Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2825 ggr
Kaninhoppare
0

Hur vet man?

Ja, hur vet man att det är rätt att skaffa egen häst? Att man kommer att orka och tycka att det är kul i framtiden? 

Ni med egen häst, är det så kämpigt som alla säger? Vilka är de ljusa sidorna och vilka är de mörka i hästägandet? :)

Medarbetare på Jättekanin

Gronstedt
3

Det är ljust nästan alltihop så länge de är friska. Det är när de inte är friska längre som det blir mörkt att vara hästägare …

Visst är det kämpigt. Det finns liksom inga ursäkter, man måste göra det som måste göras och allt annat får stå tillbaka. Det går inte att hoppa över en dag för att man inte hunnit sova, eller ska på fest, eller har 40 graders feber. Hästen ska ha sitt. Därför är det klokt att se över sin situation och se till att det finns reservplaner för allt redan innan man skaffar hästen. Till exempel att man stallar den på ett ställe där man kan köpa tjänster när man inte hinner mer, eller att man har bekanta som man vet gärna hjälper till.

Och så har de en tendens att bli dyrare än man tänkt. När man räknat ut sin fina budget som tar hänsyn till alla tänkbara extrakostnader, så är det lika bra att multiplicera den med 2 direkt.

Men det är det värt! Hästar är inte en hobby, det är en livsstil 🙂.

Kaninhoppare
0

#1 Men hinner man med allt då? Prov,läxor, skola- eller jobb för er som gått ur skolan?

Kompisar har jag förstått att man måste lägga en aning åt sidan, likaså annat som tar på fritiden. Men jag brukar inte ha särskilt mycket att göra ändå och vet med mig att jag har tid för en häst, men det är bara det om man har viljestyrkan. Kommer den att hålla i sig eller slocknar lågan lite liksom? :)

Medarbetare på Jättekanin

[exotic]
1

Alltså jag tror att är man tveksam så är det nog inte rätt att skaffa häst just nu. Kanske kan prova med att skaffa foderhäst, då har man ju samma jobb med det, men kan faktiskt lämna tillbaks den om du upptäcker att det inte är något för just dig.

Aribigga
0

#2 Hur man hinner allt? Det gör man inte 😉

Det är lättare med jobb tycker jag, för då slutar man och är hemma sen och har inga läxor att tänka på. Man är även vuxen och kan välja att äta mackor tre dagar i veckan för att slippa lägga tid på att laga lunch. Man kan ha en lägenhet som inte är speciellt välstädad i veckorna så får man ta ett ryck på helgen. Man kan inte planera in en massa saker på kvällarna för hästen ska tas om hand även om den kanske inte behöver gå varje dag. 

Är det värt det? Klart det är! Hade jag inte haft James hade jag bara suttit hemma och glott hela kvällarna. 

Sen har jag det väldigt bra med en mamma som gärna hjälper till när det är något, hon har sin häst i samma stall. Vi hjälper varandra när den ene inte har tid eller är sjuk. Helt underbart!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
1

När jag skaffade häst då var jag redan varje dag i stallet och gjorde allt jag kunde för att få vara i stallet och fixa ridlektioner genom att hjälpa till i stallet

Jag tror aldrig förutom när jag är riktigt sjuk att jag någon gång under mina 35 år som hästägare tyckt att det varit jobbigt att vara hästägare.  

Fortfarande är det bästa jag vet att fodra hästar, mocka mysa med hästarna och bygga hagar och laga hagar åt hästarna……..det ända som kommer i närheten av det är att  fodra fåren, mocka mysa med fåren och bygga hagar och laga hagar åt fåren 😃

När man skaffar häst då väljer man en livsstil som kommer vara med än varje dag så länge man har häst och när man vill ha det livet så är man mogen att skaffa häst 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

KnutKrut
1

Man vet aldrig i förväg, men eftersom du redan nu tvekar så prova först att vara medryttare, delfodervärd eller helfodervärd. Speciellt om du är ung! (Gamla tanter som jag festar inte så mycket 😉 men allvarligt talat så tycker jag att unga människor inte ska glömma bort att leva och knyta sociala kontakter).

Det finns ju onekligen behov av bra medryttare och bra fodervärder. Och hittar man en trevlig häst med trevlig ägare så är det ju faktiskt guld att vara medryttare! Man får rida och pyssla, men slipper den tunga ansvarsbiten och alla oförutsedda kostnader. Dessutom får man bra erfarenheter till den dag man skaffar egen häst. Jag uppskattade min medryttarhäst lika mycket som jag uppskattar de jag ägt. För hon var ju liksom MIN de dagar jag hade henne och ägarna var toppen!

