Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1815 ggr
bubbelbubbel
0

vad ska man fråga ?

ja, vad ska man fråga när man ringer på en häst ?

jag sitter och funderar att ringa på ett gammalt halvblod imorron…
men vaaad ska jag säga ?
jag gör ju aldrig sånthär :P

CBA
0

Fråga om allt sånt du undrar om hästen…sen tror jag sånt ger sig när du väl pratar med dom ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Keligast
0

Hur gamal är hon? Har den ovaner? Hur hög är den? Kan den hoppa? (Isåfall hu högt), Kan det skritta/trava/galoppera snällt?, Kan man rida ut med den själv?, Har den varit sjuk någon gång? (Isåfall när var den senast sjuk och vilken "sjukdom"), Kan den stå själv i stallet? Hur är den att hoppa upp på? (Står den stilla eller går iväg)

Finns 1.000 men här är några^^

gejsa
0

Hur den är att rida, snäll i boxen, att hantera, sko, lasta, sjukdomar. Hög eller råg i rang i hagen. Vaccinerad, tål allt att äta osv osv.

bubbelbubbel
0

han är 22, utbildad till MSVdressyr, är 157, ;)

men sjukdom är nog nått man borde kolla in sig på…

ååh, detta blev jobbigt…:P

jn84
0

Har frågat precis samma ska i en tidigare tråd =)

bubbelbubbel
0

aah, där stog ju en massa :D tack :)

Snuttan2
0

Det beror ju på hur mkt du redan vet om hästen (alltså typ vad som står i annonsen och inte)…

Saknas fakta uppgifter så som ras, stam, friskhet eller annat så bör man ju kanske fråga om allt sådant ;) Annars skulle jag fråga mer om hästens prestationer och hur den är som individ för att bara höra mer om den och lyssna på hur ägaren låter för att se om den låter som ngt för mig…

bubbelbubbel
0

annonsen var rätt 'fattig', det stog inte jättemycket mer än att han var trevlig i hantering och ridning, var utbildad LA/MSV dressyr, att han ville ha ett sista pensionärshem med lättare ridning, och så…

inget om friskhet ect.

men det jag tänkte på, han är ju rätt gammal…85-a, så 22 år. hur länge till kan han hålla ?

jn84
0

Jag tror inte han håller så länge till. Eller för lätta skogspromenader funkar han säkert utmärkt till, men inte till mer krävande träning. Inte länge iaf…

Nu när jag letar häst vill jag inte ha någon som är äldre än 15. Jag vill kunna ha hästen länge innan jag måste skiljas från den…

Mandysan
0

Jag skulle fråga vad de menade med "trevlig", har han motor, lat, het? Sen även hur fräsch han är att rida och om skador.

gejsa
0

Lika gammal som min gobban alltså. :) Hur länge han kan hålla beror på hur välskött han varit när han var yngre osv.

SofiaR
0

#8 så länge han är frisk och kry så kanman rida den.Kanske int tävla på mdsv nivå men några lokala kanske går :)

bubbelbubbel
0

jag vill inte tävla alls, så mig spelar det verkligen ingen roll om han skulle gå att tävla eller ej :D

Mandysan
0

GO FOR IT KAROLIINA! Det låter ju som en perfekt häst :D Ring iaf och hör lite mer om den. :)

bubbelbubbel
0

haha, ja, jag kanske borde slå en signal imorron, åååh, jag är ju sån tönt, mailar mycket hellre.:D

gejsa
0

Vad är priset då?

Snuttan2
0

ok.
Då skulle jag fråga hur fräsh är han?
Varför pensioneras han?
Hur mkt ridning/träning klarar han av?
Har han några/haft några skador?
Stelhet?

Som 22-åring borde han ju om han inte har några skador fortfarande kunna hobbyridas…

Hur är han att lasta? Klippa? Sko? Rangmässigt?
Klarar sig själv något?

Vad är din tanke med att köpa en äldre häst som kanske inte håller så länge till?

bubbelbubbel
0

min tanke med att köpa en äldre häst, var att han kanske kunde lära mig nånting. men jag har tvekat ganska ordentligt hela natten, just för att han är så gammal, han såg fin och fräsh ut på bilden, men jag tvekar ändå, jag är rädd att jag blir för tung för honom då han inte är så ung längre…

så näe. han verkade bra, men jag tror inte…nä..

han var billig gejsa, 5000 :P

lisette
0

jag hade nog inte köpt en så pass gammal häst bub. tänk om du står där om ngt år med en häst som inte går att rida?

gejsa
0

#18# Ja, tycker nog också att han är för gammal tyvärr. Inte så roligt att gå och vänta på att man ska få se tecken på att det är dags att ta bort hästen när man nyss köpt den. Så är det ju för mig. Jag är livrädd att hitta något en vacker dag på Gobban. Fast han är fräsch nu så kan det så snabbt utför det är jag medveten om.

Loa-bg
0

#18 Ett halvblod på 15 år är nog bättre.

En bra fråga: Går hästen att lasta? (om du kollar på hästen, lasta den själv först innan du skriver på papperna!)

Det ska jag göra i fortsättningen iaf ;)

Åh, just det. Om hästen varit på djursjukhus ed. se till att få se journalerna!

