Vad har du gjort idag?
Hitta den här tråden inne på islandshäst. Så jag tycker vi kan köra den här med.
Vad har du gjort idag i stallet. Har du ridit? Berätta gärna vad du gjorde och hur det gick :)
då jag har brutna revben fortfarande så är jag inte i stallet så ofta.. men idag var jag uppe en snabbis å lämnade en påse med äpplen som jag plockat hos min farmors syster..
men blir snart att jag ska försöka mocka själv osv å se hur de går.. ridningen får nog vänta ett tag till… blir nog lite markarbete… då de var pga en avramling när hästen blev rädd som jag bröt revbenen.. han är ute på annons å jag hoppas att de finns nån där ute som vill köpa honom å som passar med honom bättre då jag har lite problem att sitta kvar när han flyger åt sidan ibland
Idag har jag gjort det vanliga med morgonutsläpp, stallsysslor, hjälpa medryttarna lite grann och sen ridit ett långt dressyrpass på min stora herre som gick fantastiskt bra. Både han och jag fick en riktig genomkörare (mycket volter, serpentinbågar, övergångar, halter och träna lite ryggning) och ett galoppombyte var helt magiskt - han var så samlad och fokuserad och fick verkligen in rumpan under sig i själva bytet (som ofta blir rätt flackt annars). 🙂 Är supernöjd! Sen avslutade jag med insläpp, kvällsfodring och lite kvällsgos med de tre som sover inne i stallet på nätterna.
Med vänliga hälsningar
Chess
Hade utsläppet imorse vid halv sju :D tidiga mornar är det bästa! Prinsessan fick vila så vi har stått och myst i stallet och haft en riktig grooming-morgon ;) och så hann man städa skåpet innan man skulle hem oxå! :)
#3 Gud vilken söt ponny! :D och cool färg!
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
idag var jag uppe med min sambo till stallet=) klarade av att mocka men de gjorde ont som bara den.. så sambon fick göra resten.. sen tyckte jag att min pålle skulle få springa av sig lite då han inte gåt allt för mycket nu när jag inte kunnat göra något.. så han släpptes i paddocken.. å energi hade han.. i ett par minuter då han brallade av sig lite sen blev han trött.. så min sambo "lekte" lite med honom.. lite att han skulle följa å göra som man sa osv.. jätte duktig var han.. min sambo var glad för han har aldrig följt honom så innan =) så de var kul att se..
hugger lite i hjärtat att jag satt ut honom på annons när jag ser hur underbart snäll han är å tillgiven å så underbart söt.. men känns ändå inte som att vi passar varandra riktigt i ridningen.. men vi får väl se.. dyker ingen köpare upp så får jag ju ha honom kvar.. tänker ju inte avliva honom bara för at jag inte får honom såld som en del verkar kunna göra..
#4 Tack! Tycker jag med 😃
Idag har jag ridit en maxad D-ponny som heter Mickey.
Vi tränade dressyr och det gick väldigt bra!😃
Riktigt nöjd!
Idag har vi anordnat Pay N Jump här ute i stallet. Haft en kanontrevlih eftermiddag med massvis med duktuga tjejer och killar som ridit! Hoppade även två av mina och de gjorde felfria, fina rundor båda två. Sedan har jag styrketränat en av de andra hästarna i skogen och tränat uppsittning på min 2-åring, behandlat den j*vla sårskadan på mitt sto, gjort stallarbete och mockat hagarna. Nu sitter jag i stallet och lyssnar på hästarna när de tuggar hö. Tar alltid tio min-en kvart till att bara sitta och slappna av och lyssna. Ska snart till min bror för en stoor middag (äter endast frukost och kvällsmat, så jag äter mycket;))
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#8 Låter mysigt om man bortser från sårskadan!
Idag har jag mockat riktigt ordentligt hos den kolsvarta madamen som har boxvila och älskar att sparka omkull vattenhinkar på löpande band… Blev sju (!) kärror! 😮
Jag har träningsvärk + annat ont från dressyrpasset igår så medryttarna red 2 hästar (Fröken & storebror nordsvensk), jag gosade extra mycket med bebishästen (som verkligen inte är en bebis utan väger 800 kg drygt och är snart 5 år…) och tränade på att lyfta bakhovarna som gick över all förväntan. Snart kan jag nog börja försöka med hovrasp så att hovslagaren kan våga sig på hennes bakhovar igen inom en rimlig framtid…
Slutligen passade jag på att träna lite grann från marken med min stora herre mycket förflyttningar och tankenötter för honom såsom att gå över en markbom med en hov i taget. Skitsvårt tycker han som gärna behandlar varje bom som om den vore 1.50 m upp i luften och kastar sig över vilket inte går när matte står 1 m framför. Till sist lugnade han sig och vi lyckades samarbeta med att lyfta framhovarna en i taget över. Bakdelen gjorde dock ett supersprång över men jag är nöjd med att framhovarna gick bra 🙂 Friserade hans man också så att vi ser vettiga ut när dressyrtränaren kommer nästa vecka!
Imorgon väntar en långritt i skogen med Fröken 😃
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag har jag grejjat med min unghäst! Borstat o myst och sedan tränsat han för tredje gången o tagit ut han i paddocken o longerat han, eller försökt longera han! Till slut trila poletten ner och han trava runt i bägge varven runt mig! Sedan släpte jag han lös i paddocken o vi traska fram och tillbaka över lite bommar! :) nöjd matte med fin Sune!
Kram /Tess

Idag har vi för första gången lastat hästen vi köpte i somras och åkt till et ridhus. Allt gicvk kanon! :) Men det märktes att han tyckte själva resan var jobbig och han blev genomsvettig. Vi hade hört innan att han ville stå brett i transporten men denna gick bara att bredda lite så nästa gång lyfter vi nog ur mellanmväggen helt. Någon som har erfarenhet av att transportera hästar så, utan vägg, fungerar det bra?
Nu ska vi ut och bara lasta på och sen lasta av vår andra häst. När han köptes i somras lastade förra ägeren honom på ett ganska stressigt sätt och han tyckte inte alls om det och det tog lånmg tid att få in honom och han var rädd. Så nu ska vi försöka få till en positiv upplevelse med mycket tålamod, beröm och äpplen. Hoppas det går vägen.
Idag fick jag låna en stallkompis fina ardenner och var ute på en jättemysig tur med en annan stallkompis. Min lilla ponny var ridhäst idag med sin medryttare så de hade också en härlig tur i solskenet!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Varit en riktigt lång stalldag (och än är den inte helt slut…).
Först utsläpp av stora pållarna & gos med bebishästen.
Sen red jag min stora herre, tanken var ett riktigt genomkörarpass men han var ofokuserad (och jag med för den delen) så vi stack ut och tränade lite galoppombyten på sandvägarna i skogen och därefter hoppade några låga 5,5 kombinationer med fokus på att inte rusa på i 180 knyck utan lugnt, samlat & balanserat ta oss över utan jätteskutt och utan obalans i landningen. Det gick sådär, mestadels är det mitt fel eftersom jag inte orkar samla ihop honom (har för stort fokus på att vi ska över övht) men det gick definitivt bättre än när vi hoppade för två veckor sedan så jag är nöjd! 🙂
Sen provridning för två potentiella nya medryttare vilket gick finfint och hjälp med stallsysslorna fick jag också 😉 Sen återstår att jobba gammeltanten på lång töm och säga god natt till alla pållarna. Om jag orkar ska jag städa ur en av boxarna också inför att två andra pållar flyttar hem igen nästa vecka! 🙂
Med vänliga hälsningar
Chess