Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1130 ggr
wewwa
0

Western

Nu har vi ju inte hittat någon mer häst än, men när den kommer så har vi tänkt köpa en westernsadel.
Kan dock inte så mkt om detta, så har ni några tips på vad som är bra och inte? Egna erfarenheter?

CBA
0

Köp en riktig märkes sadel antingen begagnad eller ny…de kostar visseligen mer än vad icke märkes sadlarna gör, men så håller de en hel livstid :o)

Sen finns det ju olika typer av westernsadlar…pleasure, roping, reining, cutting etc…där får du nog känna dig för vilken som känns mest bekväm för din rumpa samt fundera på vad för TYP av ridning du vill ägna dig åt.

Jag har en reining sadel som är gudomligt skön. Den har jag haft i 15 år och ser fortfarande som ny ut. I den rider jag både i skog och mark men även rena träningspass i tex western dressyr och trail.

Den är lite extra uppbyggd i sätet vid sadelhornet (för att ryttaren ska sitta stadigare vid tex sliding stop) och det tycker jag är bra.

Som sagt…vilken typ av ridning kommer du ägna dig åt och känn efter med rumpan vad som känns bäst att sitta i….för ska du inte ut och extremtävla och speciallisera dig i en viss gren spelar det inte så stor roll vilken sadel du väljer.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

wewwa
0

Tackar tackar, jag ska läsa in mig på ämnet lite mer.
Ngt bra boktips med olika westerngrenar kanske? : P

Ainavi
0

Gå in på www.wrras.nu så finns det en hel del att läsa