Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: stallet
Läst 2800 ggr
susannakarva
0

kollektivstall, vad tycker du?

Hejsan! Nu har vi i "vårt" stall bestämt oss för att ha ett stallmöte, då vi är lite oense kring regler och rutiner bland annat. Tänkte fråga om lite förslag från Er, vad tycker ni gäller/krävs från varje hästägare, för att det ska fungera bra i ett Kollektivstall?

Gronstedt
2

Det behöver inte vara millimeterrättvisa, tycker jag. En kanske gärna tar alla morgonfodringar medan en annan har en lämplig lastbil för att hämta hö och en tredje har ryggproblem och byter helst mockning mot intag. Man får byta och jämka lite.

Viktigt är
att alla är överens om när hästarna ska in och ut och när de ska få mat.
att varje hästs foderstat faktiskt följs.
att alla gör vad de har åtagit sig, så inte hästarna blir lidande.
att det finns färdigpackade höpåsar och matburkar (om man nu använder sådant) när det är dags för fodring.
att det hålls rent och snyggt och fräscht, hos hästarna och bland utrustningen.
att var och en håller sig till sina egna grejor och på sin egen plats (inte "lånar" saker eller lägger/hänger sina saker på andras krokar.
att gemensamma rutiner, som att låsa/släcka/hänga upp grindhandtag/ladda batterier följs på samma sätt av alla.

Fjäril
0

Jag har varit med om lite olika varianter på vad som förväntas av andra.

I ett stall skulle det vara (överdriven) ordning och reda, helst inte ett dammkorn och den som drog med hö ut på stallgången fick nästan stå i skamvrån. Usch, där trivdes jag inte alls - och ändå är jag väldigt pedant. Jag tyckte man lade mer fokus på saker runt omkring i stället för på hästarna.

Det här med att alla plockar undan efter sig själv fungerar inte alltid eftersom vi tänker olika, men om man vänder på det och säger att "alla städar/håller rent (och kanske specificerar vad det innebär) runt sin box och hästtillbehör?

Annars,

Att man en gång dag sopar rent i stallgången 
Tar upp eventuellt spill (även avföring) direkt
Att var och en märker upp mat/spån/hö
Vad gäller vid utsläpp/utfodring?
Rutiner för "vad gör man som sist i stallet"

Jag föredrar ordning och reda, men inte så att det blir obekvämt. Främst ska hästarna ha det bra och vi som håller till i stallet ska trivas med varandra. Alltså behöver man inte tala om varandra, utan till varandra.

Hoppas ni kommer fram till något bra!

Sajtvärd på Övernaturligt

Caroline L
0

Jag tycker att kollektiven ska vara anpassade efter folken som står där med alla åttaganden. Jag hade inte bil när jag stod på ett kollektivstall utan hade 1,5 timmes resväg och då anpassades det så att jag fick ta varje insläpp eftersom det var runt den tiden efter jobb som jag var i stallet. En annan tjej var lite yngre och oerfaren, då behövde inte hon ta några in/utsläpp (mycket unghästar) så hon fokuserade på fodringen till exempel.. Någon jobbade kväll varje dag så hon fokuserade på utsläpp och morgonfodring.

Alltså att det anpassas, för jag skulle till exempel inte kunna ta utsläpp då jag hade jobb. Och att schemat är tydligt, så man enkelt kan se vem som gör vad och så.

Vi var även noga med att kolla till varandras hästar lite snabbt, om jag till exempel tog insläppet så kontrollerar jag snabbt att ingen vattenhink i boxarna är tomma osv.. Mycket sammarbete och att man hjälps åt tycker jag känns bra. Håller det rent i den mån det går och ser till att det inte ligger saker överallt.

En grej jag tyckte var lite jobbigt var att en av de inhyrda kom på så oregelbundna tider att ibland hade hon inte hunnit fylla eftermiddags-höpåsen och hinken, utan då fick jag göra det upprepande gånger. Personen kunde liksom ena dagen vara i stallet vid lunch, och dagen efter på kvällen så inte middagsmaten var packad. Det är viktigt att planera bra och inte ta förgivet att de andra fixar mat om hästen blir utan osv..