kan en häst sakna?
sedan oskar försvann har brago inte varit sig själv. 8/8 så stod han och skrek hela tiden efter avlivningen av oskar. dagen därpå skrek han med efter oskar.
idag har jag flyttat över dem i en annan hage. han har stått på samma ställe nästan hela dagen. var ute o kollade till honom innan, han ser ledsen ut….
kan en häst känna saknad?
Ja, det tror jag helt klart. Men när våra hästar har varit med om detta är det precis som om dom har förstått det ganska snabbt…

Ja, det kan dom när min första katt dog så såg mitt halvblod det, på kvällen vägrade hon äta och jag blev orolig. Då visste jag inte vad som hänt, när kvällen kom och Lord (katten) inte kom så letade vi och såg att han blivit överkörd av tåget samtidigt som vi tog in hästarna. Lord brukade sov på Lady's (halvblodets) rygg det tog tre dagar innan hon började äta igen. Dom vet och känner, nog mer än vad vi anar.
Oskar har det ändå bättre där han är nu sörjd och saknad av många men fri från smärtan.

Ja, jag tror detfinitivt hästara kan sakna. Man ska ju inte överföra mänskliga känslor till hästar, men saknad tror jag på.
När jag sålde Cayenne var Casa desperat i två veckor, han sprang runt ock skrek, såg nedstämd ut och åt dåligt.

Klart dom undrar. Eftersom det är en i flocken som försvunnit. Var inte Oskar lite av ledare för Brago eftersom Brago är ung? Kanske lite låtsaspappa? Då tar det nog några dagar till innan han glömmer eller sluta vänta iaf.
Jag såg på Gobban när dom red iväg med varmblodet i onsdags härifrån för sista gången. Då stod hela flocken vid hörnet där han försvann och väntade i några timmar. Gobban gnäggade ett par ggr också som han brukar göra när någon i flocken går ur hagen. Men nu ser jag ingen skillnad på dom längre.
Inget man kan göra eftersom Oskar behövde slippa lida mer. Brago lider inte han saknar bara en i flocken tyvärr.

Såg dom andra hästarna avlivningen?
#5 Inte våra iaf…

När vi avlivade vår gamla gjorde vi det i hagen. Hon fick ligga kvar någon timma. Hennes kompis sedan många år var framme och nosade. När vi tagit bort den döda la sig kompisen ner och rullade på den plats hon legat. Sen var det aldrig någon saknad.
Det tror jag att dom kan.
Naaaaaw.. Lille Brago-mannen.. :(

Det tror jag att dom kan. Har märkt det på Wilma.. hon har ju mist 3 av sina kamrater bara på lite drygt ett halvår.
Lika så vet dem precis vad de är frågan om när hästen som ska avlivas leds bort.
Stackars lille Brago!! Inte lätt att sakna sin vän..
när den inhyrda hästen flyttade ifrån stallet så skrek davidia i nästan en vecka efter henne…..så det är klart att dom kan sakna!
ludde såg när vi avliva Zaffran i våras o han skrek o kolla efter henne ett tag efter… samt att han var ju inne i boxen o kolla efter Brago när han varit där…

Dom inte bara saknar dom sörjer som vi, har du sett ett natur program om elefanter? Dom sörjer sina döda kamrater, nu ar det en del av livet och ett måste Oskar har det bättre bär har är nu och hade han varit vild hade han fallit offer för ett rovdjur långt tidigare. En häst som Oskar som har svårt att röra sig är ständigt rädd för hotet från rovdjur, det du gjort är att skonsamt befria honom från skräck och smärta.
Brago låt honom sörja lika väl som du måste sörja det är en del av livet.

