Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1197 ggr
Gullan_J
0

Vilket pris på denna ponny?

Vilken prissumma skulle ni kunna ge för följande ponny:

*Welsh sek. C valack född 2005 inriktning dressyr, men fin i hoppningen också

*Avblekbar skimmel, 138 cm hög

*Grövre byggd men inte "tung" i kroppen

*Endast tävlad upp till klubb LC:2 på 62% och klubb 50 cm hopp felfritt. Går i stadig form kortare stunder men behöver muskla upp sig mer i ryggen

*Sent tagen. Inriden som 4 åring. Gått i hingstflock och varit hingst till 5 års ålder

*Snäll i all hantering  (klippa, duscha, borsta, lastar sig själv m.m), men kan dock ha lite temperament och kräver en tuff ryttare med lite skinn på näsan

*Tränar upp till LB nivå i dressyr, tränar banor i hoppning upp till 60 cm med god talang. Löshoppad 120 med kapacitet för mer. Mycket goda lovord från tränare och dressyrdomare

*Snäll vid uteritt ensam och i grupp, kan dock bli lite pigg men med en lugn ryttare funkar det super

*All utrustning medföljer i priset.(utprovad dressyrsadel, flertalet träns, många olika täcken, benskydd m.m)

-Bättre ökänd än okänd

JustMySelf
0

Tävlingsponnyer går inte alltför sällan för 60 000 - 80 000, men en viktig faktor är ofta om den har någon stam med tävlingsponnyer som utmärkt sig? Nu finns det dessutom ganska mycket hästar på marknaden…

PogoPedagog
2

För mig persnolingen är stam inte värt ett dugg. <det som avgör hur mycket jag kan tänka mig att betala är hästens huvud. <hur är den i Stallet och vid ridning? En lättriden ponny med de egenskaper du nämnt är kanske värd 45000 i mina ögon. En svårriden från 30000. Eftersom den bara är tävlad på klubbnivå skulle  jag inte kalla den tävlingsponny. Hade den gått ett par lokala vorde detr en annan sak.

Gullan_J
0

Han är e. Karlsfälts Bocelli ue. Breccles Minstrel Boy

-Bättre ökänd än okänd

WornOut
2

jag skulle tycka att du borde få 50 för den. men i dagens läge är det inte säljarens marknad. så jag skulle säga 30.

viktoria91
2

På en valack är stammen inte så viktig då det inte finns nåt avelsvärde. Ca 30 000.

Chestnut
3

Instämmer med #5, valack = noll avelsvärde (även om det höjer värdet att han är renrasig iofs). Alltifrån 30'-50' skulle inte kunna vara omöjligt, särskilt inte om han tävlas ett par gånger till innan försäljning. Sen är det helt klart en nackdel att hästen snart är 9 år men mera som en 5-6 åring utbildningsmässigt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
5

jag skulle säga max 20 000. Den är snart 9 år gammal och har inte gått mer än LC. Den är långt efter i utbildningen. Skulle säga att den är som en 4-åring utbildningsmässigt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2

Kul tråd förresten!

Gullan_J
1

Det är intressant att läsa hur olika summorna skiljer sig från person till person. Visst kan ju jag som ägare tycka att han är värd sin vikt i guld men det skiljer sig ju enormt vad man är beredd att lägga på en ponny.

-Bättre ökänd än okänd

Annette
1

Jag håller inte med om att det är 0 avelsvärde på en valack. Visst, han kan inte själv få några avkommor men han kan meritera sina föräldrar och bidrar till deras avkommebedömning.

Peppe
3

#10 det räknas definitivt inte som avelsvärde anser jag!

med avelsvärde avses att hästen kan inbringa pengar genom sina avkommor och därför bör vara lite dyrare i inköp (eftersom man kan tjäna pengar på hästen), något en valack har svår för…

Att meritera föräldrarna, ja det höjer endast värdet på föräldradjuren och nära släktingar, INTE valacken.

JTphoto
0

Håller med #7.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"