Hästjobb utomlands?
Min kille åker på språkresa i kina, alla mina vänner åker ut runt om i världen för att jobba och plugga vidare. Jag känner att jag med vill ut i världen och främst arbeta när min gymnasie tid är slut. I och med att jag har ridit i hela mitt liv och har hästar som huvudintresse så har jag börjat fundera allt mer på ett hästjobb utomlands.
Jag undrar då främst hur jag bör gå till väga från att börja leta till att faktiskt börja jobba? Jag undrar också om det finns folk här som jobbat/jobbar utomlands med hästar och kan berätta mer om eran erfarenhet?
Tack i förväg 🙂
Finns jättemycket på arbetsförmedligens hemsida om arbete på hästgårdar på Irland :)
Man kan även arbeta som au pair och hästarbete har jag sett mycket av.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Hastnet har massvis med jobb utomlands. Jag har varit i spanien.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Hastnet har mer än vad arbetsförmedlingen kan göra. Irland, Tyskland & Holland har alltid haft en stor arbetsmarknad när det kommer till stall och anläggning. Dock får du räkna med att du behöver lära dig en hel del tyska om du åker åt det hållet.
Jag tillbringar just nu några månader på Irland och jobbar på en trevlig hästgård! Tidigare i höst jobbade jag mest som guide och red ut med turister och nu när turistsäsongen är över jobbar jag mest med att träna gårdens unghästar. Mitt tips är att du först bestämmer dig för vart i världen du vill, och sedan börjar söka lämpliga gårdar. Det finns massor med organisationer att ta hjälp av, men man kan också göra som jag gjorde kontakta gården man är intresserad av på egen hand. Finns många gårdar som gärna tar mot hjälp i utbyte mot mat och husrum! :)
Lägger ett litet avtryck här - är bra sugen på att söka jobb utomlands så vill ha alla tips jag kan få! 🙂 Språkkunskaper är viktigt har jag förstått, men vad är mer extra viktigt? Hur viktigt är t ex BE körkort (eller körkort överhuvudtaget)? Bör man ha hästskötarexamen eller räcker ett gediget hästintresse?
Med vänliga hälsningar
Chess