min kompis och jag hade våra hästar i hop och de blev bästisar och oskiljaktiga. när jag sedan sålde min häst blev han flyttad till skåne. efter att inte haft kontakt på 4 år träffade jag min kompis här i våras… och hon berättade att hennes häst hade varit så deprimerad att den blivit sjuk. det tog 1 1/2 år för hästen att bli oki igen…
det roliga är att jag skaffat en ny häst och dom går i samma hage…. och har även dom blivit bästa vänner!!!!!!!!
jag minns både perle och lilleman, när vi lämnade lilleman i hans nya hem, perle stog i transporten och var alldeles tokig, skrek som en tok, förstog ju inte alls var hans lilla vän tog vägen. sen fick han ju en flickvän, hon var inte lika rolig första dagarna, men sen så…;)
Hej!
Det är klart att dom kan känna saknad dom också.
Dom är precis som oss människor, till skillnad ifrån att dom inte talar vårat språk och har vapen.
Jag tror att hästar kan förstå vad vi säger till dom, jag pratar med min häst för jämnan. Hon är min bästis, jag pratar med henne om allt.
Mvh ABC123.

Men det är ju isf samma sak när hästar flyttar. Jag sa till ägaren som hade Gejsas avkomma att hon fick flytta igen. Hon menade på att dom sörjer inte sina ägare eller hästkompisar. Här är ju beviset. Klart dom måste sörja. Det är ju deras hem som man sliter upp dom ifrån. Hon är 8 år nu och är på sitt 4:e hem med sitt födelsehem inräknat. Även då 4:e ägaren. Tycker så synd om henne. Gejsa har varit hos mig och uppfödaren bara.

oskar har ju varit ledaren i hagen, en snäll gammal farbror som accepterat alla dumheter brago höll på med..
de såg inte när han avlivades. de stod i en hage på andra sidan vägen och oskar gick bort i stora sommarhagen och följde snäll med bebbe. min duktiga kille.

Du får aktiverar Brago lite extra i ett par dagar Lisette. Ha inte dåligt samvete för hans skull. Det går över. Han har ju bebbes häst att vara med i af.
När min vän gick bort vart hennes häst apatisk, så det tror jag nog..
klart att hästar oxå kan sakna :) dom har ju känslor dom med!
tycker då jag iaf :)
Som då jag hade Solos myria.. En ponny som jag leasade ett tag.. åsså hade jag min egna ponny Ludmila…
Då Myria skulla flytta hem till sig efter 2års tid.. så var hon och luddan oskilj aktiga..Dom tyckte så otroligt mkt om varanndra!
Och den dagen myria skulle åka hem, så stod luddan i hagen och bara sprang och skrek då vi lastade myria. och då vi stängde transporten så vart luddan så desperat efter henne så hon smet ur hagen och sprang till transporten och stod och väntade där bak på att få kliva in :) men det fick hon ju inte.. jag vart rakt tvungen att ställa hon i boxen då vi skulle åka.. och då jag tog bort hon i från transporten så stegrade hon bara sig och höll bara på att jävlas.. och gjorde allt för att gå bort till henne.. de va lite sorgligt då =/ och dagen efter så sprang hon hara runt i hagen och var orolig och skrek o hade sig.. hon vägrade dessutom att äta

Jag tror inte de så mkt sörjer en person, som individ, utan mer något de är mkt vana och befästa med… Och det är klart att det är jobbigt att vänja sig med livet utan något de är vana att ha :(
Hoppas Brago hittar något annat att tänka på så han snabbar släpper och inte mår dåligt något över Oskars bortgång…
#0 Lyrik saknar inte Sagge iaf. Han tycker det är skönt att han har flyttat, den odågan. Flyttade den 2 augusti till ett stall i Stockholm. Så nu går Lyrik ensam i sin hage, men har stallägarens 5 hästar i hagen bakom stallet.
På ons kommer det en kompis till Lyrik, TrollStegg. en 99:a, val, kbltravare, 156 hög. Så jag får hoppas han är snäll mot gammelman, det är alltid min häst som blir skadad när det kommer nya hästar…
Sen kommer det en till pålle i månadsskiftet augusti/september. En val, en 97:a, vbltravare. Sen är stallet full…