försäkra hästen
Kan man försäkra en häst utan att besiktiga den innan man köper den?
Jag vet att man bör besiktiga innan man köper, men jag undrar bara om det går.

Är inte ens hästen försäkrad? Är det det så är det ju bara att överta försäkringen när ni köper den isf.
Jag vet inte om den är försäkrad, den har gått som sällskap sen den föddes typ. Så den har ju inga förslitnignar eller nått sånt. Och jag kommer bara ha den som skogs mulle. Så skulle det vara nått litet fel så gör inte det så mkt för mig.

Jag försäkrade mitt ena sto utan besiktning när jag köpte henne för fyra år sedan. Men det beror på vilka summor man skall ha dem i samt ålder.

Så hästen är inte ens inriden, har inget pass, är ev inte försäkrad? Har du provridit hästen? Eller bara tittat på den?
Tycker det verkar skumt du borde leta upp en annan häst. Du ska väl inte köpa en häst som ev har en skada.
Jo den är inriden kan frammåt halt och alla gångarter, jag har provridit honom två gånger. Han är regestrerad, sökte på namnet står att han aldrig är startad.

Ok! Trodde du menade att han bara gått i hagen. Men fråga ägaren om den är försäkrad och i vilket bolag. Det är dumt att byta bolag ifall den haft en skada. Om skadan uppkommer igen efter att du köpt hästen så kan det bli så att du inte får något i ersättning ens.
det går att försäkra hästen för ett lägre belopp utan en veterinärbesiktning
man får bara vara medveten om att det finns dels en karenstid innan försäkringen börjar gälla, för allt annat än riktigt akuta skador. Och dels att försäkringen inte täcker skador som fanns då försäkringen tecknades. Och på en obesiktigad häst kan du inte bevisa att skadan INTE fanns… Och man går där på vad erfarenheten säjer om såna skador…
Vad menas med KArens tid?
Om jag skulle besiktiga hästen och försäkra den. Sen släppa ut den i en hage med andra hsäter tre dagar senare. Om vi säger att hästen blir skadad i hagen, gäller försäkringen då?
#8 Karentsid är en tid som försäkringen inte gäller för t.ex sjukdomar som hästen kan ha haft då försäkringen tecknades. Brukar vara ca en månad. Detta finns för att man inte ska kunna teckna en ny försäkring utan besiktning på en häst so redan är sjuk, för att sedan en vecka senare tvingas avliva hästen och få ut försäkringspengarna… typ
Bryter hästen benet i hagen så borde den gälla.
Men man måste också tänka på att villkoren är lite olika bland olika bolag, så det bästa är att kolla upp exakt vad som gäller i sitt eget specifika bolag.
Det bästa är om man kan överta försäkringen som tidigare ägare har, då slipper man karenstiden eftersom det int eär en nytecknad försäkring.

jag tror att det brukar vara 20 dagars karens på nytecknande av försäkring..
Ring försäkringsbolag och fråga vettja, de brukar ha väldigt bra kundtjänst. Det är också värt att ringa flera olika försäkringsbolag och kolla upp villkor och priser, det kan diffa en hel del!
#11 Det kan vara olika med olika bolag och kan säkert även skilja mellan olika typer av försäkringar.

jag tycker att den hästen du ska köpa har alldeles förmånga frågetecken runt sig faktiskt, låter skumt enligt mig! hur mkt kostar den?