Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5704 ggr
Moast
1

Hästgymnasium?

Hej är en tjej på snart 14 år (går i 8:an). Jag har funderat länge över gymnasievalet och fastnat för hästgymnasium. Jag har ridit från och till sen jag varit 3 år, men tagit längre pauser ibland. Under det senaste året har jag gått och ridit islandshäst och lärt mig väldigt mycket saker. Sen har jag även sen 3 veckor sen fastnat för en liten D-ponny man kan säga en maxad C-ponny. Han är 6 år och är inte riktigt klar i utbildningen. Jag har ridit honom två gånger nu och ska rida honom för tredje gången imorgon. Målet är väl att rida honom en gång i veckan samtidigt som jag fortsätter rida islandshäst. Men hur ska jag hinna rida som jag samtidigt ska hinna med skolan och alla läxor? Jag vill verkligen gå hästgymnasium! Om någon av er har gått på det skulle det vara väldigt bra om jag fick veta ungefär vilka betyg man behöver ha för att ha chans att komma in? På vilken nivå är dem flesta där i ridningen? Vad får man träna på? Är det bäst att ha med sig egen häst från början istället för att låna en där? / Moa :)

[Isalin]
0

Hej! Man behöver oftast inte ha superhöga betyg, men desto högre desto bättre såklart, det beror ju på hur populär skolan är också. Jag kom in på 200 poäng och då hade jag några VG men de flesta G. På vissa skolor som t.ex Strömsholm behöver man ju ha ridkunskaper sen innan men det finns många skolor som tar emot allt från nybörjare till duktiga ryttare, man brukar bli indelade i grupper efter ridnivå. Man varierar dressyr och hoppning, lite körning brukar också ingå i kursen. Sen finns det ju olika inriktningar, t.ex islandshäst eller trav/galopp.

Prova att läsa runt på olika gymnasiums hemsidor så brukar det stå där vad som gäller.
Det brukar oftast vara bra att vänta med att ta med sig egen häst så man vet hur mycket man orkar, man vill inte ta på sig för mycket ju. Sen lär man sig ganska mycket av att rida de olika hästarna som skolan har.

Det är bra om man kan hitta en skola där man har möjlighet att få högskolebehörighet, vilket man inte kan få på alla hästlinjer.
Men eftersom att du går i 8:an så har du ju tid att fundera, stressa inte utan åk runt på många öppet hus på olika skolor så kommer du få veta allt du behöver :) Det är jättebra att gå på öppet hus där man får titta i stallen och provrida för instruktörerna.

Jag gick på Lillerudsgymnasiet med hästinriktning i 1.an, men slutade där då det inte passade mig. Går en annan linje nu istället, men det var kul att gå häst och få komma ut ur klassrummet och göra saker!

Em--ma
0

Jag började på berga för ett år sedan, hoppade dock av efter 3mån eftersom jag inte trivdes på internat och det var för långt för att åka kommunalt varje dag.

Jag kom in på berga utan några som helst betyg. Hade väl 6 godkända ämnen men jag fick ändå börja i den ordinarie klassen.
Själv tyckte jag skolan var bra, fanns både trav - och ridstall ko stall, gris stall o.s.v. första månaderna fick man prova på att göra allt, mjölka kor och sånt som faktiskt inte var så tråkigt. Lära sig köra traktor så man fick traktor kort.

Man fick även ha egen häst där som jag hade, men en orsak till att jag hoppade av också var för att hästarna kom in kl. 16 varje dag. Sen fick man inte vara i stallet efter 21. Och det var ganska rörigt i stallet, många oansvariga tjejer som stojade och behandlade hästarna som leksaker.
Fina ridvägar var det i alla fall, alla vägar var ju gjorda för häst.

Internatet var också jätte fint, verkligen.

Ångrar ibland att jag hoppade av var verkligen så himla roligt där ändå!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

pinocchio96
2

Hallå!
Jag går på andra året på ridgymnasium nu och jag stormtrivs!
Har aldrig ångrat mitt val det minsta!

Jag hade 250poäng när jag sökte (det gamla systemet med ig,g,vg,mvg) men har flera klasskamrater som kom in med godkänt i två/tre ämnen! Har även en som kom in med underkänt i engelska (alltså ett ämne som måste vara godkänt).
Beroende på vilket gymnasium du vill in på så behövs det olika mycket poäng. På mitt är det inte så många som söker/tackar ja till platsen så alla som sökt har hittils kommit in.

På min skola är det väldigt olika vilken nivå man rider på.
Vissa tävlar 130cm hoppning/ msv dressyr medans andra inte kan galoppera…
VÄLDIGT varierande. Sen Tycker jag personligen att det stör i utbildningen om man kommer och knappt har suttit på en häst för ridgrupperna är nivåanpassade och resten av gruppen kanske har lite högre ambitioner med lektionen än att lära sig fatta galopp (t.e.x).
Men de lär sig också!
(Jag är absolut inget proffs, långt, långt ifrån, hoppas inte jag låter elak??)

