Tråkigt
Tycker det är synd att så många unga ryttare är så oroliga att dom är för stora och för tunga för sina hästar! Jag har just nu en nätt c-ponny som bara är fyra år. Jag är 162 och väger ca 60 kg. Jag rider honom utan problem 3-4 dagar i veckan och tävlar även hoppning med honom. Så länge man som ryttare har kroppskontroll och bra balans så brukar det gå bra även fast ekipaget kanske ser något oproportionerligt ut! Oroa er inte :)
Jag tycker det är läskigt och tråkigt att det är så många unga tjejer och killar som är så otroligt magra. Tävlade förra helgen i hoppning, där vart flickor i 15 årsåldern vars lår var smalare än mina överarmar och så ska de rida och tävla?
Jag är samtidigt imponerad över att så tunna kroppar orkar!
Min förra medryttare är en tjej på ungefär 175-180, hon vägde väl en 65-70kg när hon red Harry, hennes mamma tjatade på henne att hon var för tjock och behövde röra mer på sig. Hon hade lite bebisfett kvar runt magen, sånt som kommer växa bort när hon hamnar i övre tonåren.
Tror samhället ligger mycket till skuld här. Är man smal är man framgångsrik, är man mullig så är man andra gradens människa inte värd lika mycket, och är man sen kraftig eller hujedamej tjock! då är man inte värd något alls.
/en tjock hästägare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Fast jag håller med TS om att det ofta är mycket snack om hur mycket hästar orkar bära och att människor över 70 kg i stort sett bara kan bäras av en ardenner. Maxvikt för en shetlandsponny brukar man säga 40-50 kg, eller hur? Samtidigt är det inte ovanligt att unga ryttare i 60-65-kilosklassen rekommenderas viktbärande d-ponny eller storhäst och att ryttare över 75 kg räknas som tunga och kräver rejäl häst gärna kallblod.
#1, jag tror inte det handlar om hur man "väljer" att se ut..
Jag är relativt liten och det handlar absolut inte om att jag på något sätt jobbar för det, utan det är sån jag är i kroppen och alltid har varit.
… fast det gäller tydligen inte elitryttare, för en vuxen, vältränad människa behöver inte vara orimligt lång innan hen väger 75 kg. Jag har svårt att tro att inte Patrik Kittel, Jan Brink eller Rolf Göran Bengtsson väger minst 75 kg, och ingen hojtar om att de borde rida kallblod i stället …
Inte heller är det någon som ojar sig över de karlar som rider på min ridskola, fast en del av dem är både långa och stora. Det verkar bara vara tunga tjejer som utgör ett problem …
#3 det jag syftar till är de tjejerna som är små men ändå tycker att de väger förmycket och är för stora för sina ponnyer.
Tjejer som väger säg 45kg och rider C-ponny. Det är ju inte i närheten av en farlig tyngd på en häst/ponny men ändå tycker de att de är för tunga och folk kritiserar dem. Och tjejerna är pinnsmala.
Vad är det man brukar säga att 20% av hästens egna vikt kan man sätta på ryggen som ett RIKTMÄRKE.
Så en shettis som väger kring 300kg klarar bära kring 60kg. Ett halvblod på 550kg klarar kring 110kg.
Det handlar mer om hur stark hästen är, hur välskolad den är och framförallt hur pass skicklig ryttaren är i att hantera sin egen kropp.
Precis som #4 säger så tvivlar jag också att Kittel, Brink och de andra väger under 75kg.
Sen givetvis om hästen har någon ryggskada så ska man kanske vara restriktiv med tyngd, men jag tror att har man en väl utpassad sadel, har god balans och är lite överviktig så är det ingen fara för en häst som är i normalkondis att släpa omkring på en människa som väger 90kg nån timme då och då.
jag är tjock, inte som en köttbulle, men jag har rejäla lår och rumpa, samt en mage som gör att jag väger. jag väger runt 85-90 om jag nu inte gått ner lite för att jag rör mer på mig nu, och jag är ca 175 lång och rider någon gång i veckan en häst på 150 cm ungefär.. han klarar det strålande, han är inte ens svettig efter att jag ridit en runda i skogen med honom på någon timme och tagit galopp i långa branta backar.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Min häst bar 75 kg varje dag med mig. 60 kg + en tung hoppsadel på 10-15 kg. När medis red var det 70 kg + hoppsadelns vikt. Alltså runt 80-85 kg. Helt utan problem.
Och detta var en häst som var på decimetern över ponnymåttet och av en väldigt nätt rastyp.
Och trots att jag är lång såg det inte konstigt ut. Benen snuddade ner mot magens slut och när jag red barbacka kunde benen hänga nedanför.
Tycker inte det är så konstigt att vara orolig över det, de flesta vill ju bara sin häst/ponnys bästa och är man osäker är det väl bättre att fråga. Jag vet att det finns ryttare som utvecklat ätstörningar pga sin besatthet att inte kunna rida sin ponny, men samtidigt vet jag också hur det känns när andra tror att man har en sådan sjukdom, medan man egentligen bara är naturligt smal. Hade jag trott att mina 52 kg var för mycket för min 164 cm höga häst hade jag också frågat någon om råd, eftersom jag vill min hästs bästa. I ett sådant fall behöver det inte handla om att vara överbeskyddande, utan bara att man tror att det finns andra som kan det bättre än en själv. Är man ute på ponnytävlingar ser man ofta ryttare som är på tok för stora för sina ponnyer, oftast bara för långa men jag har vid några tillfällen sett ryttare som jag kan tänka mig vara för tunga för sin ponny. Hade jag känt så om mig själv hade jag också rådfrågat någon.
Ett konstaterande bara, ju mindre vikt hästen bär desto lättare har den att röra sig. Även en bra ryttare som är tung hindrar hästen mer än en lika bra lätt ryttare. Så om vi ser det med hästens ögon så är lättare bättre.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag skulle vilja se en riktig forsknings rapport om vad hästar orkar bära och dra.
#10 jag vet att min häst orkar bogsera en volvo + människa på 70kg i bilen medan växeln ligger i friläge. och en vovlo väger ju iaf ett ton. dvs knappt dubbelt så mycket som min häst väger.
Jag är själv 17, 165 cm lång och väger 55-60 och rider c-d ponnys och då är dom flesta unghästar/omusklade och det är ingen skillnad på hästen när jag rider om man jämför när en 12 årig tjej, ~150 cm o ~40 kg rider förutom att jag hanterar hästen bättre och man ser att jag ridit lite längre. Dock är det ju kraftiga baskjirer jag rider så kanske inte så konstigt men jag känner inte mig för stor på nåt sätt på dessa hästar, snarare liten med deras jätte mage, men få föredrar jag lite högre och slankare hästar också..
#8: Det är skillnad på att fråga om råd och att nojja om vikt konstant i månader och år, trots all information man får. Då blir ridningen bara ett redskap för den allmänna viktnojjan.
Tyvärr är det inte bara ryttarna själva som oroar sig, det har också blivit ett redskap att plåga andra. Man kan mobba en person inte bara att hen är tjock, man kan dessutom säga att hen är en tjock djurplågare.
Jämför än en gång med de många personer som väger både 80 och 90 och 100 kg, men som inte är tjocka utan långa och muskulösa - de blir inte skyllda för djurplågare, medan en tjej på 65 kg, som rider en häst av samma typ, lätt kan bli det om hon är lite bred om ändan.
#11 En volvo väger ungefär 2 ton ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Man klassas inte som framgångsrik för att man är smal vise versa.
Hur sjutton tänker du nu?
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#14 tack ^^
#15 det är vad media säger. Inte jag. Jag bara speglar det jag själv sett. Denna ständiga hets efter smalhet, medan det finns de tjejer (och killar) som är så magra att de lider av det och inte kan gå upp i vikt. Men de glöms ofta bort.
Fast dra och köra e stoooor skillnad, jak kan med dra en Volvo! En häst kan dra 10 gg sin egen vikt i rullande (dvs något med hjul)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Är 167 lång och väger 48 kg. Jag rider till en shettis ungefär 1 gång veckan. Har för inte alls så länge sen haft en liten, nätt b-ponny på 117 cm och ridit den regelbundet varje dag i ca ett halvår. Nu rider jag en c-ponny och ingen av hästarna har haft problem med att bära mig kan jag säga. Tvärtom har jag problem med att rida stora hästar (170+). Jag har inte tillräckligt med muskler för att rida ihop dom. Jag känner att de bara kan skjuta rygg så flyger jag som en vante :P Så jag avslutar med att säga att det är FÅ som faktiskt är för stora. De som säger att ni är för stora för era ponnyer kanske är avundsjuka för att de inte kan rida ponny.
-Bättre ökänd än okänd
Oftast är det ju en persons längd som är problemet med små ponnyer, inte den egentliga vikten.
#11, det är stor skillnad på att dra och bära.. Även en människa kan dra en volvo, betyder inte att vi kan ha en på ryggen för det..
