Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1690 ggr
hannah96
0

Ställa hästen,

Någon som har bra övningar på att böja hästen? Hon är väldigt stel och svår böjd förtillfället…

Tusen
1

Ut och skritta i skogen och rid serpentiner mellan träden. Då kommer hästen att ställa sig automatiskt om du ger rätt hjälper. 🙂 Lycka till!

Naiz
0

Eller typ hinderstöd på banan lite här och där istället för träd om du inte har skog har en skog att gå i :)

PogoPedagog
0

På riskolna jobbade vi långa pass med en övning jag tycker mycket om. Man rider volt tillbaka i för att sedan nästan direkt göra en vot tillbaka igen, det viktiga är att det hela tiden ska vara skritt. Ca 15-10 m är lagom storlek på volten. Man börjar gärna med halvlånga tyglar och väldigt låga krav på hästens böjning. Efter en halvtimme (med kortare pauser ) fick detta ridskolans stelaste häst att kunna ställa iaf aningens till vänster:)

Hmm det låter ju skittråkigt och inte särskilt speciellt alls när jag beskriver det men just att man rider volt tillbaka istället för på en åtta gör att man kan utnyttja väggen att få stöd mot.

WinterPrince
0

Jag bloggade nydligen om lite lösgörande övningar

http://exaequestrian.wordpress.com/2013/11/20/losgorande-ovningar/

Gronstedt
0

Tänk på att ställa och böja inte är samma sak, även om de hänger ihop. Det är ofta lättare att böja hästens kropp än att få till ställningen i nacken - den kommer ofta inte förrän hästen är mjuk och böjlig i kroppen.

Chestnut
0

Och min lösning är att börja med serpentiner & volter (gärna öka & minska voltspåret då och då så att man inte fastnar på samma volt) sedan göra mycket skänkelvikningar undan båda skänklarna. Då brukar det lossna och märker jag att hästen fortfarande är lite småstel jobbar vi lite extra på skolorna (öppna/sluta) därefter för att verkligen mjuka upp sidorna. 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess