Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 971 ggr
MiaMaria
0

Jätten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja idag va de dax för nypremiär då, red Jätten för första gången på väldigt länge. Han har ju varit dålig men nu ska han sättas igång igen. Han va sig lik, lugn o snäll på vägen bortåt o relativt på vägen hem oxå men med några frispel ;-)

Blev även lite bad sen, inte så populärt men välbehövligt!!!

Tränade även en sista gång med Lennox oxå inför lördagen, gick super bra!! Men han reste sig en gång o lyckades slå till mig på handen med ena framhoven så de gör rätt ont nu men får skylla mig själv som inte va beredd.

MiaMaria
0

Ren och fin

MiaMaria
0

MiaMaria
0

Mysögat

MiaMaria
0

Blev en promenad med Lasse o Zigge oxå. Skulle försöka ta kort på dom två men Lasse ville bara springa o Zigge vill aldrig va med på kort så han viker bort "näbben" så tillslut fick Zickan sätta sig där o jag fick ta kort i all hast, inte så fint direkt men med på bild e dom ju iaf ;-)

steffy
0

lycka till på lördag

MiaMaria
0

Tack!! =)

Snuttan2
0

Vad är det som händer på lördag?

Varför har Jätten vilat?

Mandysan
0

Jag hoppas att det går bra på lördag och att Lennox sköter sig :D

Lycka Till!

MiaMaria
0

Det är fölvisning på lördag, eller ja sommarpremiering heter de ju för Lennox, han e ju reggad dom Welshpartbreed. Så då blir de en långtur till Sundsvall.

Jätten har blivit behandlad, inte så förvånande…

Tack!!

HenriettaP
0

Vad fin han är! Lycka till!

Snuttan2
0

Får man fråga vad han blivit behandlad för?

Hoppas det går bra på premieringen :)

MiaMaria
0

Tack!

Frambenen, vad annars med hans exteriör ;-) Tror de va både knän, kotor o hovleder…

Snuttan2
0

Jag är trög i huvudet (som alltid ;)) menar du på att han har svaga framben? Eller pga ryggen?

Är det förslitingar i lederna (eftersom du nämner dem)? Kan tänka mig att det är det som blir pga ryggen, kan ju inte vara lättriden med den ryggen och blir väll lätt på framändan och dålig stötdämpning upp egenom kroppen…

Han borde ju försten ligga till bra för KS, är han röntgad för det någon gång?

MiaMaria
0

Han är opererad i kotorna, dom skrapade bort nått kroniskt, fråga mig inte vad, de va inte pålagringar iaf samt att dom plockade en benbit där. Så ja dels de är han vek av o så den där ryggen (är ju en historia för sig…). Nä lättriden är han ju inte, vill ju helst gå på bogarna o ha tyglarna som rullator… Nä han är inte röntgad för KS. Har du förövrigt läst om de i senaste ridsport?? Äntligen tar dom upp de, som jag väntat på de så folk nån gång kan lyssna på mig…

Snuttan2
0

Jag har inte orkat hålla upp i min läsning utav tidningen ridsport Generad

Jag tycker inte om de flesta artiklar (hur de skrivs, faktagranskning och lite annat) å som du säger, den ligger efter i att rapportera på saker man kommit fram till, forskning osv, är väldigt lite sådant som tas upp övht… Och när det är lite för lite mode å prytlar å för lite forskning så tröttnar Jenny Oskyldig

Läser mest annonser å inskrivna saker utav läsare eftersom en tidigare arbetsgivare till mig skriver ilskna saker där i nästan varje nummer *lol*…

MiaMaria
0

Ahh ok, ja men dom tar iaf upp att "förändringar" i ryggen behöver inte vara förändringar. Många friska hästar kan ha sjukliga utseenden i ryggen men kan vara friska för de utan minsta problem med ryggen.

Snuttan2
0

Hade de någon källa till det?

För jag har läst det massor med gånger, men inte sett någon direkt länk till vart man fått de påståenden ifrån, och jag gillar forskning, inte någon vetrinär som bara påstår det, det har jag sett förrut :P

Kan en häst med ihopvuxna (eller ja om de nu är födda med det) tornutskott värkligen röra på ryggen ens?
För sitter de faktiskt ihop så betyder det ju att de inte kan röra på den delen utav ryggen. Vilket knappast gör att de kan röra sig och fungera på ett bra sätt som ridhästar. Visst kan man gå runt med sådana fel utan att ha ont, men börjar man försöka få hästen till ngt så kommer den antinge få ont eller helt enkelt fuska…

gejsa
0

#16# Så är det med människor med ju. Man kan se ut att ha ett jättestort fel på röntgen men ibland har man inte ont av det.

Snuttan2
0

Precis som Gejsa säger så kan det vara så på människor med. Men människor motionerar sällan särskilt mkt eller pressas till att röra sig på något vis när de inte känner för det.. Vi kan få kompromissa upp kroppsliga fel när vi går runt. Hästar brukar ryttarna på sitta å försöka få dem att gå korrekt när de försöker kompromissa upp felen.

Människor som vet att de har fel å inte kan röra sig korrekt väljer att inte tex springa för att felbelasta sina kroppar mer och slita sönder sig (bortsett ifrån de som sitter i klä som mig, slitar jag sönder mina knän får jag nya och slipper ha ont så jag pressar på att slita sönder dem) , hästar har inte ritkigt det alternativet…

MiaMaria
0

*lalala*

MiaMaria
0

*lalala*

Snuttan2
0

Jag har FF nu, opererat bort IE, var riktigt besvärligt :S

Men om du säger vilket nummer det är så kan jag rota runt på golvet å se om  den ligger någonstans :P

MiaMaria
0

Senaste nummret, nr 15 2007

MiaMaria
0

Källan va iaf "Ultrasonographic evaluation of the supraspinous ligament in a series of ridden and unridden horses whit unrelated back pathology. FM Henson, L Lamas, S Knezevic, LB Jeffcott. BMC Vet Res(2007) 3, 1"

MiaMaria
0

Nu går jag o nanar, återkommer i morgon igen med nya tag =) Gonatt

Snuttan2
0

Då ska jag ge mig ut i jakt efter både källan och tidningen :)

gejsa
0

Haha ni är roliga ni. Vad gjorde det mia om det var kvar. Man kunde ju knappt läsa det ändå. :)

Snuttan2
0

Skulle gissa på att det är olagligt att lägga ut artiklar (även om de inte är riktigt läsbara) utan lov ;) Tror MiaMaria är mer vaksam än lagen än mig Oskyldig Skulle gissa på att forumet heller inte tillåter det, så Lisette å co skulle nog ändå ta bort det om de upptäckte det….

gejsa
0

Ok! Så var det kanske ja. :)

Lindbygarden
0

hmmm… det är ju mkt enkelt för artikelskrivaren att skriva att det finns hästar med problem som inte har ont av det.. Hur mäter de????? Bara för att hästen inte har utvecklade spänningar som bla märks vid palpering så kan väl hästen ha smärtor under just ridning??? Sen skulle det vara intressant att få veta hur många av dessa fel beror på vår avel… Har mkt svårt att tro att ursprungshästen hade dessa defekter..

Lindbygarden
0

Sen läste jag nu precis att studien de hänvisat till gjordes i Cambridge och antalet deltagande hästar var… håll i er nu… 39 st!!!! behöver man säga mer???

Så hur man kan utläsa ngt från en så liten studie är för mig obegripligt.. Ungefär lika stor trovärdighet som det skvallerpressen skriver…

Snuttan2
0

Jag är emd Mrs-Dibs här. Absolut på det i det första inlägget, hur mäter man smärta eller hur mkt rörelse de har i ryggen egentligen?

Är ju lätt för hästen att bara sluta röra på ryggen och *voila* för stunden inte ha ont där, men den kommer ju få ont någonananstan utav att inte röra sig egenom kroppen. Eller hur mäter man inre smärtor som kanske inte alltid är där när hästen står stilla eller rör sig naturligt och kan välja hur den ska röra sig? Jag är inne på att man alltså ska mäta av att den både rör sig egenom ryggen och hur pass ont den har utav det, om det nu går.

Tänk på hur svårt man inom medicin på människor har att avgöra hur pass ont de värkligen har, det är ju hemskt mkt svårare på hästar som inte kan säga något och bär smärta på ett annat vis än människor…

Lindbygarden
0

#32 jamen tack för att du satte ord på det! Glad

måste bara fråga vad du arbetar med/läser Snuttan2?

Lindbygarden
0

Jag kan ju vidareutveckla det  om dligeen studien jag omnämner i tidigare inlägg..

Alltså 39 hästar användes, dessa var fördelade i tre grupper.. Dvs 13 hästar per grupp..

Grupp 1 Ej ridna hästar utan några ryggproblem.

Grupp 2 Regelbunder ridna hästar utan ryggproblem-varken akuta eller gamla.

Grupp 3 Hästar med kliniska symtom på smärta i ryggen.

Jag tycker personligen att det är för få hästar, med tanke på hur många hästar det finns, det som dock är skrämmande är att enligt artikelskrivaren, att det fanns abnormiteter hos ALLA deltagande hästar. skulle även gärna vilja veta ras!! hur har försökshästarna tagits ut mm..

