ALICEL!!!!!
Du måste hjälpa mig.
jag har försökt med din beskrivnng om bakdelsvändningen, men kan inte någon filma när du gör det samtidigt som de förklarar, eller bara filma. mamma ska förklara för mg nästa ggn jag rider dressyr, vilket blir imon, så hon ropar upp din beskrivning så fr jag se om jag får ihop det.
Men om jag fick se det på film skulle hjälpa mkt!!
Tack alice:)

Jag har inget att filma med, plus att jag inte tror att det syns så mkt vad man använder för hjälper, eller det är ju iaf målet xD Men, tänk bara att du "leder" runt hästen, runt sin egen bakdel på en liten volt typ, samtidigt som du matar den åt sidan med ytterskänkeln. ^^
Men ska man flytta fram eller bak skänklen?
Om man ser det så att jag kommer i höger varv, ska jag ta fram eller bak ytterskänklen/innerskänklen? =D
Vad är det för fel på pm? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
eftersom att hästen framdel ska trampa undan för din vänstra skänkel om du gör en bakdelsvändning till höger så ska den vänstra skänkeln ligga vid sadelgjordsstaden. Bakdelen ska trampa så centrerat som möjligt.
Gör en bakdelsvändning till höger:
- Ställ hästen till vänster
- Gör ledande tygeltag till höger
- Ha blicken åt höger för att flytta bäckenet så mycket som möjligt, vilket gör att hästen flyttar bättre.
- Höger skänkel ser till att höger bog och rumpan inte åker ut
Lät det begripligt? ^^

be någon som kan hjälpa dig IRL. svårt att lära sig via en datorskärm
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
ingen kan bakdelsvänding som jag känner ;) annars så Frida, men du kan ju komma (A)
ja, jag fatar eve. :D tack!

Thorsson, förstår du rörelsen i sig?
Vad den är för något, vad hästen alltså ska göra, varför den ska göra det? Vad som är nyttigt med den här övningen?
Jag tror att du inte kommer förstå fult ut vad du ska ge för hjälper om du inte förstår rörelsen, och förstår du rörelsen skulle du inte behöva fråga… = Ta ett steg tillbaka och fundera mer på rörelsen, vad är det för något?
Du skriver att ingen du känner vet vad en bakdelsvändning är eller hur man rider den? Du rider inte för någon tränare som kan hjälpa dig och förklara för dig?
Tyvärr inte snuttan2. Men det är på G tror vi. att jag ev. ska få rida för tränare innom dressyr.
Jag vet att hästen ska gå runt sina egnabakben, och jag rä på godväg med det, vi tar lite förflyttningar i taget, så det är nästan där, cirka 75% mer av förflyttningen, men iaf. :D

Förenklarar du det nu överdrivet mkt när du beskriver bakdelsvändning som "gå runt sina egnabakben" eller är det så du tolkar en bakdelsvändning?
Och menar du att du gör 360graders vändning nu eller…? För det är nog way to much in the beginning…
Nej, det är inte så. Det är 180. om man ska säga så. det är ju inte en cirkel av det, det är ju typ motsatsen till framdelsvändning. ok det vet jag hur man gör, har dock glömt bort hur man gör bakdelsvändning..