Och om du skriver under papper så kryssa inte i rutan "köparen friskriver säljaren från alla dolda fel"…

Snuttan2
0

Jag tänker lite som Lisette här, för du värkar ju ha ett Rid intresse ändå och inte planera att ha en sällskapshäst vilket den här kanske kommer vara inom ett par års tid…

Finns ju antagligen anledning till att den är så billig…

wewwa
0

Jag tkr nog att han är lite för gammal, men du ska ju självklart köpa den häst som känns rätt.
Jag brukar skriva en lista med frågor för varje enskild häst jag ringer på, sen är det bara att fråga allt man undrar över…

Snuttan2
0

Jag tycker ändå att du ska ringa å åka å titta, är alltid bra erfarenhet och det kan ju vara anorlunda än man trotts, de är ju trots allt individer :) så jag hänger med Mandysan go go BubBub, åk å titta :)

bubbelbubbel
0

klart dom är individer. :D
men nä, det känns inte lika bra längre…

Snuttan2
0

Eh, det är nyttigt att ringa å åka å titta på många hästar. Å den kan ju vara riktigt fräsh fortfarande. Annars är det ju ett bra sätt att se olika fel, öva sig på vad man ska fråga osv…

bubbelbubbel
0

jo. dt har du ju helt rätt i….

halludu
0

BUBBEL Ja Blir Din Skötare:D:D:D:D:D

[slo]
0

Men bubbel, du skulle ju ha en tinker kom vi ju överens om! :P Så kan vi leka i skogarna med våra skäckiga springare hela dagarna om det inte hade varit så förbenat långt till värnamo ;)

bubbelbubbel
0

jo jag vet slo, det är därför det tar emot. :P
kan inte du se till att dra fram klockan så din fläck blir godkänd och mamma till mitt föl som är efter shakespear? *fniss*

määäh eeelin, köp han själv ;)

[slo]
0

#30 Naj, jag ska ha Limeric Boy först, hade jag tänkt ;) Eller så köper du en hingst, och ser till att få honom godkänd :D Så kan vi slå våra påsar ihop ;)

bubbelbubbel
0

nähädu !  första fölet var ju mitt ! :O
äääh, vad ska jag med en hingst till ? ;P då måste jag ju springa på utställningar och såntdära…njeeaa……;P

halludu
0

Köp Halvblod:)Dom ä fina:)

[slo]
0

Okejdå, du kanske kan få provkollektionen då :P Så jag vet om det är nåt att fortsätta satsa på ;)

bubbelbubbel
0

HAHA !! provkollektionen…

jag snubblade över ett annat halvblod idag.
det är en kompis till min mammas gubbe som ska sälja sin häst, jag ringde faktiskt på henne för ett år sen, då hon ville ha en medryttare, precis innan jag hittade jango.
fin fin tös, 17 år…
MEN…..

Snuttan2
0

Men bubbub, du kan inte avsluta "Men", har du sagt a får du säga b, vad är "men" med den här pållan?

bubbelbubbel
0

http://www.blocket.se/vi/13001313.htm?ca=17_s

mitt problem är pengar. till att köpa in hästen vill jag helst slippa ta ett lån lixom, men det är ju inte många som säljer sin häst för femtusen, vilket är det jag har sparat :D
månadskostnaden borde jag kunna fixa utan problem. då jag alltid har iaf 5-6 tusen över varje månad…..

Snuttan2
0

Varför inte spara någon månad eller två mer så att du iallafall har 10-15.000kr och med större säkerhet kan få en häst som håller längre och passar dig bättre?

5 och 10 eller 15 kan bli rätt stor skillnad på häst…

wewwa
0

Vi har nog lite samma problem som dig bubbel, vi har runt 15' att lägga på en häst nu, men alla jag hittar kostar runt 25'… haha Månadskostnaden är inget problem för oss heller…

bubbelbubbel
0

jo jag vet :) du har alldeles rätt :)

det är ju bara det att man alltid snubblar över hästar när det inte är passande :P och speciellt hästar som denna då som är tio minuter bort, i samma håla som jag jobbar och har bott halva mitt liv :P

bubbelbubbel
0

haha, men hästen, ni har ju åtminstonde tio mer än mig :D

[Lill-Jonna]
0

Namn, ålder, ras, om den har haft sjukdomar "i så fall vad och när" , hantering "transport,rykta,hämta från hagen, rida, sadla, sko, hur är det ihop med andra djur" och sånna saker

[Lill-Jonna]
0

Namn, ålder, ras, om den har haft sjukdomar "i så fall vad och när" , hantering "transport,rykta,hämta från hagen, rida, sadla, sko, hur är det ihop med andra djur" och sånna saker

__iE
0

#37, heter den Ulla ?! :| x'D hahaha ^^ stackars häst (A) MEn såg fin ut! hur stor ? =)

wewwa
0

#41 Jojo, men tyvärr blir man aldrig nöjd för det, skulle vi haft 25' skulle jag säkert hitta hästar för 35'… haha : D

bubbelbubbel
0

jo __iE, det såg inte bättre ut :P

nää hästen, det är väl så….*morr*

gejsa
0

Men bubbel det står ju pris diskuteras. Då kanske du kan lägga 5 nu och 5 nästa månad och nästa så har du betalat 15 för hästen. Varför kan du inte låna pengar och betala in det vartefter som du får pengar över?

Och varför ska hästen det är en bra fråga också. *ler*

HenriettaP
0

Du har säkert ringt nu, men kan ändå skriva upp ett par frågor det kan vara bra att fråga. Läste dom i en hästbok :)

Hur gammal är den?
Vilken bakrund och erfarenhet har den?
Hur länge har säljaren haft den?
Varför ska den säljas?
Har den varit skadad/sjuk?
Har den några olater?
Har den registreringsbevis?
Är den vaccinerad/försäkrad?
Är den tävlingsregistrerad?