Jag citerar:

"Abnormiteter i ryggen upptäcktes hos alla hästarna. Varje häst hade åtminstone en avvikelse i detta viktiga ligamnet, som är det som bär upp ryttaren"

Men hos mig väcks en frågeställning till, har detta "fel", ur ridperspektiv, alltid funnits hos hästarna. Nu syftar jag på långt tillbaka i tiden. Eller har vi avltat sönder hästarna?

jösses det blir många långa funderingar kring detta ämne!!

får väl dämpa mig lite kring liknelsen med skvallerpressen…

Snuttan2
0

Jag är sjukskriven (psykiska anledningar).

Jag kan göra en jmf med hur svårt läkare har att mäta hur ont jag har. Jag har fot och benfel som kan liknas med häst som är inåttåad, sliter därför sönder knäleden av att belasta benen och böja på leden. Jag har så pass ont till och från att jag inte alltid får med mig ena benet när jag går utan alltså får känna på marken för att mitt ena ben inte vill lyfta eller vika sig som tänkt. :/

Jag tycker ju att det gills som rättså grovt fel på tonåring, men läkare vet ju inte hur mkt jag ljuger och utgår ju alltid ifrån att tills man bevisat något får man inga piller eller operation Skrikandes. Man kan alltså röntga knäleden och se hur pass sliten den är, men det går inte att mäta hur ont jag får när jag går, eftersom det även varierar ifrån om något hamnar i kläm eller inte.

Nu kan jag ju som människa skrika en massa och sparka på korkade läkare som inte lyssnar. En häst har inte det alternativet. Skulle den tappa lite ben ibland och snubbla lite är det inte ens alla som tar den till vetrinär och att sedan få vetrinär att röntga efter fel i rätt led och sedan efter det kanske tom göra något åt det..?  Det är rätt lång väg innan smärta ifrån skelett/led fel faktiskt blir behandlat många gånger. (har fler exempel på nära håll, jag har även ryggproblem i släkten… :/)

Magica
0

Ni diskuterade avel, jag har tidigare fått hört av en ganska känd hästman, vill inte skriva ut hans namn alla vill inte vara ute med sitt namn på vårt forum det måste man respektera, han har arbetat med och födit upp hästar i minst 30år, nu utbildar han även inom bla ET. Han sa att som vi korsar olika raser nu för tiden är det inte konstigt att vi får så mycket problem + att vi har så bråttom att utbilda hästarna. Vi ställer för höga krav på våra hästar. Bara titta på vad som hänt med 4 årstestet. för 15-20 år sen var det inte uppsutten hoppning, då var det löshoppning.

Lindbygarden
0

#36 ja det går ruskigt fort med alla unghästar.. det med korsningar har jag inte tänkt på innan.. bortsett ifrån när det är mkt olika raser man korsar..

Snuttan2
0

Jag tror inte så mkt på att korsning emellan olika raser borde göra så mkt, men däremot att man avlar oseriöst på hästar vars stam man inte känner till och därför inte vet vad för skador eller problem finns i hästen/hästarna…

Och att jag tycker att de flesta rider in tidigt, har bråttom och gör saker felaktigt kanske inte är en nyhet? Säger absolut inte att allt var bättre för, men låter man åtmindstonde hästen växa klart innan man börjar ansträna och belasta den iallafall lite mindre…

Jag upprepar en sak som jag säger skrivit här 10ggr förrut. SRS (Spanska ridskolan) rider in sina hästar som 4åringar och låter det ta tid att utbilda dem, de håller också att rida på hög nivå som 24-åringar! När de för ett par år sedan besökte USA och FLÖG dit hade de med sig tre stycken hästar som var över 20 år som altlså både flög och sedan var med på uppvisnignar! Säger något om hålbarheten på de hästarna som rids där..?

Magica
0

Han sa att olika raser är ju avlade för olika användning och ser då kroppsligt olika ut även när det gäller skelettet. Det kan uppstå problem vid korsnings avel menade han. Det var väldigt intressant att diskutera med honom. Mycket av det han sa lät väldigt logiskt.

Jag får mycket skit för att jag inte snabbar på min unghästs utbildning men jag vill att han ska tycka det är roligt att bli riden, så vi kan ha kul samtidigt. Glad

Snuttan2
0

Då får du iallafall heja rop härifrån :) Heja Heja Magica som låter det ta tid å pålle vara barn :P

gejsa
0

#39# Vi väntar också med våra unghästar. Sorro är 4 år och ska börjas sätta igång nu ordentligt med ridning ev 3-4 ggr i veckan nu. Fille är islänning och 5 år och ska också börja ordentligt.