Jag rider islandshästar, väger inte så mycket men är ganska lång. Islandshästen är extremt tålig och viktbärande, och jag tror att många hästar orkar mer än man tror, inte bara islandshästen :)
#20 Fast i #10 efterfrågades hur mycket en häst kan dra och bära. Så ser inte det som konstigt att #11 svarade på det och inte heller som något man behöver jämföra med att bära på ryggen.
#21 Ska jag vara helt ärligt så tror jag inte att islandshästar är så extremt mycket bättre bärare än de flesta andra hästar. Visst dom som är korta och kompakta med rejäla ben klarar absolut av att bära mer än dom som är långa i ryggen (men här skiljer sig även isisar åt sinsemellan). Så isisens grundkonstruktion är absolut en hållbar sådan och visst klarar dom av att bära, men extremt? njae. Men jag tror däremot som du, att dom flesta hästar är mer viktbärande än man tror.
#22 Det håller jag med om, mycket beror på hur hästen är byggd och hur musklad den är.
En musklad ponny orkar ju mer än vad en omusklad större häst gör alla gånger i stort sätt. Så man får ju kolla mycket på hur hästen är byggd, och muskler!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag var inte så tydlig, men det jag menar är att islandshästen är tålig i förhållande till sin storlek, om man t.ex. jämför med många ponnyraser i samma storlek. Hur hästen är musklad spelar ju alltid roll för hur mycket den orkar, oavsett ras.
Har det gjorts någon forskning kring hur mycket hästar/de olika hästraserna orkar bära/dra?
Jag är 17 år gammal och rider på en större B-ponny. :) Jag är super allergisk mot hästar så jag rider American Curlys :)
Ha en trevlig dag!

#26 Finns det curlys som är B-ponnyer? Jag trodde de låg runt 140-160 ungefär, vår är ca 152.
#27 Det finns men det är inte lika vanligt, det har börjat komma fler nu vad jag har sett och hört :) Jo, de brukar ju vara runt den höjden i vanliga fall. :) Hon ser dock ut att vara mycket högre än vad hon är. :)
Ha en trevlig dag!
Aldrig förstått mig på det där faktiskt… Borde man inte bli väldigt trött efter en kort stund om man verkligen försöker att bli smalare och smalare? (Då menar jag inte de så är smalt byggda) jag själv är 160 cm lång och väger 46 kg och är medryttare på en c-ponny. Jag bryr mig inte om hur mycket jag väger egentligen, jag vet att 50% av min vikt är muskler av mina ridben,musklig mage och muskliga armar:) jag har också kört cross i 5 år så man bygger ju upp mer och mer muskler hela tiden. Dom flesta tänker att när man går upp i vikt är det för att man håller på att bli "tjock", men de kan ju lika gärna vara muskler. Eller? Om man tänker att man ska rida och vara så smal som möjligt och börjar äta mycket mindre osv, då orkar man ju inte rida överhuvudtaget tillslut…
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#30 beror väl på, går man upp i vikt fast man inte rör sig mer än vanligt eller spelar någon sport som bygger muskler eller gymmar då borde man inte gå upp i vikt… Gör man det är det väl fett Min syster har alltid vägt snäppet mindre än mig och nu väger hon mer för hon har börjat gymma så där vet vi att det beror på muskler
#30 beror väl på, går man upp i vikt fast man inte rör sig mer än vanligt eller spelar någon sport som bygger muskler eller gymmar då borde man inte gå upp i vikt… Gör man det är det väl fett Min syster har alltid vägt snäppet mindre än mig och nu väger hon mer för hon har börjat gymma så där vet vi att det beror på muskler
#32 fast jag sa ju att man kan gå upp pga muskler och att de inte alltid behöver vara fett… Läs noggrannare
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
#33 Och #32 menade att det inte måste vara muskler, utan det kan vara vilket som ;P Att man får se till helheten och inte kan tolka en viktuppgång efter viktuppgången i sig utan se till vad man gjort för att få viktuppgång. Läs noggrannare
En viktuppgång är ju olika också beroende på hur gammal man är. När man fortfarande är barn/tonåring så kan det ju även bero på att man växer och då behöver det varken vara fett eller muskler egentligen, utan då kan en viktuppgång bero på att man blir större över lag.
#33 jag läste noggrant, kan även tolkas olika. "Men det kan ju lika gärna vara muskler". Och jag menade som #34 :) "de flesta tänker på att man håller på å blir tjock" (för att man går upp i vikt) och har man slutat växa så beror det oftast på det. För de som tränar tänker ju inte på att man blir tjock, oftast är man medveten om att det är muskler eller fett för man ser ju sin kropp förändras :)