min häst... ett vandrande skelett...
Plutten har bara på ca 2-3veckor rasat nåt så otroligt i vikt…. jag gråter när jag kommer till stallet o ser honom.o det är väldigt pinsamt, folk tror ju att jag misssköter honom.
Han är avmaskad, får mat 4ggr om dan… o då rejält med mat. Men han ser verkligen inte alls rolig ut.
Nån som har några bra tips på hur jag kan få han i lite hull.
Nu har han ju iofs varit "sjuk" i över 1år, så han har ju inga muskler men inte måste man se ut som ett skelett för det…
på den här bilden är han ändå rätt "fin", nu är det mkt värre!

Kolla tänderna
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Om han rasar så är det nog något fel. Ring till en vet. och berätta, kanske har dom någon idé(?)

Ja precis, kolla tänderna! äter han upp all sin mat?

japp, han äter med god aptit, är helt som vanligt…. förutom att han rasat…. ska ringa till vet o be dom komma ut…
Får han grovfoder då eller enbart kraftfoder?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

han får hö,krafft, havre,betfor o mineraler

Hästen kan ha fel på ämnesomsättningen. Vet fler hästar som åt för två hästar och ändå rasade i vikt. Gick inte att göra något åt det. Är din häst gammal?
Är tänderna kollade och avmaskad och får mycket mat med mycket protein i så måste den vara sjuk.

nej, han är bara 7år.

Ok vad får han att äta nu då?

han var såhär tunn när han var åring oxå, lr ja fram till han var ca 2-2,5år.. sen har han varit rund o fin….
kan väl inte påstå att han varit jättesnygg nu senaste året då han tappat mkt iomed skadan, men såhär… ja, jag vet inte vad jag ska säga.. det kom så fort oxå… han gick på bete o gick upp i hull.. o sen bara rasade han…

Då har nog hästen varit sjuk hela sitt liv troligtvis. Om den varit så smal när den var liten med. Det är nog bäst att en veterinär kollar upp din häst och tar prover.

hmm, det tror jag inte… allså.. han var inte såhär smal…. men han var ju tunn när han var liten.. fast inte sjukligt.. inte som han är nu…
blev lite fel.. svårt att förklara…
men jag ska självklart ringa vet…. tycker bara att det är konstigt att det gick så fort…

Om hästen får gå in på natten sätt upp en stor hink med bara lusern strå i. Alltså fri tillgång så kanske den äter upp sig lite mer. och så skaffar du ett bra hö. Ge minst 1 kg nya groov 125. Ge så i ca en månad och kolla om han gått upp något i vikt. Det brukar göra susen på smala hästar om dom är friska vill säga.

det ska jag absolut testa!
jag var på Lantmännen o dom gav mej rådet att köpa Krafft Rehab, det var bra för hästar som stod på konvalecent lr hade gjort länge… så jag köpte det.., har testat det ca 1vecka…

Ja det är också bra. Men nya groov är mer smrp i. Rehab ger dom till hästarna på Strömsholms djursjukhus.
Men köp även lusern strå och ge fri tillgång. Hur mycket Rehab ger du?

han får ca 3kg… dom sa att han skulle ha mellan 2-4kg/dag
grejen är den att jag känner att jag inte har riktigt koll på vad min häster äter lr inte i det stall jag står nu… ska flytta honom om 1vecka o då hoppas jag att allt blir bättre… i detta stall jag är nu känns det som att det bara är deras sätt som är det rätta o vill jag ngt annat så gör dom ändå på sitt sätt…

Du menar att han inte får så mycket att äta som du säger till om eller?
Oj, 3 kg låter mycket. Går han på bete eller får han hö också? Skulle nog hellre ge mer lusern strå isf.

foderstater har aldrig varit min starka sida
han får hö oxå…. men jag ska åka o köpra såndär luzern o ge honom… fri tillgång nattetid lr vad tyckte du?
mm, allså jag vet inte vad dom pysslar med… en gång tänkte en som hjälper till i stallet ge min häst torr betfor o sen tyckte dom att jag skulle öka på havren när han stod på box för att han var så smal… som om det hjälper…
Jag tycker att du ska börja med att ta ut veterinären och låta ta ett blodprov. Kolla alla värden och gärna borrelia och erlichia också.
Min unghingst rasade i vikt sådär förra sommaren, trots MASSOR av tillskottsfoder. Han hade Borrelia (som det påstås att hästar inte blir sjuka av) och efter en vanlig penicillinkur gick han upp i vikt igen och blev riktigt fin på några månader.
Din häst ser lika trist ut i hullet på fotot ovan so mhan gjorde då.
Ja, köp gärna Lusern och ge som tillskott, men börja med veterinären.
ang ämnesomsättningen så finns det mediciner att ge om det skulle vara det som är fel.
hoppas du får ordning på det hela.
(har själv samma problem som du men jag har pga dåligt bete)

#20# Kanske beror på hur mycket fel man har då i ämnesomsättningen. Vet två hästar som dom avlivat pga detta. Har det blivit någon vanlig sjukdom detta eller?

Håller med Geisa här…. Ge mycket Lusern och groov 125.
Det gjorde susen på mitt sto som rasde i vikt nu i sommar =)
Lycka till med din häst!!
*** Kärleken övervinner allt ***

Tack för alla tips!..
tänk om nån kunde hjälpa mej med hans envisa hälta oxå.. suck!

Är han halt bak eller fram? Har veterinären röntgat? Är det bak kan det ju vara spatt tex.
Hur mycket betfor får han?
Ibland kan det vara så att för mycket betfor liksom drar med sig det övriga fodret rakt igenom magen utan att tarmarna hinner ta upp näringen.
Ge aldrig en häst mer än 500 g betfor (när det är torrt) / dag om man vill att den ska gå upp i vikt. Det får oftast motsatt verkan.

bak,,.. jo, han är rötgad o behandlad för kotledsinfl.
han blev frisk från det, men nu verkar nånting ha kommit tillbaka… blir så less.. har ju hållt på över 1år fram o tillbaka…

han får ca 1liter blött varje dag

Man har inte kotledsinflammationen kommit tillbaka då eller kanske inte blivit riktigt läkt någon gång. Vad sa veterinären?

kotledsinflammation kommer ju av en anledning. fundera på vad det kan vara och gör nåt åt det annars kommer det ju tillbaka med jämna mellanrum

#29# Vad kommer det av då peppe?

det kan komma av massor av anledningar. bl a dålig hovvård, dåligt underlag, överansträngning, felbelastning, hoppar mycket högt, osv blir ju en inflammation i kotleden och en inflammation kommer ju av en anledning.
Peppe felbelastade pga massa spänningar i ryggen och nåt grejs i manken

Ok, har haft turen och inte haft det någon häst i stallet eller på mina så jag visste inte det. Men har man en gång haft det så är kanske lederna extra känsliga. Då kanske det inte behövs så mycket överansträngning innan det kommer tillbaka kanske?

nej precis
sen har veterinärena ofta bråttom att konstatera kotledsinfl. när det egentligen är nåt annat… därför bra att göra en grundligare undersökning så man inte bara nöjer sig med svaret kotledsinfl. och åker hem och fortsätter som vanligt

Men man får väl inte fortsätta som vanligt om man får den diagnosen? Är det inte lång konvalecent på det?

vi fick åka hem 2 veckor, komma tillbaka och få ny spruta, vila 2 veckor, skritta 2 veckor sen börja trava lite. ett år senare var han halt igen. vi kollade inte upp närmare Varför han blev halt utan behandlade och fortsatte sedan. denna gången fick han laserbehandling och massage och är inte halt än iaf

är ju givetvis olika från häst till häst
min kompis häst hade infl i båda fram och behandlades i 16 veckor. till slut visade det sig att hon hade 2 kotor som var fel i nacken och orsakade det. hon är nu betäckt till nästa år (det var inget ärftligt) och triangelmärkt

Ok! Så ni vet inte varför peppe blev halt och fick det då?
På bilden ser han lite mager ut (tycker jag) vill inte veta hur han ser ut nu, stackars dig

#37 jo jag skrev ju det. spänningar i ryggen och baken (speciellt ner mot höger bak) och något i manken/bogen. fått laserbehandling och massage så späningarna är borta. har lite kvar i manken/bogen som vi jobbar på fortfarande. han reagerade på höger bak vid laser och hälta visar sig ofta diagonalt = vänster fram som han var halt på

Jag läste inlägg 35 av dig där stod det att ni inte kollade upp närmare varför han fått det.
Men det är nog viktigt att försöka tänka efter om man gjort något speciellt med hästen när det hände. Så man inte gör om det igen alltså.

#40 vi antog att det var paddocken som var mycket djup och tung då och han hade gått i den ganska mycket hela sommaren innan (mer än vanligt iaf). så vi har undvikit den hela året men ändå blev han halt igen nu i maj. men paddocken kanske var anledningen förra gången och så blev han känsligare
så vi tänkte efter, men det räckte ändå inte. kanske var en kombination spänningar + paddocken första gången eller nåt.

Veterinär i första han för blodprover men sen skulle jag testa ge spillers superfoder för tunna hästar, de ger ett superresultat!! Kommer inte ihåg nu på rak arm vad själva fodersorten heter men en återförsäljare vet.

Plutten fick verkligen en grundlig genomgång… första gången vi var på kliniken var vi där ca 7timmar o röntagde, sprutade , ja allt!… kostade ca 12000kr ifall nån ville veta.. haha.. bara på 1 undersökning…s¨nog gjorde dom det grundligt alltid!
sen var jag väl inne 4ggr till med honom o sprutade, vet tyckte att han hade tendens till hälta sista gången oxå o gav mej alternativet att få ta bort honom, lr ge honom 2 mån till o tömköra mkt, så han fick muskler… det var då jag lämande upp honom till den här tjejen i Hedemora. Hon satte igång honom o red sen som vanligt, jag var uppe o kollade o han såg fräsch ut…
men sen vet jag inte vad som hände när han kom hem.. jag han inte knappt börja rida på han, så det är inte så att jag på något sätt ridit honom för hårt lr liknande.

#35 laserbehandling?! är det ngt du skulle rekomendera?

#43# Har han brallat mycket i hagen hemma eller så då? Kanske stog i en sjukhage där borta eller så? Mjukare underlag hos tjejen?

#43# Har han brallat mycket i hagen hemma eller så då? Kanske stog i en sjukhage där borta eller så? Mjukare underlag hos tjejen?

#45 jo, jag tänkte det oxå till en början så jag lindade o promenade honom ca 1 vecka o satte sen igång han mjukt m lite lätt tömkörning.. (vägrar sitta på en häst som är sådär smal )
sen efter avmaskningen(då dom fick stå inne i 4dagar helt o hållet) svullande benet upp i igen o nu är han halt….

Ja, det är ju inte bra att stå inne hela tiden. Tror mer på ute hela tiden så han rör sig sakta men hela tiden kanske. Märker på Gobban att han svullnar om han får stå inne för länge i boxen. Så börja gå med honom igen långsam takt det måste stärka upp honom igen. Det är vad jag tror iaf.

jo, jag har börjat göra det nu…. idag var vi ute o gick i 30min….
kommer även ut en kiropraktor o kollar honom nån dag nu…

Ja, ge inte upp hoppet. En del tar ju tid på sig att bli bra. Lycka till! Håller tummarna för dig att det ska ordna sig. :)

HIhi ja, det hade varit ett jäkla billigt alternativ. Min Sorro är ju också dålig så jag vet hur det är och känns. Fast han har ju annat fel. Diarren som du vet. Kan ju inte sälja honom fast jag vill det för ekonomin. Hade ut en tjej som är duktig i går kväll. Hon ska bli medryttare till min islänning bl a. Elin visade Sorro i ridningen och hon provred honom. Jäklar vilken fin dressyrhäst det kan bli av honom sa hon. Tyckte om hans sätt och allt. Så hade han inte haft diarren hade jag kunnat fått ut en bra slant för honom.

det är ju så jäkla typiskt! kan man inte göra nånting åt det?
när Plutten var igång som 4-5åring blev jag erbjuden 150.000kr för honom, så han har varit en mkt lovande dressyrhäst han oxå… kommer ihåg när han debuterade LB:1.. då kom domaren ut i pausen o berömde mej massor för min otroligt snygga häst med en fantastiks gång, som nog skulle kunna gå hur långt som helst..
Känns ju kul nu… vad kan ha vara värd? slaktpriset så typ 3000kr… suck suck!

#53# Vi har ju medicin att ta till om det blir värre i vinter. Det hade jag inte förra året. Så det känns iaf tryggt. Fast dyrt.
Ja, så mycket kan inte jag ta för min Sorro men för mig är det ju mycket iaf.