Gronstedt
1

#2: Man hinner för att man måste hinna, man får låta bli att sova eller träffa kompisar eller jobba eller plugga eller äta om det är så att man inte hinner på annat sätt. Det enda man inte får hoppa över är att ta hand om de djur som är beroende av en! Det är därför det är så viktigt att tänka efter före.

En installad häst som arbetas fullt tar minst 2-3 timmar per dag om du sköter allt själv, oräknat transporttid till och från stallet och oräknat speciella saker som träningar, veterinärbesök och hovslagarbesök. Man kan ofta planera så att man gör mer vissa dagar och mindre vissa, till exempel packa alla höpåsar, putsa utrustning och fixa i hagar och stall på helgen, men det tar ändå tid varje dag. Har man inte den tiden, eller möjlighet att få hjälp med det, så bör man inte skaffa häst utan hellre vara medryttare ett tag.

Jag är medryttare nu och det funkar jättebra. Även om det börjar suga ordentligt efter att skaffa egen igen.

Gullan_J
1

Jag var redan sen innan van att ha egen häst, då jag varit fodervärd mm på en massa hästar. 

Min första häst fick jag när jag gick i 4:an i mellanstadiet. Vi slutade då 2 alla dagar utom fredagar så jag hade gott om tid till ponnyn då, men det är ca 5 km till stallet från vårt hus så mamma eller pappa var alltid så snälla att dom ibland hoppade över sina fikaraster för att hämta och lämna mig i stallet. 

Svårare blev det väl i högstadiet, då slutade jag 15:20 varje dag och hade massvis med läxor, så oftast fick hästen vila på varje vardag om inte hon lånades ut till ridskolan (hon lånades till ridskolan någon gång i veckan) eller om inte lillasyrran hade lust att rida. Den tiden var kompisar väldigt viktigt med, man skulle testa det som hör tonåren till. De här fredags kvällarna som man skulle ut på fest kom hästen i andra hand. 

Jag hoppade av efter några månader på gymnasiet pga att jag inte orkade mer, var för trött på skolan. Men de månader jag gick där var jättestressiga. Då var jag på väg att låna ut hästen på foder, men mamma och pappa ställde som vanligt upp och hjälpte med hästen de dagar jag valde studier framför stallet, med de var inte många dagar. 

Jobb är det enklaste tycker jag. Man har sina bestämda tider och kan inte få kvarsittning/läxor mm. Allt är mer ordnat och man kan planera mycket mer. Nu rider jag minst 2 ggr dag och hinner umgås med vänner och sköta om mig själv samt huset. Och att man har egen bil är jättebra. Men kan åka till sin häst när man vill, vilket var svårare innan.

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
0

Det ÄR svårt att veta.

Jag står på randen till att köpa häst nr 2 men tvekar fram och tillbaka. Har jag råd? Hinner jag? Orkar jag två hästar, två hundar och plugg heltid samtidigt? Det är 3 år sedan jag gick i skola sist, jag minns knappt hur det är. Sen att detta nu är på universitetsnivå gör att jag vet ännu mindre hur jobbigt det kommer vara och hur mycket tid som kommer gå. Eller för all del hur mycket kurslitteraturen kommer kosta osv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
1

Jag tycker inte det är jobbigt med tiden alls. Det gäller bara att planera och utnyttja alla möjliga timmar.

En dag i mitt liv lite grovt:

07.00-16.00 Jobba (varierar lite när jag går hem)
Hem, äter Mellis, byter om.
ca.16.30 Till stallet (kan dra sig till 17.00 om jag sölar)
I stallet ca 2h om jag rider, annars kan jag få ner det till ca 40 min om jag har bråttom.
ca.18.30 Hemma igen, laga enkel kvällsmat.

Sen gäller det att efter kvällsmaten inte fastna i soffan utan jag försöker pula lite, diska eller läxläsning tex om man går i skolan. Sen brukar jag krypa till sängs runt 22.

supernatural
0

Jag funderar på under nästa år skaffa foderhäst och om det går bra sen efter ex. ett år köpa.

Kommer stå för (det mesta) själv, fast ha föräldrarna bakom mig. Jag VILL betala allt själv, för att veta att det är tack vare mig det hände liksom.
Jag har extrajobb och om jag jobbar på helgerna lördag-söndag, det blir ju 8 dagar på en månad typ, det blir ca 3500 + mitt studiebidrag då jag går skola mån-fre på 1000 kronor. 4500 i månaden, det lär jag ju klara mig på?
Tid är det minsta problemet, det klarar jag, är bara ekonomin jag funderar över.

Hur mycket kostar det att ha häst (minus själva hästen)?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta