Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1946 ggr
brandie
0

Bula bakom ganaschen

Hej! Upptäckte precis att min häst har fått en bula strax bakom ganaschen på vänstra sidan. Han verkar inte ha ont när man trycker på den och den känns lite vätskefylld. Någon som vet vad det kan vara? Kanske att han fått en spark? =/

Uss
1

"Bakom" ganaschen? Kan det vara någon form av halsböld till följd av en infektion av något slag? Kvarka kan ge bölder, de brukar sitta mellan ganascherna. Ring din vet och fråga om råd! Saxat från SVA:s hemsida: Symtom Klassisk symtombild för kvarka är: •Hög feber (>39º C) 24-48 timmar innan hosta och näsflöde uppträder. •Näsflöde, ofta varigt, men kan vara tunt och genomskinligt i början (kan då förväxlas med virusinfektion). •Svullna lymfknutor i huvud/halsregionen med bölder som kan spricka upp till exempel mellan ganascherna. •Förträngningar i övre luftvägarna kan orsaka sväljningssvårigheter och även missljud vid andning och i svåra sjukdomsfall även andningssvårigheter, vilket kan kräva trakeotomi. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Kvarka/

brandie
0

Är väldigt säker på att de inte är kvarka! Han är helt frisk för övrigt ingen feber eller hosta :) o jag kan trycka hårt på bulan utan att de händer något. Men jag får ringa min veterinär och höra vad det kan vara.

[MajaWrangstadh]
0

Min ponny hade en liknande, dock kommer jag varken ihåg vad det var eller hur vi behandlade den, det var ett par år sedan… Det var någon typ av vätskesamling som inte var speciellt farlig i alla fall, så långt kommer jag ihåg. Han hade inte ont av den heller. Ring vet!

brandie
0

#3 Okej tack! Iofs har han en likadan på bakbenet, veterinären sa att de inte var något farligt och att de gjorde mer skada än nytta att sticka hål på den…förhoppningsvis är de samma sak han har fått nu.

Uss
0

Ja okej, då blir det en annan sak ;D Är ju inte ovanligt att de blir lite svullna på våren oxå när de börjar gå på gräs oxå