heter przewalski och lever i nationalparker i Mongoliet. Dom har även tillfångatagits och skickats till djurparker världen över. Men vad jag förstått lever den "fritt" i Mongoliet då i nationalparkerna..

Våra tamhästar heter equus ferus caballus, o mustangerna i amerika är av denna ras. dom är förvildade men i grund varit tamhästar.. som härstammar från de spanska eller portugisiska hästarna som fördes till amerika..

PogoPedagog
0

Ja gud vad jag fick kämpa för att förklara att mustanger o liknande kom med europeérna till amerika och att ursprungsbefolkningen där minsann inte alltid ridit. Inte en jäkel på mitt gamla jobb som trodde mig haha.

Linnea
0

Dom hade förhistoriska hästar i nordamerika för länge sen men jag vet inte varför dom dog ut. Sen återinfördes ju hästen på 1500-talet.

Skynda långsamt så går det fortare.

Caroline L
0

Przewalski hästen levde ju fritt i Asien till fram på 60-talet.. men tillgångatog av människor. Nu lever dom ju i stort sätt fritt deras naturliga betesmarker har nu blivit nationalparker.. men dom är inte längre fria på samma sätt.

Linnea
0

#3 Genetiskt sett är dom äkta vildhästar vilket inte andra vilda hästar är. Att dom inte räknas som äkta för att dom som lever ute nu kommer från tamhästar är en annan sak. Så man kan säga att dom är både äkta och oäkta, beroende på hur man ser på saken

[Smári-Alva]
0

På en ö i Kanada lever en vild ponnyras vid Sable Islandsponny dom ör helt vilda och har aldrig täjmts!

Caroline L
0

#9 Nej det är falskt. Ponnyn är av arten Equus ferus caballus (tamhästar) och släpptes fria på ön på 1800-talet. Dom är förvildade tamhästar. Dom är skyddade av den Kanadesiska staten och lever också i nationalparker.

[Smári-Alva]
0

Oj då förlåt men dom lever endast på den ön och ingen annan stans

Linnea
0

#10 Precis som brumbyn i Australien. Finns det fler förvildade hästar nånstans? I Namibiaöknen finns det.

Miliimli
1

Där jag befinner mig på Irland just nu finns det gott om "vilda" hästat på herdarna. Dessa är dock inte förvildade utan många av traktena bönder släpper helt enkelt ut sina hästar där och kör ur dit nu som då för att se till dem. Vissa har dock inte särskilt mycket kontakt med människor utan lever hela sitt liv där ute. Till häst kan man komma mycket nära dem och det är en alldeles speciell känsla att rida runt på heden omgiven av dessa "vildhästar" :)

Caroline L
0

Det finns förvildade hästar i Nambiaöknen, ja. GladEftersom det inte funnits några inhemska hästar från södra Afrika tror man att dom kom på samma sätt som Mustangerna i Amerika, och då förvildades. Man dokumenterar dom noga numera och håller koll på flockstorleken. Finns även stationer med vatten och mat utplacerade.

Det finns svenska gotlandsruss som strövar fritt på ön Lojsta Hed på Gotland. Dom klassas som "halv-förvildade" hästar och har så lite iblandning av människor det bara går.

Finns även en halvvild ponnyras i Spanien. Som bott i de spanska bergen i över 3000 år. Det finns infågande hästar av den rasen som används som packhäst och transporthäst. Rasen har även en unik extra gångart.. står inte vilken men den är tydligen mjuk o behaglig för ryttaren. Första dokumentationen från dom var på 200-talet av romarna. GladDom beskrev den som "liten ras som aldrig travade"

Finns även en förvildad ponnyras på Sardinien som lever fritt..

Hittade lite information från Wikipedia..

Quirinia
0

Jag har för mig att det fortfarande finns några få "riktiga" vildhästar kvar. Läste någonstans att det var ett område men vilda hästar men som var vana med människor.

Linnea
0

#14 Lojsta hed-russen skulle jag inte kalla vilda, knappt halvvilda. Dom utfodras med hö under vintern, blir verkade 2 gånger/år och visas på premiering på sommaren (på Lojsta). Dessa är vana vid människor, inte ridna eller körda men kan ledas och är vana vid grimmor. Russen är ju dessutom inhägnade vilket de andra inte är, inte vad jag vet iaf.

I New Forest finns ju ponnyer lösgående, hur pass vilda dessa är det vet jag inte.

Caroline L
0

#16 Fast russen har varit vilda där så länge man vet, det är bara att man börjat se efter dom och ta hand om dom numera. Därav "halv-vilda" :)

Det var från den flocken den första russ-stamboken kom när en man (en av människorna som hjälpte rädda russen när dom var hotade av utrotning) tillfångatog ett par russ och startade ett stuteri där han korsade russ-stona med sin hingst som tros vara en skimmel-arab.

Linnea
0

#17 Jag vet, jag har russ själv och har läst på en hel del. 🙂

Fast Khediven var inte skimmel utan tigrerad. Russ är aldrig skimlar, däremot kan dom vara tigrerade.

Caroline L
0

#18 Läste att det finns olika teorier om det, men var det en arab så var den skimmel annars tror man att han kan ha varit en Knabstrup som då införde färgen tigrerad. :)

Linnea
0

#19 Eftersom färgen skimmel är dominant över alla andra anlag så hade färgen med högsta sannolikhet funnits i rasen idag om han varit skimmel (både skäck och tigrerad finns ju kvar trots att dessa har en svårare arvsgång). Vilken ras han var säger jag inget om för dom var nog inte så noga på den tiden.

jonnaponny21
0

Ja det finns det, preswalskihästen över levde den tid då männsikorna tog vildjästatna till fånga, för preswalskihästen levde på djurparker mm flr dom är en urhistorisk häst. Men idag står preswalskihästen på nationalparker.

Cezanne
0

När jag var på Nya Zeeland för 15 år sen fanns det en flock av vilda hästar på Nordön. Jag minns inga detaljer, bara att det diskuterades i media om markägare i trakten skulle få skjuta av dem.

Linnea
0

Ska vi sammanställa en liten lista?

Vilda, halvvilda och förvildade hästar:

Przewalski, Mongoliet (Equus ferus, övriga är Equus caballus)

Mustang, USA

Brumby, Australien

New Forest, England

Gotlandsruss, Sverige (okej jag tar väl med dom också)

Namibisk vildhäst, Namibia

Sardinsk ponny, Sardinien

Sable Island Ponny, Kanada

Chincoteagueponny och Assateagueponny, USA

Cumberland Island-häst, USA

Bankerhäst, USA

Wyomisk vildhäst, USA

Asturisk ponny, Spanien

Islandshäst, Island (många lever väl som typ halvvilda i flockar)

Fyll på listan om ni hittar fler!

Caroline L
0

#23 Vad kul med en lista, ska hålla utkik om jag hittar fler! :)