Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 856 ggr
AliceL
0

Extriör :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild, eller rättare sagt, massa uppställningsbilder på Bellis idag, men en blev hyfsat bra. Så vad tycker ni om henne? =) Okänd stam och ras, 131,5 i manken. =)

AliceL
0

Mest för skojs skull; en bild tagen för tre år sen =) lite skillnad lixom ;)

SofiaR
0

Kan lugnt säga att det är skillnad xD Hon ser mera vixen ut nu och mer musklad :D

SarahPeace
0

ja man ser skillnad iaf ; D väldigt vacker o söt häst  : D

AliceL
0

taack :D

AliceL
0

ingen som har lust att skriva mer? ;D läst 45 ggr ju, säg vad ni tkr. även negativa grejer. ;P

Peppe
0

Jag tycker hon är söt men kan inget om exteriör =) men helt klart en ponny i min smak, gillar dom små nätta gulliga ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

__iE
0

kan inte heller ngt om extriör, men hon har helt klart förändrats ! :) söt!

gejsa
0

Ser mycket snyggare ut nu mot för ett år sedan. Magen har lyfts upp av din ridning bl a.

AliceL
0

#8 iofs tre år sen ;) men visst, hon är snyggare =) sen har det ju varit så mkt trubbel med den där ponnyn, bla hade hon detta såret i 1,5 år. efter tredje operationen hittade dom en 5 cm lång pinne som satt 15 cm in. plus att hon är väldigt sent tagen och växte upp helt ohanterad i lösdrift.

lättäcklade personer bör inte se på bilden. men så såg min ponny ut varje dag under den tiden. inget man saknar! (precis innan tvättning på bilden)

wewwa
0

Säger som gejsa att det är framsteg, alltså ser man stor skillnad. : ) Fin pålla iaf. : P

AliceL
0

Precis efter tvättning..

Peppe
0

shit vad mycket var!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marija
0

Underbart söt ponny. Boom Bellis om jag inte misstar mej? ;)

Synd att jag växer som ett ogräs ;) skulle gärna vilja ha en sådan ponny :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

AliceL
0

#13 visst är det d, hur visste du?

AliceL
0

Komigen nu, ngn måste ju vara värsta grym på sånthär xD snuttan kanske ? (A)

Magica
0

Hur gammal är hon? Jag tycker hon ser fin ut, harmoniskt byggt, inget att anmärka på. Det är ju alltid lättare att bedömma en häst/ponny live. eller om det är tydliga brister men jag tycker inte det finns något att gnälla om på korten. Stackars henne om hon haft en pinne i skinkan så länge, skönt att den hittades.

AliceL
0

#16 hon är 8 :) tack så mkt ^^ hon är liiite innåttåad fram, liite trång i ganashen, men annars är det väl inte så mkt vad jag vet, men somsagt, jag är riktigt dålig på sånt. den delen på frambenen mellan knät och kotan är ganska kort, är det skenan det heter? xD är det bra/dåligt..?

Snuttan2
0

Är skenben:en du tänker på som är mellan kotan och knäet ;)

Jag är trött i huvudet å undviker seriösa trådar - skulle gärna försöka säga något vettigt annars….

Magica
0

ja det heter skenan men jag tycker inte den är så fasligt kort. Om du vill lära dig mer om extriörer så titta på hästar av alla raser och läs ras beskrivningar. Har du möjlighet åk på utställningar. Och fråga. extriören har ju med hållbarhet att göra, så använd ditt sunda förnuft och fundera på hur en häst extrör kan påverka användning och hållbarhet. Tex häst med väldigt lång rygg och korta framben, kan vara svår att rida i form och risk för rygg problem.

AliceL
0

#19 tack för tipsen.. :) Kollade lite på flyinges hingstar nu.. tkr att hon i jämförelse med dom ser ganska kompakt ut; dom flesta av dom har lite längre rygg och ben. sen är hennes bog typ, annorlunda vinklad på ngt vis i jämförelse, eller är det jag som inbillar mig? sen kanske halvblodshingstar och korsningsston inte riktigt ser likadana ut X) plus att dom hade mkt finare hals xD

AliceL
0

tralalaaa

Emelie-G
0

alice du har växt iaf ^^

AliceL
0

upputt igen x)

bubbelbubbel
0

haha, jag är ju så dum ! tittade på bilderna igår, och tänkte…eeh…såg inte hästen finare ut på första bilden ? fick alltså för mig att bild ett var före, och två efter….:D hoho. fel.

Magica
0

Olika raser ser olika ut beroende på vad dom används till. om du tittar på en ardenner som som är en arbetshäst och används mest till att dra tunga lass och ett fullblod som är fram avlad att springa så fort som möjligt, så är dom olika i formen och i vinklar allt för att kunna prestera sitt bästa.

Läste nyss om skenben och tänkte på din fråga. det stod att hästar som ska springa fort tex fullblod kan ha lite längre skenben men att att ett kortare skenben var starkare och alltså bra, det får ju bära upp ganska mycket av hästens vikt.

[Angel88]
0

#25 det st'ämmer ju väldigt bra, fullblods hästar har mycket ömtåliga ben

AliceL
0

#24 haha xD

[Lill-Jonna]
0

Fina bilder

AliceL
0

Tack =)

Snuttan2
0

Dressyrmässigt sätt så skulle jag gärna ha henne lite mer högställd för att få lättare till mer samling. Skulle kunna ha lite längre överlinje i hals, bra manke, bra rygg, lite lång länd. Bra bak, bra vinklar i baken, skulle kunna ha lite kortare lårben för att få lättare till mer, kraftigare samling om man är intresserad utav mer uppåt än framåt (men någon gräns för hur mkt uppåt istälelt för framåt bör man ju ha ;)), raka fina ben, skulle kunna ha aningen längre framben för mer naturlig lätthet, men är bra över medel nu för ponny. Jag hade gärna velat ha lite djupare bröst och lite mer bog och aningen mindre tippad bog.

Tycker hon som alltid ser väldigt välskött ut, muskler på rätt ställen, fin i hullet, blänker och ser vältrimmad ut. :)

AliceL
0

#30 tack =) jo, hon är väl mest hopponny, har lite svårt att bära sig i en högre form.. ^^ men vi jobbar på det, det finns betydligt "fulare" ponnyer som kan gå samlat..