Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 693 ggr
steffy
0

shettisen fattas en

på höger bakben har min shettis ingen kastanj. hovis har tänkt och tänkt varför den inte finns där och ingen vet varför den är borta.
har eran hästar alla 4 kastanjer?

pippa__
0

Hmm låter skumt det där, men det är kanske som me oss människor…ibland föds vi utan alla tår eller fingrar…=)

[Lill-Jonna]
0

Kanske är ett (skönhetsfel) finns vissa hästar som föds med det

steffy
0

jag har minne av att hon har haft alla 4

[Angel88]
0

dom kan skrapa av dem om dem blir för långa, har fått lära mig att dom inte behövs igentligen

steffy
0

4# men det vi tycker är konstigt är att det finns inget märke efter den det är bara helt platt där den skall sitta,jag tror att man skall kunna känna lite bitar av den, men jag har ingen aning. hovis trodde hon hade slagit av den.

AnnaLundin
0

Shettisar har ofta väldigt små kastanjer, framförallt på bakbenen. Vissa hästars kastanjer växer ut och blir stora i olika grad, medan andra helt enkelt knappt växer.

Och framförallt så tror jag inte det är något du behöver vara orolig för. Kastanjen är ju resterna av en tillbakabildad "tumme", de fyller ingen funktion…

steffy
0

är det vanligt att hästar fattas kastanjer?

AnnaLundin
0

#7 nej

Men så som jag förstår dig så finns "basen" där kastanjen ska sitta på din ponny. DÅ kan man inte säja att den saknas, bara att den inte är utvuxen.

steffy
0

8# man känner ingen ``bas`` från kastanjen