Jag kan absolut att börja på ridgymnasium! Jag har blivit otroligt mycket säkrare i sadeln och fått lära mig ofantligt massor om träning/utbildning/anatomi osv.. +att jag läser högskoleförberedande kurser så om jag efter gymnasiet ångrar mig och vill läsa till något annat finns den dörren öppen! :)

Bara fråga om det är något jag glömt eller om det är något mer du vill veta!! :D

Moast
0

Tack så mycket för svaren! #1 Ja, jag ska till gymnasimässan snart och kanske stöter på något hästgymnasium, då kan jag ju fråga lite mer kanske. Jag skulle väl kanske helst ha med egen häst men det är klart att man lär sig mycket av att rida olika hästar. Får se hur jag gör om jag nu hamnar på ett hästgymnasium. Dem flesta jag hört har gått på hästgymnasium brukar ha hoppat av… men det kanske är för att det är så speciell linje med internat o allt. #2 Jag som tordde att man fick bestämma liter mer över sin egna häst. Men så är det alltså inte, med tider o sånt? Men då är det väl bara jag som får rida min egna häst, ingen annan va? Är det mycket teori och sånt om man går den linjen?

jasmina.p
0

du kan ju söka in på gymnasium där man får bo på internat och ha med sig sin egen häst, självklart kommer månadshyra men det är inte helt fel med tanke på att du får rida din häst på lektionerna också :)

jag gick på ösby naturbruks gymn i sala med häst inriktning sen bytte jag till västerås ridgymnasium, bägge har inakordering för häst och boende om man vill det :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Em--ma
1

#4 alltså man får ju bestämma allt själv över sin egna häst.
Stallet är ju precis som alla andra stall , alla stall har ju regler och det har dom på Berga också,
sen är det ju inte alla som samtycker med reglerna men så är det ju.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[MajaWrangstadh]
0

Om jag ska vara ärlig så tror jag nästan att Strömsholm är det enda ridgymnasiet som är värt att gå om man verkligen vill satsa och komma någonstans. Det krävs dock väldigt höga gymnasiebetyg för att komma in, men som sagt, det är värt det! Jag hade en kompis som pluggade där och hon tyckte att det var jättebra. Mycket jobb, både praktiskt och teoretiskt, vilket ju bara är bra.

Jag har även en annan kompis som pluggade ridgymnasiet i Kungsbacka. Känslan jag fick av den skolan (och även de andra, Strömsholm inte inräknat) var att det är lite oseriöst och man fokuserar liksom inte så mycket på själva lärandet utan mer ridning och att mocka bajs, typ. Nu låter det här kanske lite hårt men det är intrycket jag fått i alla fall. Nu lär man sig säkert jättemycket oavsett vilken skola man än väljer men Strömsholm är som sagt den absolut bästa!

Moast
0

#5 Okej! :) vill ju helst ha med egen häst.

#6 Ja självklart är det bra med regler, i alla stall finns olika regler och det är klart att det behövs. :)

#7 Jag tror precis som du att Strömsholm är nog det "bästa" ridgymnasiumet man kan gå på. Är väldigt sugen på att börja där men kommer nog aldrig in där p.g.a mina betyg eftersom jag har medelmåttiga betyg just nu. Men jag får väl kämpa! 😉

Men vad jag ser som et problem är att jag aldrig tävlat i hela mitt liv, inte ens någon liten klubbtävling och jag gissar att dem flesta på tillexempel Strömsholm kommer att ha haft ponny/häst sen dem var små och tävlat mycket. Sen skriver dem på hemsidan att dem vill se pnnyn/hästen om man ska ha med sig egen. Dem vill se olika tekniker och om den kan utveckla ryttaren. Jag kommer aldrig ha råd med en fin dyr ponny/häst. Sen kostar ju det en del att gå på skolan också och sen får man mat ändast från måndag-torsdag. Men visst låter det ändå lockande!😎

Pelzi
0

För att komma in på strömsholm vad jag har hört iallafall så måste man inte ha super höga betyg, det viktigaste är att man kan rida hyffsat bra, få bra på ridprovet. Man kan alltid försöka att söka in iallafall det skadar inte :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Moast
0

#9 Ja har också för mig att man behöver ha höga betyg. Tänkte söka in till så många olika som möjligt för att ha chans att komma in på något/några iallafall så får man välja utifrån det. Precis som du säger skadar det inte att chansa det värsta som kan hända är att man inte kommer in. :)

Pelzi
0

10# Rider man superbra så spelar betygen mindre roll så som hände för en som kom in vad jag vet, red jättebra men hade inte särskilt gissar på medelmåttiga betyg hade hon väll, och hon kom in iallafall :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Moast
0

#11 Ja det tror jag nog. Det är ju precis som att dem inte tar in dem som inte rider bra men med bra betyg, det gör dem ju såklart inte ;) Så det är nog mycket möjligt.