Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 981 ggr
svampen1122
0

Vrf går det inte?

Hej har en connemara ponny, problemet med henne är att hon river alla hinder hon hoppar.  Efter varje hinder så bli hon typ rädd för något för hon springer på som en galning. Och vill inte stanna, det är inte de att hon blir pigg och springer på sådär, jag tror det är något annat. Varför går det ej??! 😐

Gronstedt
2

Det är ganska vanligt att hästar tokspringer på hinder och efter hinder för att de är rädda och stressade.

Först av allt, låt veterinär kolla att hon inte har ont någonstans. Hoppning frestar på både ben och rygg mer än "vanlig" ridning, så det kanske helt enkelt gör ont. Det kan också vara så att hon river för att hon rent fysiskt inte kan hoppa. Att gång på gång riva är ju varken skönt eller roligt.

Om smärta kan uteslutas, börja om från början. Skritta med henne vid hand över bommar på marken tills hon är stensäker med det, sedan kan du börja tömlongera över bommar på olika avstånd och höjd (en till att börja med, sedan fler och fler), tills hon är säker med det. Efter det kan du börja skritta och så småningom trava över bommar uppsuttet. Först när allt detta fungerar problemfritt är det dags att försöka hoppa ett litet hinder.

Var beredd på att det kan ta tid att arbeta bort stress och rädsla. Du får tänka i månader och år, inte i timmar och dagar.

strong.ale
0

Träna med hindertöd bredvid och bara en bo i mitt testa att komma på i trav och sen en volt runt stolpen igen fast hon springerpå som en galning det hjälpte en häst jag red hon hade stor galopp och svår att svänga detta mjuknar också upp hästen väldigt mycket och testa att kolla på www.tyrashästar.se och hennes videor hon har bra tipps och fina banor :)

Fjäril
0

Du har fått bra tips, att du först kollar upp så det inte är något annat som påverkar beteéndet och sen kan du testa andra varianter.

På en av mina hästar var jag tvungen att sitta tungt ner i sadeln och knappt ställa mig i fältsits. Om jag gjorde fel (alltså stod i fältsits redan från start) tvärstannade hon vid hindren och jag flög all världens väg 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

jonnaponny21
1

Kolla up först och främst. Men jag vet ej om detta går, men om du rider sakta mot hindret, sen dom sista 3 m trycker du pp och väcker up henne. Ingen anning om det går mot denna typ av situationen, det brukar hjälpa mot vissa hästar som brukar rida förbi hindret. Men tänkte för om hon är osäker på hindret så kanske det är bra att hon få ta det lungt och inte stressa, sen på dom sista metrarna, klämmer du om med benen extra mycket ch driver med sättet. Tänk på att inte stressa up dig då du sia driva på då blir det bara fel och hon kommer vägra. Lycka till!

Spiritinthesky
1

Låter som ett typiskt smärtsyndrom att hon inte klarar hoppa upp sig samt försöker fly språnget efter.. :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[MajaWrangstadh]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade i princip samma problem med min ponny. Vi lyckades aldrig klura ut vad det var, så vi skolade om oss till dressyr istället. Nu bor han hos en familj i Zürich och hoppar som aldrig förr! 😛

Håller dock med #5, kolla upp hos vet!

(Bild på nya ägaren)

PogoPedagog
0

En ponny i min klubb var likadan och han visade sig ha kotledsinflamationer på bakbenen. Tyvärr läkte det aldrig ut helt utan han fick till slut triangelmärkas.

[Smári-Alva]
0

Har du inte för höga hinder då? Som hen inte klarar??