Javisst! Laser funkar inte på Alla, men de flesta. funkar det så funkar det mycket bra! men det är dyrt hos veterinär tror jag, billigare om du vet nån annan som har en laser.
hon som lasrade Peppe har haft ett halvblod med en benspricka som hon lasrade direkt. när dom röntgade honom sen blev veterinärerna helt förstummade över allt ben som redan börjat bildas i sprickan
Om det vill sej riktigt illa kan det vara tarminflammation, jag vet en häst som dog av det och han tappade muskler mm på 2 dgr…

#56# Vem svarar du nu? Menar du att min Sorro skulle ha tarminflammation?
#27 Jag återgår då till mitt tips. Minska ner på betfor! 
har du haft ngn ute som tagit prover på honom ännu? Det är ju bra om du får veta orsaken och inte bara fodrar på och inget händer… han kanske behöver behandling?
#57 >Jag svarade till #0, ang att han minskar så mkt i hull…:)
#58 Jag skulle vilja veta VAD du baserar det rådet på, att dra ner på betforn?
hemkst ledsen men jag tror inte att 1 liter blöt betfor om dagen skulle orsaka ett sånt viktras..
för mig låter det som ngn form av sjukdom/obalans i kroppen… och som alltid ta ut en veterinär INNAN du börjar exprimentera med foder eller ngt annat!!!!!
Jag har endast en gång varit med om viktras och det var hos en häst som blev deprimerad efter en enorm livsomställning men denna häst hade inte heller ngn god aptit..
#61 En foderföreläsning jag varit på där de berättade att betfor i för stora mängder "drar med" sig maten genom tarmarna. Tarmarna hinner då inte ta upp näringen.
Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på föreläsarna.

hmm… massa betfor till Peppe så är han kanske slank om några år
*tjockiis*
#63 Det där måst ejag kolla upp, för det florerar så många skrönor om betfor varav jag hittills inte har hittat någon som varit sann…

Nej tyvärr tror jag inte det heller. Att betfor skulle göra så alla hästar minskar i vikt om dom får mycket av det. Förstår inte varför det skulle göra det. Lika dumt som linfrön skulle ta med sig allt i tarmen med då. För det slemmar ju till sig och tar med sig sandkorn som loppfrön gör. :)
#65 Jag har för mig att det var författarna till någon bok om hur man sköter och tränar travhäst.
Det är ju det som är så svårt med betfor.. ena stunden hör man att det är bra för matsmältningen då det innehåller socker som främjar bakterieflora mm..samt fibrer..
Ingenting är ju brra i för stor mängd men jag har ägt två hästar som klassats som svårfödda av tidigare ägare och de båda fick bla betfor och vara runda o goa.. fast de fick inte över 500 gram heller…
men 500 gram torrt.. hur mkt blir det i blött? ( liter)
#65 Vad är sanning för dig och vad baserar du din sanning på?
#65 Först och främst verifierbara källor, så att man kan KOLLA UPP vad som ligger bakom påståendena. Jag tror inte på något bara för att "någon annan har hört det av en foderföreläsare".
Det senaste jag tog reda på var ifall ponnyer inte kunde hantera energin i betfor, utan den skulle gå direkt från munnen till att bli fett… Där har jag varit i kontakt med foderföretaget vars föreläsare hade slängt ur sig det vid något tillfälle. Jag väntar fortfarande på att få veta källan till påståendet, vilket jag har blivit lovad.
#70 det där lät konstigt??? hur motiverade de det????
#71 - Jo det tyckte jag också och jag har hittills inte fått någon bra motivering för det. "min foderguru" kommenterade det med:
"Företaget har alltså upptäckt en helt ny väg i däggdjurs näringsfysiologi, direkt från munnen till underhudsfettet. Nobelpriskandidatur kanske?"
Det närmaste en förklaring jag fått är att en ponny som redan är fet inte ska ha betfor för då blir de ännu fetare. Men Ehh?? En häst som är överviktig ska väl ALDRIG ha mer foder än den behöver, oavsett om det är hö, betfor eller havre…
Men jag avfärdar inget utan att forska vidare i det. Har stött på fler skrönor om betfor som jag har kunnat dumpa i papperskorgen.
#70 Vad bra att du kan ta reda på allting. Då kanske du kan ta reda på vad boken heter som handlar om travhästens träning, skötsel och utfodring? Ska forska lite själv också.
#73 syftar du på skriften som ges ut av STC? Vet att de ger ut.. eller ja mer korrekt säljer litteratur!:O)
#73 Nej, allting kan jag inte ta reda på, men jag försöker ta reda på bakgrundsfakta när jag hör talas om sånt som jag tycker låter konstigt.
Jag vet att det har getts ut häften om travhästar, om allt möjligt, men kommer inte på var man kan få tag i dem, just nu.
#72 du kan väl hojta till när du får den förklaringen… jag skulle hemskt gärna vilja veta hur det ligger till och hur de förklarar det
#75 Nej, det är inget häfte. Det är en inbunden bok.
Jag köpte aldrig boken själv, men min mamma gjorde det så jag ska höra med henne ikväll.